ابراز تاسف سفیر سوریه از گزارش سازمان منع تسلیحات شیمیایی درباره حمله ادعایی دوما

نیویورک – ایرنا- سفیر و نماینده دائم سوریه در سازمان ملل از گزارش سازمان منع تسلیحات شیمیایی و متهم کردن ارتش سوریه در بکارگیری ماده کلر در حمله ادعایی به دوما در سال ۲۰۱۸ ابراز تاسف کرد.

بسام صباغ سفیر و نماینده دائم سوریه در سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره پرونده تسلیحات شیمیایی کشورش اظهار داشت، دمشق بارها هشدار داده است که مسیر اشتباه و غیرحرفه‌ای که تیم تحقیق و شناسایی سازمان منع تسلیحات شیمیایی در مورد حادثه ادعایی دوما دنبال می‌کند، منجر به نتیجه‌ گیری بی فایده خواهد شد.

به گزارش ایرنا، هیات موسوم به "تیم تحقیق و شناسایی" سازمان منع تسلیحات شیمیایی (OPCW) درباره حادثه ادعایی استفاده از ماده کلر در دوما در آوریل ۲۰۱۸، سوریه را متهم کرده است.

مدیر کل سازمان منع تسلیحات شیمیایی در نشست شورای امنیت سازمان ملل، سوریه را متهم کرد که یک بالگرد ارتش این کشور در سال ۲۰۱۸ میلادی ، دو سیلندر سلاح شیمیایی را بر روی جمعیت شهر دوما در استان ریف دمشق پرتاب کرده است.

 دیپلمات ارشد سوریه از اینکه تیم تحقیقات سازمان منع تسلیحات شیمیایی به رغم دعوت دولت سوریه برای رعایت قوانین مندرج در توافقنامه و شرایط مرجع توافق شده با دمشق، روش‌های کاری خود را اصلاح نکرده است، ابراز تاسف کرد.

وی افزود:  سوریه در سال ۲۰۱۳ تصمیمی راهبردی برای پیوستن به سازمان منع تسلیحات شیمیایی گرفت و با وجود شرایط دشوار، انبار تسلیحات خود را در مدت زمان بی سابقه ای بطور کامل از بین برد که این سازمان و نیز سازمان ملل این مساله را تایید کرده اند.

صباغ در رد ادعاهای غرب مبنی بر عدم همکاری دمشق با سازمان منع تسلیحات شیمیایی گفت که سوریه بصورت شفاف با سازمان منع تسلیحات شیمیایی همکاری و بازدیدهای آن را تسهیل کرده است.

وی تصریح کرد دولت بشار اسد مایل به همکاری با سازمان منع تسلیحات شیمیایی به منظور اصلاح روش های کاری اشتباه آن بوده که اعتبار گزارش های این نهاد را تحت تاثیر قرار می دهد.

دیپلمات دولت بشار اسد گفت: سوریه همواره بر موضع قاطع خود را در محکومیت استفاده از سلاح شیمیایی توسط هر کسی، در هر زمان ومکان و تحت هر شرایطی تاکید کرده است.

وی یادآور شد که دولت اسد  پس از مطرح شدن ادعاها در مورد حادثه ادعایی استفاده از سلاح شیمیایی در دوما در ۷ آوریل ۲۰۱۸، ابتکار عمل را به دست گرفت و از دبیرکل سازمان خواست هیاتی حقیقت یاب برای بررسی این حادثه که ورود آنها به دمشق با یک هفته تاخیر انجام شد، اعزام کند.

وی تشکیل تیم موسوم به "تحقیق و شناسایی را نقطه عطف خطرناکی در تاریخ سازمان منع تسلیحات شیمیایی دانست و آن را گامی از سوی آمریکا و غرب برای تغییر ماهیت فنی این سازمان عنوان کرد.

صباغ یادآور شد نمایندگی های سوریه و روسیه در سازمان منع تسلیحات شیمیایی در لاهه، ۱۷ شاهد را از محل حادثه ادعایی در دوما در ۲۶ آوریل ۲۰۱۸ به مقر این سازمان آوردند تا در مورد حمله شیمیایی ادعایی شهادت دهند که آنها ا همه ادعاهایی که توسط گروه های تروریستی و حامیان آنها ساخته شده است را رد کردند.

سفیر سوریه در سازمان ملل، حمله ادعایی به دوما  را نمایشی ساختگی خواند و گفت که تیم تحقیق سازمان منع تسلیحات شیمیایی حاضر به گفتگو با شاهدان یاد شده ، نشد و شهادت آنها شنیده نشده است.

صباغ یادآور شد که بسیاری از کارشناسان مستقل نظامی و متخصصان سازمان منع تسلیحات شیمیایی در تحلیل خود، گزارش ادعایی کنونی را غیرحرفه ای و غیرمنصفانه دانسته اند.

پیش از این نیز، وزارت خارجه سوریه  با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد که این گزارش فاقد شواهد علمی و عینی است و هیچ فرد عاقل یا متخصصی نمی تواند به چنین نتایج گمراه کننده‌ای برسد.

وزارت خارجه سوریه افزود: ویسندگان این گزارش از مشاهدات عینی مطرح شده توسط طرف‌های دولتی، کارشناسان، دانشگاهیان و بازرسان سابق سازمان منع سلاح‌های شیمیایی که به دلیل تخصص و دانش خود مشهور هستند، غفلت کرده‌اند.

دستگاه دیپلماسی دولت بشار اسد ادامه داد: این گزارش گمراه کننده سوریه را غافلگیر نکرد و بار دیگر صحت موضع این کشور در قبال گزارش های سازمان منع سلاح های شیمیایی را که فاقد اعتبار بود، ثابت می کند. سوریه و بسیاری از کشورهای دیگر با به رسمیت شناختن تیم تحقیقاتی و شناسایی که فاقد مشروعیت است، مخالف بودند.

دوما مهم ترین شهر استان ریف دمشق سوریه است که مرکز اداری آن نیز محسوب می شود. این شهر که تا پیش از حوادث سوریه در سال ۲۰۱۱ بیش ۱۱۰ هزار نفر جمعیت داشت، در ۹ کیلومتری پایتخت سوریه واقع است.

تروریست های سوری ۱۸ فروردین ماه ۱۳۹۷ مدعی شدند که این شهر از سوی دولت دمشق هدف بمباران شیمیایی قرار گرفته و در جریان آن ۷۵ سوری کشته و ده ها تن دیگر زخمی شدند.
واشنگتن به همراه لندن و پاریس بامداد ۲۵ فروردین همان سال به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی در دوما، برخی مناطق محدود در سوریه را هدف حمله موشکی و هوایی قرار داد که پدافند موشکی سوریه، ۷۰ درصد این موشک ها را رهگیری و نابود کرد.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی در اول اردیبهشت ماه همان سال در بیانیه ای اعلام کرد که بازرسان این سازمان، نمونه هایی را از محل حمله شیمیایی ادعایی در شهر دوما در سوریه جمع آوری کرده اند که قرار است در هلند آزمایش شود.

رسانه‌های غربی پیش از این گزارش‌هایی ادعایی از یک حمله شیمیایی به شهر دومای سوریه منتشر کردند که در یک زمان‌بندی عجیب و در آستانه آزادسازی این شهر به دست نیروهای دولتی سوریه صورت گرفته بود.

این در حالی است که دولت سوریه، در پی توافقی که در سال ۲۰۱۴ صورت گرفت، تمامی تسلیحات شیمیایی خود را به نمایندگان سازمان ملل متحد و سازمان منع سلاح های شیمیایی تحویل داده بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha