خراسان رضوی، نیازمند اهدای فوری خون در تمامی گروه‌های مختلف است

مشهد- ایرنا- مسوول واحد برنامه‌ریزی جذب و نگهداری اهداکنندگان اداره کل انتقال خون استان خراسان رضوی گفت: هم اکنون با کاهش فزاینده ذخایر خونی، به اهدای فوری خون تمامی گروه‌های خونی مثبت و منفی نیاز است.

دکتر محمد شریف‌الحسینی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی ۱۰ روز گذشته به دلایلی چون ناپایداری‌های جوی و آلودگی هوا میزان مراجعه مردمی به پایگاه‌های اهدای خون استان کاهش چشمگیری داشته است که این امر سبب شده است نه تنها میزان خون مصرفی روزانه مورد نیاز بیمارستان‌های زیر پوشش تامین نشود و از ذخایر خونی استفاده شود که موجب کاهش فزاینده این ذخایر شده است.

وی ادامه داد: همواره میزان اهدای خون در ایام نوروز به علت تعطیلی و افزایش مسافرت‌ها و نیز در ماه مبارک رمضان به علت روزه داری هموطنان کاهش می‌یابد و در نوروز پیش رو به علت همزمانی ایام نوروز با ایام ماه مبارک رمضان، پیش بینی می شود که با کاهش چشمگیری در میزان مراجعه مردمی به پایگاه‌های اهدای خون مواجه شویم.

مسوول واحد برنامه‌ریزی جذب و نگهداری اهداکنندگان اداره کل انتقال خون استان خراسان رضوی گفت: بنابر این ترمیم و افزایش ذخایر خونی استان خراسان رضوی برای شرایط کنونی و نیز سال جدید، نیازمند اهدای خون در تمامی گروه های خونی است.

شریف‌الحسینی افزود: هر واحد اهدای خون، با فراورده های به دست آمده از آن جان سه بیمار مختلف را از مرگ نجات می‌دهد که این امر اهمیت این اقدام حیاتی و خدا پسندانه را بیش از پیش مشخص می‌سازد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون ۱۳ پایگاه انتقال خون در مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد ۶ پایگاه امام رضا (ع)، شهید سلیمانی، شهید کریمی، سناباد، امید و مهر در مشهد و پنج پایگاه در شهرهای سبزوار، تربت‌حیدریه، نیشابور، قوچان و گناباد استقرار دارند و ۲ مرکز اهدای خون نیز در شهرستانهای تربت‌جام و کاشمر فعال است.

اداره کل انتقال خون خراسان رضوی پشتیبان و تامین کننده خون و فراورده‌های خونی مورد نیاز ٦٢ بیمارستان و مرکز درمانی متعدد در سطح استان است.

استان ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری خراسان رضوی، سومین تولیدکننده خون در کشور پس از استان‌های تهران و فارس است.

از ۱۸۹ هزار و ۶۳ داوطلب اهدای خون که پارسال به مراکز انتقال خون خراسان رضوی مراجعه کرده بودند، ۱۴۲ هزار و ۸۷۴ نفر موفق به اهدای خون شدند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha