روزبهانی: اثر برگزیده جایزه کتاب سال به عنوان یک معیار در جامعه مطرح می‌شود

تهران- ایرنا- به گفته عضو هیئت علمی و استادیار گروه تاریخ دانشگاه فرهنگیان اثر برگزیده جایزه کتاب سال به عنوان یک معیار در جامعه مطرح می‌شود؛ این آثار توسط اهل علم نیز دیده شده و به عنوان یک الگو و کار ارزشمند می‌تواند راهنمای کارهای بعدی باشد.

محمدرضا روزبهانی با اشاره به این‌که تولیدات علمی‌ای که طی یک سال در قالب کتاب منتشر می‌شود در این جایزه مورد بررسی و ارزیابی داوران قرار می‌گیرد و برگزیدگان معرفی می‌شوند، به خبرنگار ایرنا گفت: از این رو برگزاری جایزه‌ای با این عنوان کاری با ارزش و درخور توجه است؛ به‌ویژه که این ارزیابی در رشته‌های مختلف انجام می‌شود و چه در بخش داخلی و چه در بخش جهانی امری ضروری به شمار می‌رود.

عضو هیات علمی و استادیار گروه تاریخ دانشگاه فرهنگیان درخصوص تاثیرگذاری این جایزه مطرح کرد: برگزاری جایزه کتاب سال در صورتی تاثیر خواهد داشت که داوری‌ها منصفانه بوده و همراه با قواعد علمی باشد. اگر بررسی‌ عالمانه باشد و کتاب‌های برگزیده به درستی داوری شوند تاثیر خود را بر جامعه خواهد گذاشت. اثر برگزیده جایزه کتاب سال به عنوان یک معیار در جامعه مطرح می‌شود؛ این آثار توسط اهل علم نیز دیده شده و به عنوان یک الگو و کار ارزشمند می‌تواند راهنمای کارهای بعدی باشد.

عضو هیئت علمی و استادیار گروه تاریخ دانشگاه فرهنگیان ضمن بیان این‌که حوزه کاری‌اش تاریخ است و علاقه‌ای هم به آثار هنری دارد، عنوان کرد: به گمانم تاکنون آثاری که در این حوزه‌ها به عنوان کتاب برگزیده جایزه کتاب سال معرفی شدند آثار شاخصی بودند و داوری‌ها نیز عالمانه و منصفانه بوده است و آثار خوبی به عنوان کتاب برگزیده انتخاب شدند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به سیطره فضای مجازی بر تمام شئون مردم اشاره کرد و گفت: با توجه به این‌که فضای مجازی جای همه‌چیز را گرفته و مبحث کتابخوانی به حاشیه رانده شده است مطمئنا اگر کتاب‌های خوب، برگزیده شده و در دسترس قرار بگیرند در پیشبرد فرهنگ جامعه موثر است. درواقع این آثار می‌توانند یک چراغ راهنمایی هم باشند تا اهل علم بدانند کدام کتاب‌ها موردپذیرش و اقبال است.

جایزه کتاب سال باید در میان عموم مردم نیز شناخته شود

روزبهانی: اثر برگزیده جایزه کتاب سال به عنوان یک معیار در جامعه مطرح می‌شود
محمدرضا روزبهانی، عضو هیئت علمی و استادیار گروه تاریخ دانشگاه فرهنگیان

نویسنده کتاب تحول مبانی مشروعیت سلطنت: از یورش مغول تا برآمدن صفویان ادامه داد: نکته‌ای که مغفول مانده و ضروری به نظر می‌رسد این است که کتاب‌ها پس از انتخاب به‌عنوان برگزیده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در سطح وسیع و از طریق رسانه‌های جمعی معرفی شوند؛ با ناشر و نویسنده آن نیز بحث‌و گفت‌وگویی انجام شود تا مخاطبان از چند و چون آن آگاه شده و کتاب‌ها به ویژه آثار علمی نیز به عنوان محصولات درجه یک فرهنگی تبلیغ و عرضه شوند تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

روزبهانی به چهلمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و اهداف آن اشاره و بیان کرد: این جایزه تاکنون به بخش اعظمی از اهداف خود رسیده و در سطح نخبگانی تاثیر داشته و در میان اهل علم شناخته شده است؛ به نظر من جایزه کتاب سال باید در میان عموم مردم نیز شناخته شود و در این صورت تاثیر این آثار بیشتر خواهد شد. معرفی و تبلیغ آثار علمی در بین مردم به بالا رفتن سطح فرهنگ جامعه و شناخت بیشتر از فرهنگ مکتوب کمک خواهد کرد.

وی درخصوص برگزاری جایزه جهانی کتاب سال و ارزیابی آثار نویسندگان دیگر کشورها عنوان کرد: از این طریق می‌توان بخشی از فرهنگ ایرانی را به دیگر کشورهای جهان معرفی کرد و این امر به سیاست‌های متولی برگزاری جایزه بستگی دارد. اگر خدمتی به فرهنگ ایرانی و اسلامی می‌شود و آثاری از سوی نویسندگان سایر کشورها در این زمینه نوشته می‌شود باید تقویت شده و در این خصوص بزرگ‌نمایی کرد. همچنین باید در جهت انتشار آن در سایر کشورها و ترجمه در کشور خودمان تلاش کنیم.

روزبهانی در پایان گفت: جایزه کتاب سال نباید منتهی به مراسمی باشد که همزمان با دهه فجر برگزار می‌شود؛‌ نیاز است ادامه‌دار باشد و تبلیغ شود. در خصوص انتخاب آثار به‌ویژه در زمینه علوم انسانی باید وسعت‌نظر بیشتری داشته باشیم تا زمینه برای معرفی آثار برجسته، بیشتر فراهم شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha