سهم تولید سه میلیون اصله نهال منابع طبیعی مازندران محقق شد

ساری- ایرنا- معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری از تولید سه میلیون اصله نهال طبق برنامه تولید و کاشت یک میلیارد درخت طی فعالیت چهارساله دولت سیزدهم خبر داد و گفت: تا کنون حدود ۲میلیون اصله نهال به صورت رایگان بین اقشار مختلف مردم ، نهاد و موسسات عمومی توزیع شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ،فتح الله غفاری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران به وجود هفت نهالستان تولید انواع گونه های جنگلی و بومی برای زراعت چوب و توسعه فضای سبز استان اشاره کرد و افزود :در راستای دستور ریاست محترم جمهوری و حمایت وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر این که طی برنامه چهارساله یک میلیارد اصله نهال تولید و با مشارکت مردم کاشته می شود، این مضوع توسط منابع طبیعی استان به صورت عملی در سال جاری محقق شد.

وی با توضیح این که تولید و کاشت درختان هیچ گونه بار مالی و هزینه ای برای دولت ندارد، بیان داشت: ۱۶۴هکتار از هفت نهالستان تحت پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری به صورت قرارداد با پیمانکاران ، نهال مورد نظر تولید و به صورت رایگان در اختیار عموم مردم قرار داده می شود.

وی با بیان این که طبق برنامه سال آینده تولید نهال درخت در مازندران به حدود هفت میلیون اصله می رسد، ادامه داد: این رقم در سال آخر دولت سیزدهم به۱۲ میلیون اصله نهال در این منطقه خواهد رسید.

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری از ارسال حدود ۶۰ هزار اصله نهال به استان های همجوار خراسان شمالی ، اردبیل و سمنان خبر داد و گفت: با هماهنگی سازمان صمت ،شرکت های سلولزی و شهرداری های استان توزیع حدود یک میلیون اصله نهال باقی مانده از نیمه دوم اسفند همزمان با هفته منابع طبیعی در استان شروع می شود.

وی گفت: در حال حاضر سه نهالستان کلوده شهرستان آمل، لاجیم شهرستان سوادکوه و زاغمرز شهرستان بهشهر در قالب خرید خدمات و نهالستان‌های چمستان شهرستان نور، پچت و چلمردی و ونمک شهرستان نکا در قالب قراردادهای مشارکتی مدیریت می‌شود.

وی نسبت به اهمیت نگهداری نهال های کاشته شده در هر یک از نقاط استان به خصوص در حاشیه جاده های مازندران اشاره کرد و گفت: از آن جایی که کاشت و زراعت چوب در زمین های کشاورزی و باغی که بازدهی خوبی در محصولات دارند، زراعت چوب به دلیل طولانی بودن رسیدن به درآمد ، توجیه اقتصادی ندارد، به همین دلیل باید از زمین های کم بازده به خصوص حاشیه جاده ها ، آب بندان ها ، خیابان ها و پارک های شهری بیشترین بهره را ببریم.

وی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل مشکلاتی که در نگهداری سه سال اول نهال های کاشته شده وجود دارد، تا ۹۰ درصد این نهال ها از بین می روند، معضلی که باید با همکاری آحاد مردم حل و فصل کنیم.

سهم تولید سه میلیون اصله نهال منابع طبیعی مازندران محقق شد

استقبال کشاورزان به زراعت چوب در مازندران

غفاری به افزایش زراعت چوب از ۸۰۰ هکتار سال ۱۳۹۹ به حدود یکهزارو ۱۶۰ هکتار در سال قبل اشاره کرد و گفت: طبق بررسی های میدانی و ثبت شده ، از بتدای اسمال تاکنون یکهزار هکتار از اراضی کم بازده ، شیب دار، حاشیه آب بندان ها ، باغ ها و زمین های شالیزاری زراعت چوب انجام شد که با توجه به گسترش کاشت درخت در یک ماهه آخر سال این آمار تا از آمار سال قبل بیشتر می شود.

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری زراعت چوب را به دلیل افزایش قیمت چوب ،توجیه اقتصادی دانست و توضیح داد: زراعت چوب و کاشت نهال در بهره برداری بهینه از منابع آبی بسیار موثر است، با توجه به بارندگی های استان باید به سمت گسترش فضای سبز برویم.
معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران با تاکید بر این که حفظ جنگل به مردم در عبور از مشکل کمبود آب کمک می کند ، گفت : اصولا یک هکتار جنگل حدود ۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعب آب ذخیره می کند ،بنابراین ما باید با کمک هم در حفظ جنگل موفق عمل کنیم .

وی درباره گونه های در نظر گرفته شده برای زراعت چوب هم توضیح داد : برای زراعت چوب از گونه های سریع الرشد نظیر صنوبر و الیکپتوس استفاده می شود که در تولید این گونه از نهال ها هم مشکلی نداریم چراکه هدف زراعت چوب بهره برداری صنعتی است.

سهم تولید سه میلیون اصله نهال منابع طبیعی مازندران محقق شد

پارک های جنگلی مازندران آماده پذیرش مسافران نوروزی

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با بیان این که ترویج و گسترش فرهنگ استفاده صحیح از منابع طبیعی امری مهم و ضروری است، گفت: ضرورت دارد خانواده ها نقش آفرینی شایسته ای در حفاظت از منابع طبیعی به عنوان سرمایه ای همگانی داشته باشند.

وی با توضیح این که پارک های جنگلی مازندران هر ساله در تعطیلات نوروزی مملو از گردشگران و مسافران می شوند، بیان داشت: در حال حاضر کتابچه ۳۹ پارک جنگلی استان تهیه شده است و هر گونه دخل تصرف و یا ایجاد سازه مطابق با شرایط عرصه طبیعی باید با اجازه و صدورمجوز منابع طبیعی باشد.

غفاری گفت: طبق قوانین پس از حضور ۱۰ تا ۱۵ ساله قرارداد واگذاری پارک جنگلی به پیمانکار ، تمامی سازه های ایجاد شده در پارک های جنگلی متعلق به دولت می شود.

استان مازندران از ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری برخوردار است که یکی در شرق استان به مرکزیت ساری و دیگری هم در غرب مازندران به مرکزیت نوشهر است.

حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری زیرپوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر دارای حدود ۵۱۲ هزار هکتار و منطقه ساری حدود ۷۹۵هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha