۱۸ بهمن ۱۴۰۱، ۱۴:۵۷
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85022628
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزایش ۶۰ درصدی تولید بذر گواهی شده گندم در استان زنجان

زنجان – ایرنا - رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان گفت: سال گذشته حدود ۶ هزار تن بذر گواهی شده گندم در استان تولید شد که امسال این رقم با افزایش ۶۰ درصدی به بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ تن رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نادر عباسی روز سه شنبه در آیین بزرگداشت دهه فجر و افتتاح آزمایشگاه کشت بافت گیاهی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان با بیان اینکه ۹۰ درصد کشت گندم در این استان با استفاده از بذرهای اصلاح و گواهی شده صورت می گیرد، افزود: نیاز استان به بذرهای اصلاح شده بیشتر از میزان تولید این بذرها است منتهی تعدادی از کشاورزان از بذرهای خود برای کشت های جدید استفاده می کنند که البته این بذرها تا سه سال قابل استفاده است.

وی اظهار داشت: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی در واقع مرکز آماده سازی و پشتیبانی بخش کشاورزی است که نیازها و ابزار عملی مورد نیاز بهره برداران را تامین می کند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان، دانش بنیان کردن کشاورزی، حفاظت از منابع و افزایش ضریب نفوذ دانش در مزرعه را از رویکردهای این مرکز برشمرد و گفت: ارقام اصلاح شده که تولید آنها فرآیند طولانی و چندین ساله دارد از مهمترین دستاوردهای چند سال اخیر مرکز بوده و تاکنون در این زمینه موفقیت های قابل توجهی به دست آمده است.

عباسی با بیان اینکه محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی طی چند سال اخیر چندین رقم زراعی را معرفی کرده اند، گفت: یکی از رقم های ویژه ای که در زمینه حبوبات انجام شده، معرفی رقم سنا در محصول عدس است که صفر تا صد این کار طی ۱۵ سال کار تحقیقی در استان زنجان به ثمر نشست.

در ادامه این برنامه، آزمایشگاه کشت بافت گیاهی این مرکز به بهره برداری رسید.

«کشت بافت» در محصولات کشاورزی کارکردهای مختلفی در حوزه کشاورزی دارد که از جمله آنها می توان به افزایش سرعت رشد محصول، افزایش حجم تولید، تجاری سازی و جلوگیری از انقراض برخی گونه های گیاهی اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha