به گزارش خبرنگار ایرنا، نمایش فیلم های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در قالب بیستمین جشنواره فیلم فجر مشهد در ۶ سینمای "هویزه، آفریقا، برفی، ویلاژتوریست، سیمرغ و پارکبازار" ۱۷ بهمن ماه در ۲ نوبت ۱۷:۳۰ و ۱۹:۳۰ آغاز شد که فیلمهای "در آغوش درخت، هفت بهار نارنج، کت چرمی، جنگل پرتقال، عطرآلود، شماره ۱۰ و روایت ناتمام سیما" به نمایش درآمد.
بنا بر مشاهدات عینی ایرنا و اذعان تماشاگران، همه صندلی های سینماهای میزبان جشنواره فیلم فجر مشهد پر نشد، که البته انتظار هم نمی رفت در روز نخست همه بلیت ها به فروش برسد، اما حضور پررنگ رسانه ها در سینماهای مختلف به ویژه سینما هویزه، فضا را تغییر داده و تماشاگران به ویژه اصحاب فرهنگ و هنر را به سینماها کشانده بود.
رییس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی در حاشیه بیستمین جشنواره فیلم فجر مشهد درباره نقش رسانه ها در برگزاری پرشور این رویداد سینمایی گفت: تحریم این جشنواره بی انصافی و جفا به مردم است، مردم قطعا برای دیدن فیلم های جشنواره حضور پیدا می کنند و از هنرمندان هم انتظار می رود در کنار مردم شور و نشاط جشنواره را حفظ کنند.
مهدی شاد افزود: مهمترین وظیفه رسانه در رویدادهایی مانند جشنواره فیلم فجر آن است که باب نقد و گفتگو در خصوص فیلم ها را باز کرده و فیلم ها را از دیدگاه های مختلف به بحث و بررسی بگذارند، خوشبختانه در بیستمین جشنواره فیلم فجر مشهد نیز میز نقد و بررسی فیلم ها فعال است و رسانه ها در این بخش حضور پررنگی دارند.
حضور ۲۰ فیلم در بیستمین جشنواره فیلم فجر مشهد
بیستمین جشنواره فیلم فجر مشهد کار خود را با نمایش ۲۰ فیلم آغاز کرده است که شامل "شماره ۱۰، یادگار جنوب، چرا گریه نمی کنی، عطرآلود، کت چرمی، جنگل پرتقال، سرهنگ ثریا، روایت ناتمام سیما، در آغوش درخت، بعد از رفتن، هوک، آه سرد، اتاقک گلی، پرونده باز است، آنها مرا دوست داشتند، هایپاور، گلهای باوارده، غریب، سینما متروپل، وابل و کاپیتان" می شود و سینماهای هویزه، آفریقا، برفی، سیمرغ، پارک بازار و ویلاژتوریست آنها را به نمایش می گذارند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی دوشنبه شب در حاشیه آغاز این جشنواره در گفتگو با خبرنگار ایرنا از افزایش فیلم ها تا پایان این رویداد خبر داد و گفت: حضور ۲۱ فیلم در این جشنواره قطعی شده که تا پایان رویداد یک فیلم دیگر به مجموع آثار اضافه خواهد شد.
محمد حسین زاده افزود: عوامل فیلم «سرهنگ ثریا» از فیلمهای چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر ۱۸ بهمن ماه در مشهد حضور می یابند که حضور آنان همزمان با نمایش این فیلم در سینما آفریقای مشهد خواهد بود.
عوامل تولید فیلم سینمایی سرهنگ ثریا عبارتند از: نویسنده و کارگردان: لیلی عاج، تهیه کننده: جلیل شعبانی، مشاور کارگردان: کمال تبریزی، سرپرست گروه کارگردانی: سیامک مردانه و محمد ثقفی، مدیر فیلمبرداری: علیرضا برازنده، صدابردار: حسین بشاش، صداگذار: آرش قاسمی، تدوین: فرزاد هوتهم، موسیقی: بهزاد عبدی، طراح صحنه: بابک پناهی، جلوه های ویژه میدانی: حمید رسولیان، سرپرست جلوه های بصری: محمد برادران، طراح گریم: مهدی صیاد، طراح لباس: مهرناز اکبری، مدیر برنامه ریزی: محمد ثقفی، مدیر تولید: امیر اسکندری، مدیر تدارکات: سید رسول حسینی، عکاس: سمیه جعفری، مجری طرح: مجید صادقی، طراح لوگو: احسان حسینی، مشاور رسانه ای: محمدحسین سرو، محصول سازمان هنری رسانه ای اوج.
بلیت فیلمهای بیستمین جشنواره فجر مشهد به صورت برخط و از طریق سامانههای آیتیکت (iticket.ir)، ایرانتیک (irantic.com) و گیشه هفت (gisheh۷.ir) به فروش می رسد.
نخستین روز جشنواره از دیدگاه هنرمندان
پردیس سینمایی هویزه به عنوان سینمای اهالی فرهنگ و هنر و رسانه در جریان بیستمین جشنواره فیلم فجر مشهد در نظر گرفته شده است.
در نخستین روز از این رویداد حضور هنرمندان و سینماگران مشهدی در این سینما پررنگ بود و هر کدام در گفتگو با رسانه های مختلف به بیان دیدگاه های خود پرداختند. دو فیلمی که هنرمندان در نخستین روز در سینما هویزه به تماشا نشستند "هفت بهار نارنج" و "در آغوش درخت" بود.
یک مستندساز و فعال سینمایی مشهد در حاشیه این رویداد در نقد یکی از این فیلم ها گفت: "هفت بهار نارنج" به کارگردانی "فرشاد گل سفیدی" از جمله آثار جشنواره فیلم فجر، یک فیلم محلی فارغ از ماهیت بومی بود که با فیلم بومی تفاوت زیادی دارد.
مهدی آب بر به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به عقیده من کارگردان این فیلم، که نخستین فیلم بلند خود را ساخته، دست به فریب مخاطب زده و در واقع فیلمی محلی ساخته اما آن را به عنوان فیلم بومی معرفی کرده است.
وی با بیان اینکه فیلم محلی با بومی تفاوت دارد، گفت: فیلم های محلی را می توان در شبکه استانی صدا و سیمای هر منطقه مشاهده کرد اما فیلم بومی متفاوت از نوع محلی آن است، چرا که در فیلم بومی، فرهنگ و پیرایه ها، واکنش ها و جریانها و حتی قصه ها و افسانه های بومی و طرز تفکر مردم آن منطقه را می توان دید اما در فیلم های محلی با گرته برداری از فیلم های پایتخت، یا فیلم های خارجی، فقط لهجه افراد در آن تغییر می کند.
این مستندساز مشهدی گفت: بعضا برخی برای آنکه بگویند فیلم بومی ساخته اند، بخشی از فیلم خود را در حرم مطهر رضوی فیلمبرداری کرده و در این قالب قصه فردی را که به دلیل مشکلات به حرم پناه آورده و دست به دامان آن حضرت شده، با لهجه مشهدی بیان می کنند و افتخارشان هم این است که فیلمی بومی و با لهجه مشهدی ساخته اند در حالی که حتی لهجه را هم زیر سوال می برند، و فرق بین فیلم بومی با فیلم محلی از همین بخش نشات می گیرد.
آب بر اضافه کرد: امتیاز فیلم "هفت بهار نارنج" را می توان قرار داشتن آن در زمره فیلم های اولی جشنواره دانست که فقط سازندگان آن را به جامعه هنری معرفی می کند.
این مستندساز مشهدی ادامه داد: در صورتی که سازمان سینمایی بودجه لازم را در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی قرار دهد، فیلمسازان خراسان رضوی تعهد می دهند که فیلم های بومی خوبی بسازند، فیلمسازان خراسان رضوی حرفه ای هستند و در صورتی که بودجه لازم تامین شود، متعهد می شوند که فیلم خوب بومی بسازند نه فیلم محلی.
یک فعال سینمایی، پژوهشگر و راهبردشناس (استراتژیست) هنر نیز در حاشیه بیستمین جشنواره فیلم فجر مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: چهار دهه از تولد جشنواره فیلم فجر می گذرد و اگر بخواهیم به ریشه های شکل گیری این جشنواره بپردازیم، این مهم گستره فراوانی را دربرمی گیرد و ارزشهای زیادی را در خود جای داده است که می توان آن را در دنیا به منصه ظهور رسانید.
