هنرستان های کهگیلویه و بویراحمد با کمبود تجهیزات و فضای کارگاهی مواجه هستند

یاسوج-ایرنا- معاون متوسطه آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: با اینکه امسال حدود هشت میلیارد تومان تجهیزات کارگاهی به همه مدارس استان کمک شده است ولی مهمترین چالش های رشته های فنی و حرفه ای کمبود زیرساخت، تجیهزات و فضای کارگاهی است.

محمد جمالی آرند روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا، افزود: رشته های مهارتی باید همراه با کار عملی باشند و کارعملی مستلزم داشتن کارگاه و تجهیزات است و برای توسعه رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش، نیاز به کارگاههای تجهیز شده است.

جمالی ادامه داد: در همه مناطق ۱۳ گانه استان هنرستان داریم و تعداد هنرستان مستقل استان ۶۳ واحد آموزشی و قریب به ۱۵ آموزشگاه فنی و حرفه ای وابسته داریم.

وی تاکید کرد: لازم است شرکت نفت گچساران، جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی، صنعت و معدن و شهرک های صنعتی، برای توسعه رشته های فنی و حرفه ای همراهی کنند.

جمالی تصریح کرد: تاکنون با همه تلاش ها، توانستیم ۳۰ درصد دانش آموزان را به رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش هدایت کنیم که لازم است با همراهی سازمان های برشمرده و مطابق با سند تحول بنیادین، ۵۰ درصد دانش آموزان را به این رشته ها هدایت کنیم.

معاون متوسطه آموزش و پرورش یادآور شد: کل دانش آموزان هنرستانی بیش از ۷ هزار دانش آموز است که ۷۰ درصد آقا و ۳۰ درصد خانم هستند.

جمالی اضافه کرد: نزدیک به ۲۳ کد رشته فنی و حرفه ای در استان فعال است که بیشترین دانش آموزان فنی و حرفه ای و کاردانش، در رشته های "مکانیک خودرو"، "برق" و "کامپیوتر" تحصیل مشغول به تحصیل هستند.

بنا به گفته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان، آمار سرانه آموزشی استان در برنامه و بودجه کشور، به اشتباه ۸.۲ متر مربع اعلام شده است چرا که استان ما هم اکنون، ۱۷۲ هزار دانش آموز دارد و فضاهای آموزشی ما مطابق با سرانه آموزشی اعلام شده، باید یک میلیون و ۳۹۴هزار متر مربع، باشد در صورتی که در استان قریب به ۸۰۰ هزار متر مربع فضای آموزشی داریم و حدود ۴۰۰ هزار مترمربع فضا کم داریم.

حسینی نیک اضافه کرد: با این فضای موجود آموزشی در استان، سرانه آموزشی در استان ما نزدیک به پنج مترمربع است که این خطه به لحاظ استاندارد و کیفیت امکانات آموزشی جزو ۱۵ استان های آخر است.

وی تاکید کرد: اگر این سرانه اشتباه آموزشی استان، اصلاح نشود نگاه خیرین و حتی مسوولان کلان کشوری نسبت به استان، بی تفاوت خواهد بود.

به گزارش ایرنا، کهگیلویه وبویراحمد با توجه به موقعیت توپوگرافی، دارای مناطق سردسیری و گرمیسری است و در این خطه هزارو ۶۰۰ روستا وجود دارد که بسیاری از مناطق این استان از داشتن مکان آموزشی مناسب محروم هستند.

خطه کهگیلویه و بویراحمد دارای مشکلات عدیده فضای آموزشی است که ۷۰درصد این کمبودهای فضای آموزشی مربوط به شهرستان بویراحمد و شهر یاسوج و ۳۰ درصد مابقی مربوط به سایر مناطق استان است که رفع این نقیصه توجه ویژه ای می طلبد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha