به گزارش ایرنا، احمد وحیدی چهارشنبه در حاشیه بهره برداری از خط ۲ مترو شیراز که با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شیراز و همچنین استاندار فارس صورت گرفت، در جمع خبرنگاران از برنامه ریزی دولت برای کمک به حمل و نقل ریلی درون شهری کلانشهرهای کشور خبرداد.
وزیر کشور با بیان اینکه توسعه خط ۲ و ادامه خط یک شیراز در دستور کار است،اظهار داشت: ۷۰۰ میلیارد تومان کمک دولت به شکل اوراق برای مترو شیراز در سال ۱۴۰۲ پیش بینی شده و علاوه بر این اعتبار، کمک های دیگری نیز برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر در سال آینده انجام خواهد شد.
تسهیل دسترسی به حرم مطهر شاهچراغ (ع)
در این مراسم، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز نیز خواستار تسهیل دسترسی شهروندان و زائران به حرم مطهر شاهچراغ (ع) شد.
آیت الله لطف الله دژکام تسهیل راه های ارتباطی به سمت حرم مطهر را پراهمیت ارزیابی کرد و افزود: با گسترش خطوط مترو و اتصال آن به حرم مطهر شاهچراغ «ع»،مردم دسترسی آسان تری به بقاع متبرکه داشته و در روزهای جمعه ومناسبت های ویژه شاهد ترافیک کمتر و حضور پرشورتری از جامعه در آیین ها خواهیم بود.
سه هزار میلیارد تومان هزینه خط ۲ مترو شیراز
شهردار شیراز نیز در حاشیه این آیین به خبرنگاران گفت: مرحله نهایی خط ۲ مترو شیراز تا سال ۱۴۰۴ با رسیدن به کلبه سعدی به پایان خواهد رسید.
محمدحسن اسدی افزود: در حال حاضر طول خط ۲ قطار شهری شیراز که به بهره برداری رسیده بیش از هشت کیلومتر است و تاکنون سه ایستگاه در این خط به بهره برداری رسیده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر سه ایستگاه در خط ۲ مترو شیراز شامل فلکه فرودگاه،قهرمانان و میدان امام حسین به بهره برداری رسیده است.
شهردار شیراز با بیان اینکه عملیات عمرانی خط ۲ مترو شیراز در فاز اول بیشتر به شکل زیرزمینی بوده است،گفت: با افتتاح این مسیر و اتصال آن به خط ۱ امکان دسترسی به مرکز شهر برای شهروندان فراهم شده است.
وی عنوان کرد: بیش از سه هزار میلیارد تومان اعتبار برای افتتاح فاز یک خط ۲ مترو شیراز هزینه شده است که از نظر ارزش روز حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان ارزش این پروژه است.
بهره برداری زودتر از موعد مقرر
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این آیین گفت: فاز یک خط دوم مترو شیراز قرار بود در هفته دولت سال ۱۴۰۲ به بهره برداری برسد که به همت و تلاش شبانه روزی شهرداری شیراز زودتر از موعد مقرر انجام شد.
مهدی طاهری خواستار حمایت و پشتیبانی دولت و وزیر کشور از پروژه قطارشهری و سایر تعهدات قانونی شد و اظهار داشت: با توجه به افتتاح زودهنگام این بخش از خط دوم مترو تقاضا داریم که به ما در تامین واگن های مورد نیاز کمک و مساعدت کنید.
طاهری با تقدیر از تمامی دست اندرکاران اجرای این پروژه افزود:قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) ، سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز و همه پیمانکارانی که برای به ثمر نشستن این پروژه تلاش شبانه روزی داشتند، جهاد بزرگی را به منصه ظهور گذاشته و مجاهدت های آنان شایسته تقدیر است.
مجاهدت کارشناسان ایرانی
در ادامه این مراسم،معاون هماهنگکننده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص)از مجاهدت های خستگی ناپذیرکارشناسان و دانش و متخصصان ایرانی در پیشبرد پروژه های کلان تقدیر کرد.
اسدالله حاجیزمانی افزود: در مسیر اجرای طرح خط ۲ مترو شیراز با قوس و شیب های متعددی روبرو بودیم که اجرای پروژه را دشوار می کرد.
وی با تشریح برخی از این چالش ها افزود: در مقاطعی با محدودیت عرض روبرو می شدیم که عبور ۲ دستگاه تی بی ام را از کنار یکدیگر سخت و دشوار می کرد و به موازات آن عبور از بستر رودخانه خشک نیازمند اتخاذ تدابیر ویژه ای بود که در نهایت با موفقیت انجام شد.
او بیان داشت: ایستگاه امام حسین با سه هزار متر مربع زیربنا، به عنوان یک مرکز تقاطعی در میان خط اول و دوم مترو شیراز طراحی و اجرا شد. بهره برداری از سازه پیچیده بیان گر دانش رفیع متخصصان ایرانی و بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا است.
حاجیزمانی احداث پروژه قطارشهری را بسیار پرهزینه توصیف کرد و اظهار داشت: در شرایط حاضر هزینه احداث هر کیلومتر خط مترو با خریداری واگن به ۵۵ تا ۶۰ میلیون دلار می رسد و متخصصان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) و شهرداری شیراز از عهده مسئولیت های محوله سربلند بیرون آمدند.
وی اظهار داشت: قرارگاه خاتم الانبیا (ص)افتخار دارد که پروژه های قطار شهری را در ۱۰ کلانشهر از جمله مشهد، تهران، تبریز، اصفهان، اسلامشهر و غیره به طول ۳۳۸ کیلومتر و با احداث ۱۵۰ ایستگاه مترو با موفقیت به پایان رسانده است.
فاز نخست خط ۲ مترو شیراز که سالیان سال اهالی این کلانشهر انتظار آن را میکشیدند با حضور وزیر کشور به بهرهبرداری رسید و مسافرگیری این خط از ایستگاه میدان امام حسین(ع) در مرکز این کلانشهر به سمت ایستگاه میدان قهرمانان (میانرود) در جنوب شهر آغاز شد.
محمدهادی ایمانیه استاندار فارس، وزیر کشور را در این آیین که چهارشنبه همزمان با دهه فجر برگزار شد، همراهی میکرد.
خط ۲ مترو کلانشهر شیراز با حدود ۱۵.۱ کیلومتر طول از میدان شکوفه در میانرود (شهرک بهارستان) در جنوب این شهر آغاز شده و پس از طی کردن میدان قهرمانان و تقاطع کمربندی و بلوار عدالت، عادل آباد، بزرگراه رحمت، تقاطع غیر همسطح امیرکبیر، میدان بسیج(فرودگاه)،چهارراه گمرک و پانزده خرداد (پارامونت) به میدان امام حسین (ع) (ستاد) می رسد و در این ایستگاه با خط یک تقاطع دارد، سپس با طی کردن در مسیر پارک آزادی، میدان گاز، خیابان حر، میدان اطلسی و چهارراه حافظیه در فازهای بعدی به میدان گلستان (کلبه سعدی) منتهی میشود.
نظر شما