سعید پورزادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این میزان اعتبار معادل یک میلیون یورو است و شرکت بنادر و فرودگاه ها هم اکنون خرید این کشتی را به عنوان یک اولویت دنبال می کند.
وی با بیان اینکه خرید کشتی های آتش خوار به عنوان مطالبه های معوق در سال آینده به صورت ویژه پیگیری می شود اضافه کرد: اعتبار ۴۶۰ میلیارد ریالی خرید کشتی آتش نشانی (آتش خوار) از محل اعتبارات سازمان منطقه آزاد پیش بینی شده تا در سریع ترین زمان ممکن یک کشتی با استانداردهای لازم تامین و خریداری شود.
پورزادی با بیان اینکه سیستم اطفا حریق اسکله های تجاری و مسافری بندرگاه کیش با ۴۸۰ میلیارد ریال اعتبار پس از هفت سال بلا تکلیفی، در دهه فجر امسال به بهره برداری رسید افزود: با این سیستم تمام زیر ساخت های خشکی این بندر تحت پوشش خدمات ایمنی قرار گرفته است.
وی یادآور شد: همچنین سیستم اطفا حریق قادر است علاوه بر ارائه خدمات در خشکی تمامی کشتی های متوقف شده در اسکله ها تا فاصله ۵۰ متری را نیز هنگام حوادث پوشش دهد.
کشتی آتش خوار، شناوری برای اطفاء حریق در محیط دریا شامل آتش سوزی کشتی ها و سکو ها بکار می رود؛ این شناور دارای پمپ های متعدد و بسیار قوی است به گونه ای که می تواند آب دریا را مکش کرده و تا ارتفاع زیادی پرتاب کند و جزء کشتی های خدمات بندری است.
بندرگاه کیش در شمال جزیره واقع شده است و به عنوان بندر اصلی این جزیره در زمینی به مساحت ۱۱۰ هکتار احداث شده که دارای اسکله تجاری آن به طول آن تقریبا ۲ هزار متر با امکان پهلو گرفتن شناور ها را در اسکله نفتی و حوضچه اول به عمق ۶ متر فراهم است.
در راستای طرح توسعه این بندر، سازمان منطقه آزاد اقدام به ساخت اسکله ۱۲ تنی کرده که شرکت های نفتی همچون توتال، پتروپارس، توسعه پترو ایران، استات اویل، آجیپ، خدمات چاه نفتی ایران، شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت ملی حفاری یکی از مراکز پشتیبانی و لجستیک سکوی نفتی خود را در بندرگاه تجاری کیش قرار دادند.
پشتیبانی از سکوها و مناطق نفتی واقع در جزایر لاوان، خارک، سیری، منطقه پارس جنوبی از دیگر ماموریت های این بندرگاه است، این بندر دارای پایانه مسافربری به مساحت چهار هزار متر مربع از که نقش ۳۰ درصدی در حمل و نقل مسافران به این جزیره دارد.