۲۴ بهمن ۱۴۰۱، ۱۱:۳۶
کد خبرنگار: 1014
کد خبر: 85028735
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کتاب ژنوم زعفران در البرز منتشر شد

۲۴ بهمن ۱۴۰۱، ۱۱:۳۶
کد خبر: 85028735
 کتاب ژنوم زعفران در البرز منتشر شد

کرج - ایرنا - کتاب ژنوم زعفران ( Saffron Genome ) نوشته دکتر سیدعلیرضا سلامی استاد گروه علوم باغبانی دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در البرز با همکاری یک گروه بین المللی و با زبان انگلیسی منتشر شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در البرز ، مولف این کتاب گفت: کتاب ژنوم زعفران در ۳۰۰ صفحه تدوین و منتشر شد.

سلامی با بیان اینکه پروژه‌های توالی یابی ژنوم از جمله تحقیقات در مرز دانش در هزاره جدید هستند، افزود: از زمان توالی یابی اولین ژنوم مدل گیاهی در سال ۲۰۰۰، چندصد گونه گیاهی توالی یابی شده یا در حال توالی یابی هستند و در این میان جای ژنوم زعفران بسیار خالی بود.

وی اظهار کرد: با توجه به ظهور فناوری نسل جدید توالی یابی یا اصطلاحاً Next Generation Sequencing استراتژی‌های توالی یابی کل ژنوم بسیار سریع تکامل یافته‌اند و قادرند سریع‌تر، ارزان‌تر و کاراتر پیش نویسی از یک ژنوم را ارائه دهند.

سلامی اضافه کرد: با توجه به اهمیت بسیار زیاد این محصول استراتژیک و رتبه نخست ایران با بیش از ۹۰ درصد تولید و صادرات جهانی در زمینه زغفران ، کتاب" ژنوم زعفران" با هدف ارائه چشم انداز، دستورالعمل‌ها و پایپ لاین های ضروری برای توالی یابی و تجزیه و تحلیل یک ژنوم با اندازه بزرگ و پیچیده در زعفران (تریپلوئید) و همچنین ارتقا هر چه بیشتر جایگاه زعفران ایران در دنیا نوشته شد.

این استاد دانشگاه گفت: پروژه‌های توالی یابی ژنوم های مرجع و با اولویت و راه اندازی پایگاه‌های داده بومی و ملی ( National Database ) نه تنها در حوزه گیاهی بلکه در سایر حوزه‌های انسانی، جانوری، میکروبی، … یک اولویت مهم برای کشور است که باید به آنها توجه ویژه ای داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha