حوزه‌های دانش‌بنیان و اقتصاد دریا در قشم استانداردسازی می‌شوند

قشم - ایرنا - رییس سازمان ملی استاندارد ایران از آمادگی این سازمان برای استانداردسازی حوزه های دانش بنیان ها و اقتصاد دریا با کمک معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و سایر دستگاه های اجرایی در جزیره قشم نگین خلیج فارس خبر داد.

مهدی اسلام پناه در پاسخ به این سوال خبرنگار ایرنا که چه برنامه های برای گسترش و توسعه کسب و کارهای نوین در مناطق آزاد به ویژه منطقه آزاد قشم دارید، اظهار داشت: از برنامه های این دوره تحولی سازمان ملی استاندارد ایران ورود به حوزه خدمات است که البته در قانون تقویت و توسعه مصوب مجلس شورای اسلامی هم به اشاره شده که یکی از ماموریت های اصلی این سازمان به غیر از کالا، خدمات هم است.

وی ادامه داد: این موضوع را برای پیاده سازی در سال ۱۴۰۱ هدف گذاری و ۱۰ خدمت اولویت دار را لیست کرده ایم که تا پایان سال جاری محقق کنیم، تقریبا از آن ۱۰ خدمت ۲ خدمت کاملا می تواند مرتبط و منطبق با مناطق آزاد اقتصادی کشور باشد که یکی از آنها خدمات گردشگری است.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران توضیح داد: خدمات گردشگری و استاندارد سازی این خدمات برای بوم زیست مناطق و رونق گردشگری و به همان نسبت کسب و کارهای که پایه و تکیه گاه آن می تواند گردشگری محور باشد، از گردشگری سلامت گرفته تا اقتصادی، رفاهی - تفریحی و حتی بعضی از وقت ها برای اهالی این مناطق، جزایر و شهرهای اطراف زیارتی می تواند تلقی شود.

اسلام پناه اضافه کرد: از این رو ما این ها را به کمک خود دستگاه های اجرایی استاندارد سازی کرده ایم و همانطوری که مستحضر هستید قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد در تبصره یک تا سه ماده ۳ قانون اشاره مستقیمی دارد به اینکه تمامی دستگاه های اجرایی تابع قوه مجریه مکلف هستند که در راستای استاندارد سازی بیایند و بیسیکال هر کدام از وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی استانداردهای لازم خودشان را تهیه و تدوین کنند.

وی گفت: بعد از تهیه و تدوین این استانداردها باید آن را در سازمان ملی استاندارد ایران ملی کنند و بعد اگر لازم بود به صورت اجباری و غیر اجباری یعنی (تشویقی و اختیاری) در بیاورند و بعد سازمان ملی استاندارد ایران بر روی مدل اجرای این نظامات مربوطه و مقررات فنی وضع شده یک نظارتی را داشته باشد.

معاون رییس جمهور افزود: از این رو در حوزه گردشگری هم به این ترتیب است و ما اکنون برای عید پیش رو (نوروز ۱۴۰۲) طرح ویژه عیدانه را داریم که به بوم گردی ها، هتل ها، مراکز تفریحی، شهر بازی ها و مراکزی که در نهایت محلی از مواجهه مردم هستند ما آنها را با کمک خود دستگاه های اجرایی متولی نظارت و ممیزی می کنیم و عملیات مراقبتی را انجام می دهیم که سرانجام آن خدمتی که به مردم داده می شود یک خدمت مطلوب، کیفی و رضایت بخش باشد.

وی اظهار کرد: با این توضیحاتی که عرض کردم شما را به این هدف گذاری رهنمون می سازم که در واقع با این رفت و آمدها کسب و کارهای اس. امی و کوچک و متوسط شکل می گیرد که نمونه آن افتتاح و راه اندازی نخستین سوئیت شناور با نام «ستاره سهیلی» در روستای نمونه گردشگری سهیلی جزیره قشم است که یک کسب و کار گردشگری خدماتی از نوع تفریحی تلقی می شود.

اسلام پناه با بیان اینکه در جزیره قشم ظرفیت های بکر و مغفول زیادی وجود دارد که این ظرفیت ها ثروتی برای کشور است، گفت: این توانایی ها اگر با یک هوش و درایتی مدیریت یا حداقل پایلوت شود در اقتصاد گردشگری کشور جواب خواهد داد.

وی اعلام کرد: ما در حوزه استاندارد سازی دانش بنیان ها و اقتصاد دریا موضوعی است که می شود به صورت ویژه در مناطق آزاد به آنها پرداخت و ما این را به کمک معاونت علمی و دستگاه های اجرایی به جلو می بریم و تا حالا چندین نانو نما و نمادهای مرتبط برای اینکه بتواند سی. ای بیزینس شرکت های فناور را رقم بزند، صادر کرده ایم و زمینه آن هم می تواند توسط اداره استاندارد جزیره قشم رقم بخورد و اگر زیر ساخت آن ایجاد شود ما آمادگی ارایه این خدمت را در نگین خلیج فارس داریم.

جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فرا ساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌ های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیک‌ ترین جزایر ایران و خلیج فارس است.

از سوی دیگر، ویژگی‌ های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌ شود.

این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق - غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌ های این منطقه آزاد تجاری - صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌ بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌ های انرژی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha