سرانه تخصیص دارو به یزد متناسب با تعداد بیماران نیست

یزد- ایرنا - معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یزد با تاکید بر افزایش سرانه دارو در استان، گفت: با توجه به بیمارپذیر بودن یزد از سایر مناطق کشور، هم اکنون ضریب سرانه دارو در استان با توجه به جمعیت آن ۱.۷ درصد است که این میزان متناسب با شرایط بیمارپذیری یزد نیست.

به گزارش ایرنا، دکتر بهروز حیدری روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران افزود: سرانه دارویی که به یزد اختصاص می یابد براساس جمعیت این استان است و این در حالی است که بخش قابل توجهی از ظرفیت های درمانی استان به بیماران پذیرش شده از استان های جنوب و شرق کشور و اتباع غیربیگانه ساکن در یزد اختصاص می یابد که این بخش در آمار جمعیتی لحاظ نمی شود.

وی اظهار کرد: اگر سرانه دارویی استان به ۲ تا ۲.۲ درصد به ویژه برای داروهای خاص افزایش یابد، بخشی از مشکلات تامین دارو در استان کاهش می یابد.

دکتر حیدری ادامه داد: ضریب تخصیص برای داروی انسولین با توجه به پیگیری هایی که صورت گرفت معادل ۱.۳ است همچنین در مورد داروهای سهمیه ای بیماران مشکلی در استان وجود ندارد.

وی در مورد کمبود آنتی بیوتیک در استان در ماه‌های گذشته افزود: اکنون وضعیت بهتر شده و آمار بیماران نیازمند بهد آنتی‌بیوتیک نیز کاهش یافته است.

دکتر حیدری اضافه کرد: داروهای بیهوشی نیز با توجه به سهمیه که برای ماه های پایانی سال در نظر گرفته شده، مشکلی در این زمینه در استان وجود ندارد و برای ماه های اسفند و فروردین سال آتی برای استان سهمیه خوبی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه بخش عمده مصرف سرم در بیمارستان ها انجام می شود، گفت: به همین منظور ۷۰ درصد سرم تحویلی به استان به بیمارستان ها تحویل داده می شود و درصدی برای بیماران سرپایی است که این سهمیه پاسخگویی نیاز استان است.

دکتر حیدری تصریح کرد: در زمینه تامین داروهای تولید داخل در استان مشکلی وجود ندارد و عمده مشکلات در ارتباط با برخی داروها وارداتی است که به دلیل بروز برخی مشکلات در زمینه واردات، تامین سهمیه این داروها گاهی با تاخیر مواجه می شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یزد اضافه کرد: در مجموع در زمینه دارو در استان مشکلی چندانی وجود ندارد و وضعیت نسبت به قبل بهتر شده است اما در زمینه داروهای شیمیایی درمانی ، سیکلو فسفامید و اتو پوزاید با کمبود این داروها در استان روبرو هستیم.

وی در ادامه از برگزاری همایش سه روزه معاونان غذا و داروی کشور در یزد خبرداد و گفت: این همایش ملی با حضور معاونان و کارشناسان غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی و مسئولان وزارت بهداشت از ۲۶ بهمن به مدت سه روز در یزد برگزار می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: در جلسات تخصصی این همایش مشکلات دارویی و مسائل مربوط به این حوزه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha