۲۷ بهمن ۱۴۰۱، ۸:۳۱
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 85028045
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برگزیده کتاب سال: نوع مطالعه در نسل نو تغییر کرده است

رشت – ایرنا – نویسنده گیلانی برگزیده کتاب سال با بیان اینکه جوانان از دانش و بینش خوبی برخودار هستند، گفت: هر چند به نظر می رسد مطالعه در نسل نو سطحی شده و متکی به فضای مجازی هستند اما معتقدم فقط شکل مطالعه در نسل نو تغییر کرده و بسیاری از جوانان کتاب‌های خوبی را از طریق فضای مجازی مطالعه می‌کنند.

هومن یوسفدهی که مصحح کتاب کلیات اشرف مازندرانی (۱۰۳۷ـ۱۱۲۰ق)، تألیف محمدسعیدبن محمدصالح، شاعر قرن یازدهم و دوازدهم اواخر دوره صفوی است و به واسطه این کتاب از برگزیدگان کتاب سال در بخش متون قدیم شده است روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پژوهشگران گیلانی زحمات زیادی می کشند اما متاسفانه امکانات چندانی در اختیارشان نیست؛ آثاری که امکان انتشار پیدا می‌کنند کم است چون هم ناشران از لحاظ بنیه مالی ضعیف هستند هم اینکه حمایت لازم برای خرید آثار کافی نیست.

وی با بیان اینکه باید حمایت از بخش تولید آثار معنوی بیشتر شود، اظهار کرد: خانواده، مدارس و رسانه نقش مهمی در ارتقاء گرایش نسل نو به مطالعه دارند و علاوه بر اینکه والدین باید از کودکی فرزندانشان را به کتاب خواندن ترغیب کنند مدارس نیز باید با ایجاد کتابخانه، کتاب را در دسترس دانش اندوزان قرار دهند.
یوسفدهی ادامه داد: اینکه فرزندان از کودکی با کتاب مانوس شوند و در مدارس ساعتی برای کتاب خواندن داشته باشند و کتاب به واسطه کتابخانه های ایجاد شده در مدارس در معرض دیدشان قرار گیرد و از طریق رسانه نیز برنامه هایی به روز و با زبان نسل نو برای ترویج فرهنگ کتاب خوانی تولید شود، موجب ماندگاری عادت مطالعه می شود و نسلی کتاب خوان به بار می نشیند.
این پژوهشگر تاریخ و ادبیات در خصوص تصحیح و تحقیق در رابطه با کتاب کلیات اشرف مازندرانی (۱۰۳۷ـ۱۱۲۰ق)، تألیف محمدسعید بن محمدصالح که در روزهای اخیر به عنوان کتاب برگزیده سال در بخش متون قدیم معرفی شد، توضیح داد: تصحیح این کتاب بنا به علاقه شخصی انجام شد و مدت چهار سال به طول انجامید.
یوسفدهی افزود: محمدسعید اشرف مازندرانی (۱۰۳۷-۱۱۲۰ق) زاده و پرورش‌یافته اصفهان و از شاعران مهاجر به هند در عهد اورنگ‌زیب و آموزگار دختر او، زیب‌النساء بود. اشرف که در ساختن معما نیز دستی داشته در قصیده‌سرایی بیشتر از کمال‌الدین اسماعیل و در غزل از استادش صائب تبریزی تاثیر پذیرفته است.

اشعار اشرف مازندرانی از نظر اصطلاحات و کنایات یکی از دیوان‌های مهم عصر صفوی است و به همین سبب مورد توجه و استناد فرهنگ‌نویسان نیز بوده است؛ کتاب حاضر کلیات اوست که بر اساس نسخ معتبر، از جمله دو نسخه به خط شاعر، همراه با مقدمه تفصیلی و تعلیقات، تصحیح شده است.

مصحح در مقدمه‌ای مفصل به زندگی و ویژگی‌های اشرف مازندرانی، سفر و مهاجرت او به هند، خانوادۀ وی، ممدوحان، معاشران و شاگردان این شاعر و آثار او پرداخته و در بخشی دیگر از این مقدمه در معرفی کلیات اشرف مازندرانی از ویژگی‌های شعری او، نسخ خطی کلیات اشرف، نسخه‌های استفاده شده در تصحیح و روش تصحیح سخن گفته است.

در ادامه کتاب تصاویری از نسخ خطی کلیات اشرف به چاپ رسیده و متن کلیات، مشتمل بر قصاید، غزلیات، ترکیب‌بندها، مقطعات، مثنوی‌ها، رباعیات، معمیات، حسن مطالع، حسن مطلع و ابیات پراکنده، آمده است. همچنین حدود ۱۵۰ صفحه از کتاب به تعلیقات هومن یوسفدهی بر اشعار اشرف مازندرانی اختصاص یافته است.

در بخش پایانی کتاب نمایه‌های متنوعی از فهرست اشعار، فهارس عربی، الفاظ و اصطلاحات هند، اشخاص، جای‌ها، کتاب‌ها؛ اقوام، قبایل، طوایف و پیروان ادیان و مذاهب؛ گیاهان، گل‌ها، میوه‌ها، داروها؛ جانوران و موجودات افسانه‌ای و موهوم، جواهرات، سنگ‌ها و فلزات، بادها، اصطلاحات دینی و مذهبی، اصطلاحات علوم و مشاغل، عناصر و مؤلفه‌های تمدنی، امثال، و راهنمای تعلیقات دیده می شود.
کلیات اشرف مازندرانی با تصحیح و تحقیق هومن یوسفدهی در ۸۸۲ صفحه و از سوی انتشارات موقوفات دکتر محمود افشارمنتشر شده است.
به گزارش ایرنا، آئین اختتامیه چهلمین جایزه کتاب سال و سی‌امین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران نوزدهم بهمن ماه ۱۴۰۱ در تالار وحدت تهران با حضور سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
هومن یوسفدهی زاده سال ۱۳۴۹ در لاهیجان و دانش آموخته زبان و ادبیات فارسی است و کتاب های حکایت عشق صنعان، حکمرانان گیلان در عهد زندیه و قاجاریه و انجمن های گیلان در عصر مشروطه، برخی از آثار منتشر شده ایشان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha