امام جمعه قشم: حضرت زینب کبری (س) تکمیل کننده نهضت سرور آزادگان جهان است

قشم - ایرنا - امام جمعه قشم گفت: حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) عالمه غیر معلمه، نائبه الزهرا (س) و شریکه سید الشهدا (ع) در حقیقت پیام آور حماسه عاشورای حسینی و تکمیل کننده نهضت سرور آزاد مردان جهان است.

حجت‌ الاسلام غلامرضا حاجبی روز دوشنبه به مناسبت ارتحال حضرت زینب (س) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: از مهم ترین ویژگی های این بانوی بزرگوار اسلام، بحث تبیین راه عاشورا است، آنچه که سیدالشهدا (ع) آغاز گر آن بود با بیان نورانی حضرت زینب کبری (س) تکمیل شد که این همان جهاد تبیین و بیان قویم (راست و درست)، لسان سدید (زبان محکم و استوار) و قول سدید (سخن محکم و صحیح) الهی بوده است که از زبان حضرت زینب کبری (س) به منصه ظهور رسید و ابعاد اصلی واقعه عاشورا را تبیین کردند.

وی ادامه داد: امروز اگر ما عاشورای زیست می کنیم مدیون و مرهون تلاش های حضرت زینب (س) هستیم، مدیون خطبه های آتشین آن حضرت در کوفه و شام، در کاخ های ظلم و استبداد امویان که هرگز از خاطره تاریخ محو نخواهد شد، هستیم از این امروز زنان مسلمان افتخار دارند خود را از دوستداران آن حضرت بدانند، الگوی زندگی خود را حضرت زینب (س) قرار بدهند و از ایشان وظایف دینی خود را فرا بگیرند و در این برهه از زمان با حفظ حجاب و عفاف خود، به جهانیان اعلام کنند که به اصول و ارزش های دینی و اخلاقی احترام می کنند و رضایت قلب مقدس حضرت ولی الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را بر هر چیز دیگر مقدم می دارند.

امام جمعه قشم توضیح داد: حضرت زینب (س) الگویی و سرمشق برای همه مومنان و مسلمان هستند که پای دین و آرمان های انقلاب بایستیم چرا که ایشان پایداری و پایمردی خودش را در ایستادگی و استقامت در پای آرمان های انقلاب عاشورا داشتند.

حجت الاسلام حاجبی اضافه کرد: انقلاب اسلامی هم که ادامه دهنده راه انقلاب عاشورا و انقلاب رسول خدا (ص) است نیاز به زنانی همانند زینب کبری (س) دارد و مردانی که باید از این بانوی ۲ عالم درس بگیرند، از این رو وجود نازنین حضرت زینب کبری (س) الگوی بسیار مناسب، شایسته و نمونه ای برای جهادگران عرصه تبیین، استقامت و مقاومت است.

وی با بیان اینکه حضرت زینب (س) پیام آور عاشورا و مایه همه ثمرات و برکات قیام حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در جهان بشریت است، گفت: توجه به جایگاه و عظمت ایشان در پیام رسانی عاشورا و در خلق حماسه های بی نظیر همچنین بصیریت و استقامت و ولایت مداری لازم و ضروری است.

امام جمعه قشم با اشاره به اینکه حضرت زینب (س) مصداق کامل ولایت مداری و مدافع راستین اسلام و قرآن است، افزود: از آنجاییکه این بانوی بزرگوار در خاندان نبوت و امامت تربیت یافته بود، بن مایه شخصیت برجسته ایشان، حاصل همین ایمان راسخ است.

وی اظهار داشت: حضرت زینب کبری (س) در مواجهه با مصائب و مشکلات و در برخورد با سخت ترین بحران ها پس از شهادت حضرت اباعبدالله (ع) بهترین و حکیمانه ترین عملکرد را بدون کوچکترین تزلزل و تردید از خود نشان می دهند که این مهم نشان دهنده سطح تربیتی و تقوای ایشان است.

حجت الاسلام حاجبی بیان کرد: حضرت زینب کبری (س) پس از واقعه عاشورا برای دفاع از حقانیت امام حسین (ع) همواره در فضای پیرامون خود موثر بودند و هیچگاه از فشارهای طاغوتیان تاثیر نپذیرفته است.

به گزارش ایرنا، حضرت زینب کبری (س) سومین فرزند حضرت فاطمه زهرا (س) و امام علی بن ابیطالب (ع) است، ایشان در واقعه کربلا حاضر بود و پس از آن نیز هنگام اسارت، در دفاع از حقانیت برادر خود، همانند امام زین العابدین (ع) نقشی ویژه داشت.

او در دوره کودکی از چشمه معرفت الهی جدش رسول اکرم(ص)، پدرش حضرت علی(ع) و مادرش حضرت فاطمه(س) سیراب شد و الفبای ایثار، گذشت، صبر و استقامت آموخت تا در میدان امتحانی چون عاشورا سربلند بیرون آید.

این الگوی عفاف و پاکدامنی از همان کودکی ناملایماتی چون غم رحلت جانگداز حضرت محمد (ص) و سپس شهادت مادر ارجمندش را با بردباری و شجاعت تحمل کرد و برای پدر و برادران در جایگاه ولایت همچون تکیه گاهی محکم بود و چون سنگی صبور آلام و اندوه اعضای خانواده اش را از ظلم ها و جورهایی که به ناحق به آنها روا می شد، به جان می خرید و تمام تلاش خویش را برای نشر اسلام حقیقی به کار می بست.

شجاعت و رشادت حضرت زینب(س) در واقعه عاشورا، ممتازترین صفحه از کتاب پرافتخار زندگی این بانوی بزرگ اسلام است، چرا که ایشان پس از تحمل شهادت مظلومانه امام حسین (ع) و دیگر عزیزانشان در کربلا، سختی و غم اسارت را با شکیبایی پشت سر نهاد و با سخنانی کوبنده و افشاگرانه لرزه بر پیکر یزیدیان انداخت و پیام آور عاشورا شد.

حضرت زینب (س) با به تصویر کشیدن الگوی واقعی یک زن مسلمان، آیین بردباری و شجاعت را در راه دستیابی به حق و بیان حقانیت جاودانه ساخت.

سرانجام آموزگار مکتب بردباری و رشادت پس از سال ها رشادت و روشنگری در پانزدهم رجب سال ۶۳هجری قمری، به دیدار حق شتافت و پیکر مطهر ایشان در دمشق به خاک سپرده شد که اینک زیارتگاه عاشقان و ارادتمندان اهل بیت(ع) است.

پانزدهم ماه رجب مصادف است با وفات حضرت زینب کبری(س)، ‌ بانویی که در لحظه های مهم در واقعه کربلا شاهد بزرگترین وقایع تاریخی بود.