محمدهادی عرفانیان افزود: شاید برخی جشنواره فیلم فجر را به عناوین مختلفی تحریم کنند اما این رویداد بعد از انقلاب اسلامی زاده شد و آن را بزرگ کردیم، این رویداد نمود بسیاری از اصالت ها، مردانگی ها و رشادتهای این ملت بوده است، لذا نباید مورد بی مهری قرار گیرد، جشنواره می تواند در مباحث بسیاری دارای بیان، فکر و راهکار باشد.
وی اظهار داشت: جشنواره برشی از تاریخ معاصر، هویت اجتماعی و فرهنگی ما است، هر زمانی که دچار خواب آلودگی و رخوت شویم، بسیاری از این رخوت ها استفاده خواهند کرد، لذا باید در قدرت کامل در هر فرآیندی قرار داشته باشیم و با رویکرد پدافند غیرعامل، موضوعات را بازشناسی کنیم.
این فعال سینمایی گفت: سینما فرصتی است که قدرتمندی ایران بزرگ را در تعالی یافتن آن، با بهره گیری از آرمانهای بسیار گسترده و وسیع که برگرفته از نص صریح کلام الله و حضرت رسول اکرم (ص) است، به نمایش می گذارد، جشنواره متعلق به مردم بوده و به هیچ حزب و گروه و دسته ای تعلق ندارد، ارزش این جشنواره ها و مناسبتها در با هم بودن است، اینکه می توانیم همدیگر را دوست داشته باشیم و دست در دست هم به ظرفیت بالا و ماندگاری برسیم.
"هفت بهار نارنج" و "در آغوش درخت" نظر منتقدان را جلب نکرد
نشست نقد و بررسی ۲ فیلم "هفت بهار نارنج" و "در آغوش درخت" با حضور منتقدان و اصحاب هنر مشهد در محل پردیس سینمایی هویزه برگزار شد، در این نشست منتقدان ۲ اثر مزبور را به لحاظ ساختار ضعیف خوانده و تنها نقطه مثبت این ۲ فیلم را بازیگران آن برشمردند.
به گفته آنان وجه مشترک این ۲ فیلم، اولی بودن آنها است به نحوی که کارگردانان نخستین تجربه خود در ساخت فیلم بلند را داشته اند، اما فقط توانسته اند فیلمی تا حدی قابل تحمل بسازند، به نظر آنان سازنده "در آغوش درخت" در تصویر لنگ می زند و نمی تواند تصویرسازی از داستان داشته باشد، فیلم "هفت بهار نارنج" نیز فوق العاده خسته کننده با گفت و گوهای کشدار است، نمادها در آن هم مانند "شال" و "گربه سیاه" چندان مفهوم نیست، نقطه قوت این فیلم فقط بازی خوب "علی نصیریان" است که بازی قوی به نمایش می گذارد.
فیلم در آغوش درخت، نخستین فیلم "بابک خواجهپاشا" یکی از آثار حاضر در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر است. خواجهپاشا با فیلم در آغوش درخت، یکی از جوانانی است که از آذربایجان غربی پا به عرصه فیلمسازی گذاشته است. مارال بنیآدم، جواد قامتی، روحالله زمانی، اهورا لطفی و رایان لطفی بازیگران «در آغوش درخت» را تشکیل میدهند.
فیلم "هفت بهار نارنج" ساخته فرشاد گلسفیدی با بازی علی نصیریان یکی دیگر از فیلمهای حاضر در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر با موضوعی عاشقانه است. سایر بازیگران این فیلم را لادن مستوفی، سارا رسولزاده، فرهاد آئیش، هومن حاجی عبداللهی، فرج گل سفیدی، باران سلطانی مقدم و، آرشا گل سفیدی تشکیل می دهند.
به گزارش ایرنا، بیستمین جشنواره فیلم فجر مشهد از ۱۷ تا ۲۴ بهمن ماه در این شهر در حال برگزاری است.
نظر شما