پارسانیا: عالم در برابر حقیقت سکوت نمی‌کند/ رشد آثار داوری شده

تهران- ایرنا- دبیرعلمی چهلمین جایزه کتاب سال با بیان اینکه ارزش هر انسان و ارزش هر فرهنگ به علم اوست، گفت: تقدیر از علم برای حفظ و ماندگار شدن در عرصه زندگی ضروری است. وقتی علم در جان انسان قرار می‌گیرد، دیگر در برابر حقیقت سکوت نخواهدکرد.

به گزارش خبرنگار کتاب ایران، آیین اختتامیه چهلمین جایزه کتاب سال و سی‌امین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران نوزدهم بهمن ماه ۱۴۰۱ در تالار وحدت تهران برگزار شد.

در این مراسم سیدابراهیم رئیسی ریاست جمهوری، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا دبیرعلمی چهلمین جایزه کتاب سال، علی رمضانی مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و اهالی قلم، اصحاب فرهنگ و دانش حضور داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا با تاکید بر افزایش تعداد آثاری که در چهلمین دوره جایزه کتاب سال مورد ارزیابی قرار گرفته است، گفت: در این دوره بالغ بر ۶۰ هزار عنوان کتاب چاپ نخستین بود و در غربالگری نخستین بیش از دو هزار کتاب انتخاب شد. از میان ۲۵۰ اثر ۹ اثر برگزیده و۵۱ اثر شایسته تقدیر شد.

پارسانیا: عالم در برابر حقیقت سکوت نمی‌کند/ رشد آثار داوری شده

به گفته دبیرعلمی چهلمین جایزه کتاب سال در دوره گذشته ۱۲ هزار اثر داوری شد و در چهلمین دوره ۲۰ هزار اثر داوری شد، این نشان از توجه و تلاش داوران طی سال گذشته است.

پارسانیا با بیان اینکه تقدیر از کتاب تقدیر از علم است، ادامه داد: تقدیر از علم برای حفظ و ماندگار شدن در عرصه زندگی ضروری است. وقتی علم در جان انسان قرار می‌گیرد، دیگر در برابر حقیقت سکوت نخواهدکرد. ارزش هر انسان و ارزش هر فرهنگ به علم اوست. طبق مواجهه‌ای که با علم دارد و فاصله او با علم می‌توان سطح معرفت هر فرد را شناخت. عالمان علم را در کتاب ثبت می‌کنند. با حضور حقیقت، عدالت ممکن است و با حضور عدالت، آزادی ممکن می‌شود.

جایزه کتاب سال در ایران برای اولین بار با هدف تشویق خادمان دانش و فرهنگ ایران در سال ۱۳۳۴ هجری شمسی اهدا شد. این جایزه به پدیدآورندگان یازده کتاب برگزیده که در سال ۱۳۳۲ منتشر شده بودند، تعلق گرفت. از آن سال به بعد، هر ساله طی فراخوانی از تمام نویسندگان، مترجمان و مؤلفان دعوت می شود تا پنج نسخه از کتاب خود را که در سال گذشته برای اولین بار و به زبان فارسی منتشر شده است، به نشانی دبیرخانه این جایزه ارسال کنند تا توسط هیأت داوران ارزیابی شود. این جایزه تا سال ۱۳۵۶ هـ . ش. در رشته های علوم و فنون، ادبی، علوم انسانی و علوم اجتماعی ـ تربیتی کودکان و نوجوانان به برندگان اهدا می شد.

از سال ۱۳۵۶ با افزایش و قوت گرفتن وقایع انقلاب و حرکت های مردمی، اهدای این جایزه به تعویق افتاد و چهار سال بعد در سال ۱۳۶۱ دوباره این موضوع در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد و در سال ۱۳۶۲ آیین نامه نحوه انتخاب کتاب سال توسط سیدمحمد خاتمی، وزیر وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصویب شد. از آن به بعد هر سال در دهه فجر مراسم اهدای جایزۀ کتاب سال برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha