برپایی نمایشگاه دانشگاه‌ها در راهپیمایی۲۲بهمن/اردوی راهیان پیشرفت برای دانشجویان

تهران- ایرنا- مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در مورد برنامه‌های دهه فجر دانشگاه‌ها گفت: سفرهای ستاد راهیان پیشرفت در این دوران پرتعدادتر برگزار شد، همچنین دانشگاه‌ها در محل راهپیمایی ۲۲ بهمن غرفه‌هایی برای نمایش دستاوردهای خود برگزار خواهند کرد.

امسال مردم ایران در حالی چهل و چهارمین فجر انقلاب اسلامی را با شعار محوری ایـران اسـتـوار، ۴۴ سـال افـتـخـار جشن می‌گیرند که با وجود اتفاقات ماه‌های اخیر بار دیگر اهمیت بیان دستاوردهای انقلاب در حوزه‌های مختلف برای مردم محسوس‌تر شد.

همانطور که پیشتر نیز رهبر معظم انقلاب بر اهمیت اطلاع‌رسانی در مورد این دستاوردها تاکید کرده بودند، اخیرا نیز بار دیگر با کلیدواژه جهاد تبیین از همه خواستند در این زمینه به مسئولیت خود عمل کنند. «امروز مهم‌ترین شیوه‌ی دشمن، جعل و دروغ‌پردازی است. الان مهم‌ترین کاری که دشمن دارد می کند [انتشار] دروغ است؛ یعنی همین تلویزیون‌هایی که می دانید و می‌بینید مال دشمن است یا همین فضای مجازی، خبر دروغ می دهند، تحلیل دروغ می دهند، کشته‌ دروغ معرفی می کنند، آدم ها را به دروغ، یکی را بد می کنند، یکی را خوب می کنند؛ دروغ. یک عده هم باور می کنند. بدانید دشمن امروز بر پایه‌ دروغ و دروغ‌پردازی دارد کار می کند. خب وقتی که دانستید، طبعاً وظیفه می‌آید روی دوشتان. تبیین کنید». متن کامل را اینجا بخوانید.

دانشگاه‌ها به عنوان منشا تحولات عمده در کشور و محل تولید علم و اندیشه طی سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی عمل کرده‌اند و در این دوران دستاوردهای مهمی داشته‌اند که تولید ۲ درصد از علم جهان، وجود بیش از هزار و ۸۷۰ پژوهشگر پراستناد و ۳۴۵ بانوی پژوهشگر پراستناد در کشور، وجود بیش از ۷ هزار شرکت دانش‌بنیان و دستیابی به پیشرفت‌های فراوان در حوزه‌های نانو فناوری و زیست‌فناوری تنها بخشی اندک از این دستاوردها است.

با وجود این دستاوردها، حتی دانشجویان و دانشگاهیان نیز به خوبی از آن میزان پیشرفت علمی در کشور مطلع نیستند. همین امر باعث شده تا معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با استفاده از فرصت دهه فجر زمینه را برای بیان و نمایش این دستاوردها فراهم ببیند و با تدارک برنامه‌های مختلف از جمله سفرهای ستاد راهیان پیشرفت یا راهیان نور، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای دانشگاه‌ها همزمان با راهپیمایی ۲۲ بهمن و پویش‌های مختلف سوالات موجود را در اذهان دانشجویان پاسخ دهد.

مهدی بادپا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، در مورد فعالیت‌های فرهنگی برای گرامیداشت چهل و چهارمین فجر انقلاب اسلامی اظهار داشت: با تشکیل ستاد دانشگاهیان دهه فجر در وزرات علوم، سه جلسه این ستاد با حضور وزیر علوم در محل های مختلف از جمل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

وی ادامه داد: همه دانشگاه‌ها هم ستادهای دانشگاهیان دهه فجر تشکیل دادند و با حضور روسای دانشگاه‌ها جلسات این ستادها برگزار شد. همچنین ستادهایی در دانشگاه‌های پیام‌نور، علمی‌کاربردی، فنی‌حرفه‌ای و نهادهایی مانند بسیج دانشجویان و بسیج اساتید برای برنامه‌ریزی در مورد فعالیت‌های این دهه تشکیل شده بود. اهداف، سیاست‌ها و خط‌مشی‌های اجرایی و برنامه‌های پیشنهادی برای دهه فجر امسال در این ستادها بحث و بررسی و تعیین شد.

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی ادامه داد: محورهای اصلی برنامه‌های جهاد تبیین و جهاد پیشرفت و امیدآفرینی، نشاط‌بخشی و وحدت‌آفرینی بوده است. اهم برنامه‌ها نیز در قالب برپایی جلسات کرسی‌های آزاداندیشی، میزگرد، سخنرانی‌های مسئولان و استادان دانشگاه، جلسات پاسخ به شبهات و سوالات و ارایه دستاوردهای جمهوری اسلامی در راستای ناکام گذاشتن حربه‌های تهییج‌کننده دشمن، برگزاری نشست‌های دانشجویی با مسئولان نظام، نشست‌های با موضوع دختران انقلاب (به دلیل اینکه دشمن قصد سوءاستفاده از زنان و دختران را داشت)، کارگاه‌های آموزشی مواجهه با جنگ ترکیبی و شناختی، برگزاری شب‌ شعر و نشست‌ و برپایی نمایشگاه دستاورد آموزش عالی بعد از انقلاب بود.

برپایی نمایشگاه دانشگاه‌ها در راهپیمایی۲۲بهمن/اردوی راهیان پیشرفت برای دانشجویان

با توجه به هماهنگی با شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی همزمان با راهپیمایی روز ۲۲ بهمن، دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشجویی در خیابان انقلاب غرفه‌هایی خواهند داشت که در آن می‌توانند دستاوردهای خود را در معرض نمایش مردم قرار دهند.

به گفته بادپا پویش کتابخوانی با موضوع امام و انقلاب و نمایشگاه عکاسی و نقاشی با موضوع امام و انقلاب دیدار با خانواده شهدا به ویژه شهدای امنیت از دیگر برنامه‌های این ایام بوده است.

برگزاری سفرهای راهیان پیشرفت با حضور پرتعدادتر دانشجویان

وی درباره دیگر برنامه‌های این هفته نیز گفت: اردوی راهیان پیشرفت در ایام دهه فجر در همه دانشگاه‌ها پرتعدادتر برگزار می‌شود. بر اساس تفاهم‌نامه‌ معاونت فرهنگی‌ و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با وزارت نفت و سازمان بسیج دانشجویی، دانشجویان همه دانشگاه‌ها با هزینه معاونت فرهنگی وزارت علوم از فازهای مختلف عسلویه به عنوان یکی از تاسیسات مهم و نفتی کشور در مهلت سه یا چهار روزه با حضور یک راوی پیشرفت از وزارت نفت بازدید می‌کنند. این سفرها با هدف روایت پیشرفت‌های اخیر در صنعت نفت کشور انجام می‌شود.

بادپا در باره برگزاری اردوی راهیان پیشرفت برای دانشجویان عنوان کرد: این کار نتیجه خوبی داشته است و وقتی در منطقه قرار می‌گیرند و با دستاوردها مواجه می‌شوند علامت سوال‌هایی که در ذهن آنها بود، پاسخ‌ داده می‌شود.

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی با اشاره به انجام مقدمات برای انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: قصد داریم علاوه بر تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت نفت داریم، با وزارت صنعت نیز تفاهم‌نامه‌ای امضا کنیم تا سفرهای راهیان پیشرفت را علاوه بر تاسیسات نفتی در معادن و صنایع بزرگ کشور، به مقاصد این سفرها اضافه کنیم و در هر استان دانشجویان بتوانند با تعداد بیشتری از این صنایع و معادن بازدید کنند. مقدمات این تفاهم‌نامه انجام شده و در حال نهایی کردن آن هستیم.

برپایی نمایشگاه دانشگاه‌ها در راهپیمایی۲۲بهمن/اردوی راهیان پیشرفت برای دانشجویان

پای سخنان دانشگاهیان دهه اول انقلاب

وی تاکید کرد: اقدام دیگری که انجام شده و وزیر علوم نیز روی آن تاکید داشت، تجلیل از دانشجویان فارغ تحصیلان و استادان بازنشسته دهه اول انقلاب یعنی از ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۸ بود. این اقدام با هدف مقایسه فضای دانشگاه و شنیدن دستاوردهای دانشگاه از زبان این افراد و تجربیات و خاطرات آنها در آن سال‌ها، انجام شد.

بادپا در پایان با اشاره به آیین تجدید میثاق دانشگاهیان با آرمان‌های امام خمینی (ره) و انقلاب در مرقد مطهر امام (دوشنبه، ۱۷ بهمن) با حضور وزیر علوم، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، رئیس جهاد دانشگاهی و اعضای تشکل‌های دانشجویی و روسای دانشگاه‌های تهران گفت: روسای دانشگاه‌های سراسر کشور در دهه فجر به عنوان سخنران پیش‌ از نماز جمعه در شهرهای خود سخنرانی و دستاوردهای نظام آموزش عالی را برای مردم تشریح کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha