ارائه خدمات بهداشتی به روستاییان کرمانشاه در حدود یک هزار خانه بهداشت

کرمانشاه- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: تعداد خانه‌های بهداشت و مراکز شهری و روستایی استان، قبل از انقلاب کمتر از ۵۰ واحد بود که این تعداد اکنون به ۹۹۹ مورد رسیده و تا دورترین نقاط روستایی در حال ارایه خدمت بهداشتی به مردم هستند.

«ابراهیم شکیبا» روز جمعه به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه اکنون نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت استان زیرپوشش برنامه پزشک خانواده هستند، افزود: پزشکان در روستاها مستقر شده و به خدمت‌رسانی مشغول هستند در حالی که قبل از انقلاب فقط تعداد معدودی پزشک غیر ایرانی در استان وجود داشت و مناطق روستایی عمدتاََ فاقد پزشک بود.

به گفته وی، اکنون ۸۵ مرکز دندانپزشکی فعال با حضور ۹۴ دندانپزشک در سطح شهرها و روستاهای استان وجود دارند که خدمات دندانپزشکی سطح یک و ۲ شامل معاینه، ترمیم دندان، جرم گیری، فلورایدتراپی و وارنیش فلوراید برای کودکان ۶ تا ۱۴ سال ارایه می‌دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار داشت: ۵۳ مورد از این مراکز در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر قرار دارند و تمام خدمات دندانپزشکی سطح یک و ۲ رایگان انجام می‌شود.

وی همچنین از تشکیل پرونده الکترونیک خانوار برای بیش از ۹۵ درصد جمعیت استان نیز خبر داد و گفت: تجهیز مراکز به فناوری در نقاط شهری ۱۰۰ درصد و در روستاها بیش از ۸۰ درصد است و اجرای نظام ارجاع الکترونیک و نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی انجام شده است.

شکیبا با بیان اینکه تعداد ۵۹ آزمایشگاه بهداشتی در سطح استان افزایش یافته از ارتقا، تکمیل، توسعه و تجهیز خدمات آزمایشگاهی شبکه بهداشتی استان از ۱۰ درصد به ۷۰ درصد نیز خبر داد و گفت: برنامه ارایه خدمات آزمایشگاهی و مراقبت‌های اولیه بهداشتی درمانی روستاییان از ۲۰ درصد در سال ۱۳۵۷ به ۸۸ درصد در سال ۱۴۰۰ ارتقا یافته و شهرها نیز از ۳۰ درصد به ۹۶ درصد رسیده است.

به گفته این مقام مسوول، طی این سال‌ها راه اندازی و تجهیز آزمایشگاه‌های قطب HIV در آزمایشگاه مرجع منطقه‌ای و پوشش استان‌های غرب کشور، آزمایشگاه سیار LAB mobile، تجدید ۱۴ آزمایشگاه آب در شهرستان‌های تابعه و آزمایشگاه رفرانس بهداشت محیط و حرفه ای در معاونت بهداشتی صورت گرفته و آزمایشگاه مرجع سل بواسطه انجام آزمایش‌های آنتی بیوگرام سل نیز موفق به کسب گواهینامه بین‌المللی از آزمایشگاه فراملی سوئد شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین گفت: ما اکنون مجهز به سه دستگاه یونیت سیار دندانپزشکی برای خدمات رسانی به مناطق محروم و استفاده در بحران هستیم.

ارائه خدمات بهداشتی به روستاییان کرمانشاه در حدود یک هزار خانه بهداشت

پوشش واکسیناسیون استان به 99/8 درصد رسیده است

وی با بیان اینکه امید به زندگی در قبل از انقلاب ۵۵ سال و اکنون به بیش از ۷۵ سال رسیده است، گفت: پوشش واکسیناسیون در جامعه کمتر از ۲۰ درصد بود و امروز بالای ۹۹/۸ درصد است حتی در دورترین و محروم‌ترین روستاها پوشش واکسیناسیون تفاوتی با شهر کرمانشاه نداشته و واکسیناسیون کاملا رایگان برای تمام جمعیت هدف انجام می‌شود.

به گفته شکیبا، قبل از انقلاب سرخک و فلج اطفال از بیماری های شایع کودکان و عامل مرگ و میر کودکان بود، خوشبختانه اکنون موردی از سرخک و فلج اطفال وجود نداشته و ایران در آستانه حذف این بیماری‌ها است و در مورد سالک نیز که از بیماری‌های شایع و بومی است و سل که ویژه مناطق فقیر و محروم است، خوشبختانه اکنون کاملا کنترل شده اند.

وی با بیان اینکه در شناسایی زودهنگام، کنترل، مراقبت و درمان به موقع بیماری HIV که از بیماری‌های نوپدید است در استان اقدامات درخشانی انجام شده و ۹۶ درصد بیماران تحت درمان ARV است، گفت: این اقدامات در سطح بین‌الملل مطرح و بارها مورد تحسین و تقدیر سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته است.

توزیع رایگان داروهای کمیاب بیماران اچ آی وی در مناطق محروم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از توزیع رایگان داروهای کمیاب بیماران مبتلا به اچ آی وی در مناطق محروم خبرداد و گفت: بیماران HIV در استان کاملاً تحت مراقبت و درمان بوده و از زندگی عادی برخوردارند و مانند سایر افراد ازدواج می کنند و صاحب فرزند سالم می‌شوند.

به گفته وی، برنامه غربالگری و شناسایی بیماران تالاسمی از بعد از انقلاب اجرا شده و خوشبختانه در استان بیش از ۱۳ سال است که حتی یک مورد تالاسمی ماژور متولد نشده است

شکیبا گفت: در سال ۱۳۵۷ میزان مرگ مادران به دلیل عوارض بارداری و زایمان بیش از ۱۰۰ در یکصد هزار تولد بود و اکنون به کمتر از ۱۶ در یکصد هزار تولد زنده رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در دهه اخیر ادغام برنامه های غیرواگیر در نظام شبکه انجام شد (برنامه ایراپن) گفت: این برنامه ها شامل خطرسنجی جمعیت بالای ۳۰ سال، غربالگری و تشخیص زودهنگام، مراقبت و درمان دیابت، غربالگری سرطان کولورکتال(روده بزرگ)، غربالگری سرطان پستان، غربالگری سرطان سرویکس، غربالگری و نمونه گیری از ۱۰۰ درصد نوزادان در زمینه pku و کم کاری تیروئید، کم شنوایی و ناشنوایی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه در ۴۴ روستای استان برنامه روستای سالم و توسعه پایدار در حال اجراست، گفت: خوشبختانه تاکنون چهار مورد از این روستاها به بهره برداری رسیده و تا پایان سال سه مورد دیگر نیز به پایان می رسد.

ارائه خدمات بهداشتی به روستاییان کرمانشاه در حدود یک هزار خانه بهداشت

وی همچنین از راه‌اندازی پنج مرکز کاهش آسیب اعتیاد، احداث و راه‌اندازی مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در استان، انجام سنجش سلامت بیش از ۳۲ هزار نوآموز پایه اول دبستان با همکاری آموزش و پرورش در هر سال، تربیت ۵۰۵ هزار و ۸۶۹ سفیر سلامت خانوار و ۱۹ هزار و ۲۵۲ سفیر سلامت محله برای اجرای برنامه خودمراقبتی فردی که منجر به مشارکت مردم در شناخت و رفع مشکلات سلامت آنها است، در ۴۴ سال گذشته خبر داد.

به گزارش ایرنا، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ۹ دانشکده دانشکده‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری و مامایی، بهداشت، تغذیه، توانبخشی، پیراپزشکی و دانشکده پرستاری سنقروکلیایی دارد.

۸۵ رشته تحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در مقاطع مختلف دایر است که از این تعداد ۱۸ رشته در مقطع PHD (دکترای تخصصی) است و ۲۰ رشته در دستیاری تخصصی، سه رشته دکترای عمومی (پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی)، ۲۹رشته کارشناسی ارشد، ۲۲ رشته کارشناسی و یک رشته کاردانی است.

دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین ۵۵۲ عضو هیأت علمی دارد.

۶۶۸ دانشجوی خارجی نیز هم اکنون در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در حال تحصیل هستند. براساس آمارها سالانه بیش از ۱۳۰۰ مقاله در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تولید و منتشر می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha