عملیات «تست‌گرم» اتصال قطار شهری مشهد به حرم‌رضوی با موفقیت انجام شد

مشهد- ایرنا- عملیات «تست‌گرم» بخش اول خط سوم قطار شهری مشهد از پایانه امام رضا (ع) به سمت حرم مطهر رضوی روز شنبه با حضور مسوولان استانی و کشوری با موفقیت انجام شد.

به گزارش ایرنا، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در این مراسم اظهار کرد: قرارگاه سازندگی خاتم از دهه ٨٠ در پروژه های زیرساختی شروع به کارکرد کرده و اینک در ٩ استان کشور از جمله خراسان رضوی پروژه در حال اجرا است.

سردار عبدالرضا عابد با بیان اینکه امروز تست گرم فاز اول خط سوم متروی مشهد انجام می شود، افزود: این خط برای تسهیل تردد زائران به حرم از اهمیت ویژه ای برخوردار است که خطوط دوم و چهارم را به هم متصل می‌کند.

وی بیان کرد: در فاز اول خط سوم متروی مشهد با ٣٠٠ متر ریل‌گذاری، رکورد ریل گذاری در کشور زده شد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الأنبیا افزود: پروژه ها باید در بازه زمانی مشخص انجام شود تا با افزایش هزینه مواجه نشویم.

سردار عابر اضافه کرد: این قرارگاه در حوزه های مختلفی وارد شده و در حوزه انرژی نیز پروژه های خوبی در دست اجرا است که در میادین مشترک نفت و گاز موفقیت های خوبی کسب کرده ایم.

شبکه ریلی مشهد به حرم رضوی متصل شد

استاندار خراسان رضوی نیز در این زمینه اظهار کرد: اهمیت خط سوم و بخش اول آن در این است که شبکه ریلی مشهد به حرم رضوی متصل می شود و زائران با این خط از پایانه به راحتی به حرم منتقل می شوند.

یعقوبعلی نظری افزود: قرارگاه خاتم در خطوط مترویی مشهد بسیار خوب اقدام کرده و زمینه حمل و نقل آسان را فراهم کرده است.

شهردار مشهد نیز اظهار کرد: برای مشهد چهار خط ریلی تعریف شده که اکنون خطوط یکم و دوم متروی این شهر فعال است.

محمدرضا قلندر شریف افزود: خط یکم به زائرانی که از طریق فرودگاه وارد می شوند سرویس دهی می کند، خط دوم به مسافران ورودی از راه آهن و خط سوم به زائران ورودی از پایانه مسافربری خدمت رسانی می کند و بخش اول خط سوم اتصال دهنده خطوط ریلی به حرم است.

وی ادامه داد: امسال بخش اول خط سوم قطار شهری بهره برداری می شود و اتمام حفاری تمام مسیر خط سوم نیز به پایان می رسد.

مسافرگیری در خط سوم متروی مشهد عملیاتی می‌شود

مدیر عامل شرکت قطارشهری مشهد نیز اظهار کرد: امسال مسافرگیری در بخش اول خط سوم عملیاتی می شود.

کیانوش کیامرز با اشاره به نیاز ٤٠ هزار میلیارد ریالی برای بخش اول خط سوم مترو مشهد، افزود: اوراق مشارکت خوبی برای این پروژه عملیاتی شده که تیرماه به حساب شهرداری واریز می شود.

وی اضافه کرد: اعتبار مالی ٢٠ هزار میلیارد ریالی با دستور رییس جمهور برای مترو مشهد اختصاص یافته که از استاندار می خواهیم پیگیر تخصیص این اعتبار باشد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: بخش اول مترو مشهد از پایانه امام رضا تا میدان شهدا برای جابجایی زائران یک پروژه کلیدی است.

موسی الرضا حاجی بگلو افزود: به رغم شرایط نامناسب اقتصادی پروژه قطارشهری مشهد با پیشرفت خوبی در دست اجرا است.

وی اضافه کرد: قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار تاکنون مسوولانه به تعهداتش عمل کرده و به رغم فشارهای مالی کار را ادامه داده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: امسال ١٠٠ دستگاه ناوگان جدید به اتوبوسرانی مشهد اضافه می شود و برای داشتن حمل و نقل پاک تمام تلاش خود را به کار می بندیم.

به گزارش ایرنا، خط یکم قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل‌آباد این شهر، اسفند ۱۳۸۹ به بهره‌برداری رسید و هم‌اکنون روزانه به طور میانگین ۱۳۰ هزار نفر در این مسیر جا به‌جا می‌شوند. مسیر توسعه چهار و نیم کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید.
عملیات حفاری ۱۴ و نیم کیلومتری خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی پانزدهم بهمن ۱۳۹۴ به پایان رسید و اسفند سال ۱۳۹۵ مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهره‌برداری شد.
اواخر اسفند ۱۳۹۶ نیز با بهره برداری از ۲ کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاه‌های سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیدند و در سفر اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ رییس جمهوری وقت به مشهد، این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی پیوند خورد و ادامه این خط در ایستگاه میدان شهید کاوه نیز ۱۸ مرداد همان سال بهره‌برداری شد.
عملیات حفاری خط سوم قطار شهری مشهد نیز به طول ۳۰ کیلومتر، که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش می‌دهد، از نیمه دوم فروردین سال ۱۳۹۵ آغاز شده است.
عملیات حفاری خط چهارم نیز به طول ۱۷ و نیم کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی با ۱۵ ایستگاه از خرداد ۱۴۰۰ آغاز شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha