۱۹ بهمن ۱۴۰۱، ۱۴:۵۹
کد خبر: 85023900
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

سران طوایف کرمان؛ نماد عملی گفتمان وحدت، گره‌گشایی پرونده‌های قضایی

کرمان - ایرنا - سران طوایف در استان کرمان به نوعی با ورود به مشکلات مردم به منظور حل آنها، نماد عملی گفتمان وحدت و پیشتاز گره‌گشایی از پرونده های سنگین قضایی هستند.

به گزارش ایرنا، حضور سالانه حداقل یک بار در همایش هایی مانند "گردهمایی علما و طوایف" در مرکز استان کرمان و همسو و متحد شدن، یکی از دلایلی اتحاد بیش از پیش سران طوایف در این استان است که نتایج و ثمرات خوبی چون کاهش ورودی پرونده ها را به مراکز قضایی در پی داشته است.

امروز چهارشنبه نیز علما و سران طوایف جنوب و شرق کرمان در قالب ششمین گردهمایی دور هم جمع شدند تا کارنامه درخشان دستگاه قضایی این استان را در بهره‌گیری از مشارکت علما و سران طوایف بار دیگر مرور کرده و با اتحاد و مشارکتی مضاعف بر افتخارات آن بیفزایند تا بیش از پیش الگویی برای سایر استانها شود.

سران طوایف کرمان؛ نماد عملی گفتمان وحدت، گره‌گشایی پرونده‌های قضایی

رفع خصومت با کمک سران طوایف به معنی واقعی

دادیار دیوان عالی کشور و مدیرکل مشارکت های مردمی و سرمایه اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه که در این مراسم حضور داشت، گفت: ابتکار عمل و برخورداری دستگاه قضایی استان کرمان از توان علما، ریش سفیدان و متنفذین در حل مشکلات مردم کافی است تا کارنامه قضایی استان کرمان در صدر جدول قرار گیرد و امیدواریم این اقدام، الگوی کار سایر استان ها نیز قرار گیرد.

اسماعیل حسن زاده معتقد است، گاهی ۱۰۰ سال تجربه قضایی از مرحله دادسرا تا تجدیدنظر در دادگاه ها صرف می شود تا یک پرونده به نتیجه برسد در حالی که گاهی فقط ظاهر قضیه حل می شود و کینه ها باقی می ماند اما بزرگان طوایف کاری می کنند که رفع خصومت به معنای واقعی محقق می شود.

وی می گوید، تفاوت داوری، میانجی‌گری و صلح و سازش با قضاوت در این است که قضاوت در توزین و وزن کشی دلایل موجود بوجود می آید اما صلح و سازش عمق مطلب را مورد توجه قرار می دهد و خصومت به معنای واقعی حل می شود.

دادیار دیوان عالی کشور و مدیرکل مشارکت‌های مردمی و سرمایه اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تصریح کرد: آموزش ۶ هزار مصلح و فعالیت ۱۴ واحد اورژانس قضایی در استان کرمان، در کشور نمونه و در نوع خود بی نظیر است و به عنوان الگویی برای کشور مطرح خواهد شد زیرا اورژانس های قضایی قبل از تشکیل پرونده، نسبت به رفع اختلاف بر مبنای صلح و سازش اقدام می کنند.

سران طوایف کرمان؛ نماد عملی گفتمان وحدت، گره‌گشایی پرونده‌های قضایی

آموزش ۶ هزار مصلح و فعالیت ۱۴ واحد اورژانس قضایی در استان کرمان، در کشور نمونه و در نوع خود بی نظیر است حسن زاده از تلاش های قضات کرمان تقدیر و عنوان کرد: کار این استان در راه اندازی اورژانس قضایی و بهره‌گیری از همکاری علما، سران طوایف، متنفذین و ریش سفیدان اقدامی ایده آل است که باید قدردان آن بود.

وی با اشاره به اینکه باید از وجود نخبگان فرهنگی اجتماعی و افراد حقیقی برای حل مسائل از راه‌های غیرقضایی استفاده کرد، ادامه داد: با راه اندازی سامانه سجام، از مشارکت مردم برای حل مشکلات استفاده می شود.

دادیار دیوان عالی کشور و مدیرکل مشارکت‌های مردمی و سرمایه اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه خاطرنشان کرد: افتخار می کنیم که مردم، علما، ریش سفیدان و متنفذین همراه دستگاه قضایی برای رفع آسیب‌های اجتماعی هستند و می طلبد از ظرفیت های این حوزه در پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی نیز نهایت بهره‌گیری صورت گیرد.

سران طوایف کرمان؛ نماد عملی گفتمان وحدت، گره‌گشایی پرونده‌های قضایی

اقدامات دستگاه قضایی در توسعه گفتمان وحدت شایسته تقدیر است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان نیز در این مراسم گفت: یکی از بزرگترین دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، ایجاد گفتمان وحدت است و باید از اقدامات دستگاه قضایی در این حوزه تقدیر کرد.

رحمان جلالی افزود: بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران، تربیت انسان های صالح از جمله سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی است که در مقابل پروژه هایی که اساس آن نابودی اسلام بود، به نیابت از همه مسلمانان جنگید و پروژه جنگ‌های ۳۰ ساله را خنثی کرد.

وی با اشاره به اینکه امروز جمهوری اسلامی بزرگترین آرمان خود را آزادسازی قدس می‌داند، گفت: بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران مردمی بودن آن است.

بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران مردمی بودن آن است و خروجی انقلاب اسلامی سردار سلیمانی است که می گفت، جان من هزاران بار فدای مردم باد و در نگاه او فرقی بین شیعه و سنی، فارس و کرد و بلوچ و ... وجود نداشت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان اظهارداشت: خروجی انقلاب اسلامی سردار سلیمانی است که می گفت، جان من هزاران بار فدای مردم باد و در نگاه او فرقی بین شیعه و سنی، فارس و کرد و بلوچ و ... وجود نداشت.

وی تاکید کرد: حاج قاسم سلیمانی تربیت شده مکتب امامین انقلاب اسلامی ایران است و این انقلاب را باید با شهید سلیمانی‌ها به دنیا تبیین کرد.

سران طوایف کرمان؛ نماد عملی گفتمان وحدت، گره‌گشایی پرونده‌های قضایی

گره گشایی از پرونده های سنگین قضایی با همکاری سران طوایف

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: قوه قضاییه از حدود ۲۰ سال قبل از ظرفیت های مردمی برای صلح و سازش استفاده کرده و پرونده های پیچیده و مشکلات بزرگی بر مبنای همکاری سران طوایف، متنفذان و ریش‌سفیدان به مصالحه ختم شده که نزاع‌های دسته جمعی، قتل‌های طایفه ای از جمله این موارد بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی با اشاره به اینکه صلح و سازش ظرفیت بسیار مهمی است، افزود: سران طوایف، تعهد، عشق و علاقه خود به نظام و انقلاب را همواره نشان داده‌اند و نقش خود را در این زمینه به خوبی ایفا کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در سند تحول قوه قضاییه، جایگاه بسیار مهم و تاکیدات فراوانی بر استفاده از نقش مردم مطرح شده است، تاکید کرد: امروز این آمادگی در ارکان نظام از جمله در قوای قضاییه، اجرایی و مقننه وجود دارد تا از ظرفیت مردمی استفاده شود زیرا این نظام یک نظام مردم‌سالار دینی است.

رییس کل دادگستری استان کرمان، رعایت عدالت در رفع اختلافات را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید بر مبنای توصیه‌های دینی و اسلامی، از ظرفیت‌های صلح وسازش برای حل پرونده ها استفاده شود.

وی بر همکاری مردم، سران طوایف و علما در پیشگیری از وقوع جرم نیز تاکید کرد و گفت: بدون مشارکت مردم در حوزه پیشگیری از وقوع جرم موفق نخواهیم بود.

وی بر همکاری مردم، سران طوایف و علما در پیشگیری از وقوع جرم نیز تاکید کرد و گفت: بدون مشارکت مردم در حوزه پیشگیری از وقوع جرم موفق نخواهیم بود

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی با اشاره به اینکه برخی آمار جرائم و آسیب‌های اجتماعی موجود زیبنده نظام اسلامی نیست، تصریح کرد: رفع این مسائل نیازمند کمک سران طوایف، علما، مصلحین و حکمین قرانی است.

وی تاکید کرد: همواره تاکید داریم مقامات قضایی ارتباط خود با مردم، علما، سران طوایف، ریش سفیدان و متنفذین را حفظ کنند تا بر این مبنا قدم های بلندتری در مسیر اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برداشته شود.

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه اتکای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به مردم است، تاکید کرد: این نظام و انقلاب به پشتوانه مردم این راه پرپیچ و خم و طولانی را تاکنون طی کرده و مردم این نظام را به وجود آورده اند، هزینه‌های سنگین حراست و حفاظت از نظام را پرداختند و توطئه های دشمنان را خنثی کرده اند.

وی اظهارداشت: مردم همواره در صحنه های دفاع از نظام و انقلاب حضور داشته اند و در ۲۲ بهمن ماه سال جاری نیز مشت محکمی به دهان دشمنان این نظام و انقلاب خواهند زد زیرا مردم همواره ثابت کرده اند که در این برهه ها حضور دارند و امسال نیز یک بار دیگر دِین خود به نظام، انقلاب و شهدا را ادا خواهند کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی؛ جایگاه و نفوذ کلام علما، سران طوایف، متنفذین و ریش سفیدان را مورد اشاره قرار داد و افزود: انتظار می رود که این نفوذ کلام و جایگاه اجتماعی علما، سران طوایف، متنفذین و ریش سفیدان برای حفظ وحدت، اتحاد و نگه داشتن مردم در صحنه بیشتر استفاده شود زیرا این افراد نقش مهمی در حفظ و حراست از ارکان نظام و انقلاب را بر عهده دارند.

سران طوایف کرمان؛ نماد عملی گفتمان وحدت، گره‌گشایی پرونده‌های قضایی

مصالحه‌آمیز ۲ هزار و ۶۷۸ پرونده

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان نیز در این گردهمایی افزود: گروه‌های مردمی، سران طوایف و مجریان طرح مصلحین برای پایان مصالحه‌آمیز ۲ هزار و ۶۷۸ پرونده در سال جاری مشارکت داشته‌اند.

سید مهدی قویدل با تاکید بر اینکه حضور و همراهی سران طوایف، علما، مصلحان و حکمان قرآنی تاثیربخشی بسیار خوبی در استقرار و پایداری امنیت و کاهش جرائم و آسیب‌ها داشته است، ادامه داد: با مشارکت گروه‌های مردمی، متنفذان، سران طوایف و مجریان طرح مصلحین طی سال جاری ۲ هزار و ۶۷۸ پرونده به صلح و سازش ختم شده که از این تعداد ۲ هزار و ۲۴۴ مورد با مشارکت مستقیم سران طوایف بوده است.

وی با اشاره به اینکه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی موضوع فراقوه‌ای، مشارکتی و اجتماعی است، تصریح کرد: میثاق‌نامه عدالت و امنیت پایدار از سال ۹۶با همکاری و همراهی مجموعه شورای تامین و با محوریت دادگستری و معاونت اجتماعی و پیشگیری از قوع جرم کلید خورده است و امروز شاهد برگزاری ششمین همایش آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۹ تاکنون هفت هزار و ۷۵۸ پرونده به مصالحه و سازش رسیده است، اظهار داشت: در ۱۰ ماه امسال کاهش ۳۰ درصدی جرائم مرتبط با خشونت های رفتاری و برخی جرائم امنینی متاثر از استفاده از ظرفیت های مردمی داشته ایم و نتایج اجرای میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار در جنوب و شرق استان بسیار چشمگیر و قابل توجه بوده است.

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۹ تاکنون هفت هزار و ۷۵۸ پرونده به مصالحه و سازش رسیده است، اظهار داشت: در ۱۰ ماه امسال کاهش ۳۰ درصدی جرائم مرتبط با خشونت های رفتاری و برخی جرائم امنینی متاثر از استفاده از ظرفیت های مردمی داشته ایم و نتایج اجرای میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار در جنوب و شرق استان بسیار چشمگیر و قابل توجه بوده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمان به مشارکت ۴۰۵ نفر از سران طوایف، اعضا و جوانان با میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار اشاره و بیان کرد: نتیجه این تعامل، کاهش جرائم و آسیب ها در شرق و جنوب این استان بوده است.

وی بیان کرد: در مجموع با اجرای میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار، یکهزار و ۱۳۳ اسلحه کشف و تحویل شده و در کنار آن ۲ هزار و ۲۴۴ اختلاف نیز به صلح و سازش رسیده است.

قویدل با بیان اینکه پیشگیری از آسیب های اجتماعی و مسئولیت اجتماعی موضوعی مهم و کلیدی در جامعه است، ادامه داد: برابر قانون پیشگیری از وقوع جرم بر عهده دستگاه قضایی گذاشته شده است و مهمترین مساله آن تعامل میان نهادی و همکاری مردمی است.

وی با اشاره به اینکه در پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی زمانی می توانیم موفق باشیم که از ظرفیت مردم، معتمدان و متنقذین به نحو احسن استفاده شود، تاکید کرد: در پیشگیری از جرائم و آسیب های اجتماعی، سه مولفه مسئولیت آفرینی، مشارکت و تعامل نهفته است.

سران طوایف کرمان؛ نماد عملی گفتمان وحدت، گره‌گشایی پرونده‌های قضایی

در این آیین چند تن از سران طوایف به بیان دیدگاه ها و درخواست های خود پرداختند و در نهایت موضوع صلح و سازش میان دو خانواده نیز مورد تقدیر حاضران قرار گرفت.

همچنین در این آیین از علما،ریش سفیدان، متنفذین و سران طوایف فعال در حوزه صلح و سازش نیز تقدیر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha