۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ۱۲:۰۵
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85029880
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۴۳ هزار تن کود یارانه ای در خراسان شمالی توزیع شد

۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ۱۲:۰۵
کد خبر: 85029880
۴۳ هزار تن کود یارانه ای در خراسان شمالی توزیع شد

بجنورد- ایرنا- مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۴۳ هزار تن انواع کود یارانه‌ای از ابتدای امسال تاکنون بین کشاورزان این استان در راستای افزایش راندمان تولید در سطح اراضی توزیع شد.

به گزارش ایرنا، محسن نظام دوست روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: کودهای فسفاته، ازته و پتاسه بیشترین مصرف را در استان دارد و کود ازته (اوره) ۷۰ درصد مصرفی کشاورزان خراسان شمالی را در بهار و پاییز تشکیل می دهد.

وی با بیان اینکه کشاورزان امسال ۹ هزار تن کود فسفاته و سه هزار و ۵۰۰ تن کود پتاسه خریداری کردند افزود: مصرف این ۲ نوع کود در اراضی کشاورزی استان نسبت به مدت ۱۰ ماهه سال گذشته رشد ۲ برابری را نشان می دهد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی در ادامه به توقف تولیدات پتروشیمی خراسان بعنوان منبع اصلی کود استان اشاره کرد و گفت: برودت هوا موجب قطعی گاز این صنعت بزرگ استان شد و تولید کود اوره در این مجتمع متوقف شده است.

وی تصریح کرد: در مجموع سالانه ۵۵۰ هزار تن کود اوره در پتروشیمی خراسان تولید می شود که علاوه بر تامین این استان به سایر استان های کشور حمل خواهد شد و بخش هایی نیز صادر می شود که در صورت نیاز کشور بخش صادرات آن کاهش خواهد یافت.

نظام دوست اضافه کرد: اکنون هزار تن کود پتاسه، هزار تن کود فسفاته و ۶ هزار تن کود اوره در انبارهای این استان ذخیره است و کشاورزان در این خصوص هیچ نگرانی نداشته باشند و در صورت نیاز از سایر مبادی ها وارد خواهد شد.

کمبود فضای انبار کود

وی در ادامه افزود: فضای انباری برای ذخیره سازی تنها حدود ۱۱ هزار تن انواع کود شیمیایی وجود دارد و این شرکت هفت انبار استاندارد برای ذخیره سازی ۲۰ هزار تن انواع کود شیمیایی استراتژیک نیاز دارد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: کودهای شیمایی استان در پنج انبار ذخیره سازی می شود و انبارهای فعلی در اختیار این شرکت از نظر استاندارد مشکلی ندارد اما بدلیل ذخیره سازی فشرده کود با کمبود فضا مواجه هستیم که جا به جایی و حمل و نقل به سختی انجام می شود.

وی بیان کرد: در مجموع برای ساخت یک انبار سه هزار تنی به ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که درصدد هستیم تا با مساعدت های استان و از محل اعتبارات ملی دست کم یک تا ۲ انبار در این استان ساخته شود.

کل اراضی خراسان شمالی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمالشرق کشور قرار دارد و ۴۴ درصد جمعیت این استان روستایی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha