۱۹ بهمن ۱۴۰۱، ۱۰:۵۸
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 85023587
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تجارت کالا میان چین و آمریکا رکورد شکست

۱۹ بهمن ۱۴۰۱، ۱۰:۵۸
کد خبر: 85023587
تجارت کالا میان چین و آمریکا رکورد شکست

تهران – ایرنا – در گرماگرم تشدید تنش میان واشنگتن و پکن بر سر عبور یک بالون چینی از حریم هوایی آمریکا، جدیدترین آمارهاحاکی از رکوردشکنی ارزش تجارت کالا میان دو کشور است.

به گزارش ایرنا، تارنمای بلومبرگ روز چهارشنبه نوشت که تجارت کالا میان آمریکا و چین در سال ۲۰۲۲ رکورد جدیدی ثبت کرد و نشان داد درحالی که دولت ها در طیفی از مسائل اقتصادی و سیاسی اختلاف نظر دارند، مصرف کنندگان و شرکت ها در دو اقتصاد بزرگ جهان به شدت با یکدیگر در ارتباطند.

داده های سال ۲۰۲۲ وزارت بازرگانی آمریکا دیروز (۱۸ بهمن) منتشر شد و نشان می دهد که مجموع تجارت کالای فیمابین در سال گذشته میلادی به ۶۹۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار افزایش یافت که از رکورد ثبت شده در سال ۲۰۱۸ فراتر رفته است.

علاوه بر این، ناترازی تجارت کالا با چین ۸ درصد افزایش یافت و به ۳۸۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار رسید که بزرگترین رکورد پس از ناترازی ۴۱۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری سال ۲۰۱۸ بود. ناترازی تجارت کالا و خدمات آمریکا با تمامی طرف های تجاری با ۱۲.۲ درصد رشد به حدود ۱ تریلیون دلار رسید.

تجارت کالا میان چین و آمریکا رکورد شکست
سهم واردات آمریکا از چین (خاکستری) و صادرات (نارنجی) به این کشور در ۲۳ سال اخیر

بر اساس آمار وزارت بازرگانی، ارزش صادرات کالا به چین به بالاترین میزان خود یعنی ۱۵۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسیده است، درحالی که واردات به ۵۳۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار افزایش یافته که اندکی با رکورد ثبت شده در سال ۲۰۱۸ فاصله دارد.

چین در سال ۲۰۲۲ جایگاه سوم خود را در میان شرکای تجاری برتر آمریکا حفظ کرد و ۱۳ درصد از سهم کل تجارت با این کشور را به خود اختصاص داد. کانادا با سهم ۱۴.۹ درصدی و ارزش ۷۹۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری در جایگاه نخست قرار داشته و مکزیک نیز ۱۴.۷ درصد یا ۷۷۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در رتبه دوم قرار دارد.

تنها تغییر در رتبه بندی ۱۰ شریک تجاری برتر آمریکا نسبت به سال ۲۰۲۱ به ویتنام اختصاص دارد که با دو پله صعود و با کل تجارت ۱۳۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار به جایگاه هشتم ارتقاء یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha