معاون وزیر تعاون: نهضت ملی مهارت‌آموزی در کشور دنبال می‌شود

بیرجند - ایرنا - معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نهضت ملی مهارت‌آموزی را در گام دوم انقلاب سرلوحه کار قرار داده‌ایم و با کمک اصناف و خیرین در این زمینه آینده روشنی خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا "غلامحسین حسینی‌نیا" روز چهارشنبه در نشست شورای مهارت استان خراسان جنوبی گفت: به فرموده مقام معظم رهبری در گام اول نهضت سوادآموزی را داشتیم و در گام دوم باید نهضت مهارت‌آموزی را داشته باشیم.

وی افزود: اگر در بحث توسعه به منابع انسانی توجه نداشته باشیم و فقط به سایر سرمایه‌ها از جمله سرمایه‌های اقتصادی و طبیعی توجه شود، راه به جایی نمی‌بریم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور خمیر مایه اصلی توسعه کشور و استان را مهارت‌آموزی و توانمندسازی جوانان دانست و گفت: ظرفیت‌های دانشگاهی خوبی در این استان وجود که می‌تواند به‌روز رسانی دانش را برای ما فراهم کند.

وی با اشاره به نگاه مثبت مجموعه نظام به موضوع مهارت‌آموزی گفت: مقام معظم رهبری با تاکید بر توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می‌فرمایند که در کنار علم نیاز به پنجه‌های کارآمد هم داریم که وظیفه اصلی آن برعهده ماست.

حسینی‌نیا افزود: این پنجه‌های کارآمد به مدد دانش به علم و فناوری روز پیوند خورده و سرنوشت بشر را عوض می‌کند، مرز مهارت و فناوری آن قدر به هم آغشته شده که نمی‌توان به‌راحتی آنها را از هم جدا کرد.

وی با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با همراهی همه دستگاه‌ها یک ماموریت مهم و حیاتی را برعهده دارد گفت: این سازمان نماد آموزش‌های مهارتی غیررسمی کشور و متولی این کار است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامی امکانات بی‌نظیری در زمینه آموزش فنی و حرفه‌ای در سطح کشور ایجاد شده که ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع فضای بسته، هزاران میلیارد تومان تجهیزات و احداث ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع فضای روباز بخشی از آن است.

وی گفت: با این حجم سرمایه‌گذاری سالانه می‌توانیم یک میلیون و ۱۰۰ هزار دوره نفر را آموزش دهیم در حالی که سالانه به دلیل نیاز افراد به مهارت‌های جدید باید به چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دوره نفر آموزش مهارتی ارائه دهیم.

حسینی‌نیا تصریح کرد: نیاز است در راستای مهارت‌آموزی یک مسئولیت اجتماعی برای تک تک نهادهای مردمی، دولتی و خصولتی تعریف کنیم که پیوست مهارتی است و راهبرد ما در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌های متولی در مهارت‌آموزی است.

وی افزود: ما سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را یک سازمان حاکمیتی تعریف کردیم که حواسش به چارچوب صلاحیت‌های مهارت‌آموزی ملی و آموزش، سنجش محتوا و استانداردهای آموزشی باشد اما اصل آموزش باید توسط همه شرکای اجتماعی و خیرین صورت گیرد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: طرح آموزش در محیط واقعی کار یا همان استاد و شاگردی قدیم در سطح کشور در دست اجراست و تلاش کردیم مسائل و مشکلات قبلی از جمله مسائل بیمه تامین اجتماعی رفع شود.

وی بیان کرد: افراد در این طرح با دریافت آموزش‌ در محیط کار، مجموعه‌ای از مهارت‌ها را یاد می‌گیرند و در پایان گواهینامه فنی و حرفه‌ای دریافت می‌کنند همچنین وقتی جوان ما فعالیت‌ و درآمدزایی کارفرما را مشاهد می‌کند که چگونه درآمدزایی دارد، انگیزه می‌گیرد تا زودتر کار را یاد بگیرد.

حسینی‌نیا با اشاره به وجود چهار میلیون واحد صنفی در سطح کشور افزود: از این تعداد حداقل یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد صنفی توانایی ورود به این طرح را دارند که اگر هر واحد یک نفر را را جذب کند به طور متوسط یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر می‌شود که از کل ظرفیت آموزش دولتی و آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای بیشتر است.

وی تصریح کرد: ۸۰ درصد افرادی که در محیط کار واقعی آموزش دیده‌اند، شاغل یا کارآفرین شده‌اند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: خیلی از انحراف‌ها و آسیب‌‎های اجتماعی در جامعه بر می‌گردد به اینکه برخی افراد فاقد مهارت هستند، پس باید برای مقابله با فتنه‌های دشمنان جوانمان را توانمند و توانا کنیم.

وی افزود: در خراسان جنوبی به دلیل شرایط خشکسالی باید جوانان را در بعد مهارتی و صنعتی فعال کنیم و این استان پایتخت مهارتی شود تا الگوی ملی و بین‌المللی از مهارت‌آموزی در استان ارائه دهیم که خوشبختانه در مهارت‌های دانش‌بنیان و دانشگاهی هم این ظرفیت وجود دارد.

حسینی‌نیا بر به‌کارگیری روش‌های نوین تامین مالی برای آموزش فنی و حرفه‌ای در استان تاکید کرد و گفت: در مراکز نیمه‌تمام فنی و حرفه‌ای استان، خیرین برای تکمیل پای کار بیایند و در صورت مشارکت خیرین، تسهیلات به اندازه کافی با بهره پایین و ۱۰ درصد برای تکمیل این واحدها پرداخت می‌کنیم.

وی با تاکید بر جدی گرفتن موضوع پیوست مهارتی اظهار داشت: آینده مشاغل با وضعیت کنونی متفاوت است که باید دانشگاه‌ها در این زمینه پای کار بیایند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای افزود: دنبال این هستیم بودجه سازمان که تاکنون ملی بوده، استانی شود و بیش از ۵۰۷ رشته فعالیتی و شغل در کشور شناسایی شده که مهارت، سرمایه اصلی آنهاست و هنرآموزان با مهارت‌آموزی در یکی از این رشته‌ها و سرمایه اندک قادر به اشتغال هستند.

وی از مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی خواست کمبود تجهیزات در شهرستان‌های مختلف را احصا و جمع ‌بندی کند تا با استفاده از ظرفیت خیرین و دولت نسبت به تامین آنها اقدام شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سفر به خراسان جنوبی امروز علاوه بر این نشست و دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، در مراسم افتتاح کارگاه سنجش صنایع غذایی مرکز خواهران فنی و حرفه‌ای بیرجند نیز حضور یافت و از رویداد آموزشی و نمایشگاه مرکز خواهران بازدید کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha