پیشرفت نظام آمار رویدادهای حیاتی از نسخ کاغذی به پردازش برخط

تهران - ایرنا - رویدادهای حیاتی ثبت شده توسط سازمان ثبت احوال از اصلی‌ترین مولفه‌های تغییرات جمعیتی در هر ناحیه جغرافیایی است، در حال حاضر آمار رویدادها از نسخ کاغذی به پردازش برخط پیشرفت کرده است که علاوه بر سرعت انجام کار بطور مستقیم از اطلاعات پایگاه جمعیت کشور تغذیه می‌کند.

به گزارش گروه جامعه ایرنا، سازمان ثبت احوال کشور به دلیل در اختیار داشتن اسناد هویت و تابعیت فردی و آمارهای حیاتی یکی از ارکان مهم حکومت تلقی می شود، ارائه خدمات عمومی به آحاد مردم و اطلاعات ویژه جمعیتی به ارکان حکومت از ویژگی های اختصاصی و انحصاری این سازمان است.

با توجه به نیازهای جدید جامعه و پیشرفت های حاصل شده، این سازمان در تلاش است ضمن بررسی و نیازسنجی در کشور، با بازنگری در ارائه خدمات خود، ضمن ارتقاء جایگاه سازمان ثبت احوال کشور به جامعه کمک‌های مثمرثمری ایفا کند.

آمار رویدادهای حیاتی اصلی ترین مولفه های تغییرات جمعیتی در هر ناحیه جغرافیایی است

رییس سازمان ثبت احوال کشور در گفت و گوبا خبرنگار ایرنا گفت: رویدادهای حیاتی ثبت شده توسط سازمان ثبت احوال از اصلی ترین مولفه های تغییرات جمعیتی در هر ناحیه جغرافیایی است و این سازمان حسب ماموریت و وظیفه ذاتی خود از سال های ابتدای تاسیس، جمع آوری آمارهای انسانی را انجام داده است.

هاشم کارگر افزود: در سال های گذشته آمار رویدادها از طریق نسخ کاغذی توسط استان ها به این سازمان اعلام و در دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی در دفاتر مخصوص جمع آوری می شد و از سال ۱۳۷۵ سیستمی برای جمع آوری آمارهای به صورت نیمه مکانیزه طراحی شد.

وی ادامه داد: این سیستم تا سال ۱۳۸۲ آمارهای حیاتی و اقلام مربوط به آن (جنس، شهری/ روستایی منطقه جغرافیایی تا سطح شهرستان) را تولید می کرد و از سال ۱۳۸۲ با اجرای پروژه شناسایی اقلام آمارهای ثبتی (در دوبخش) با پیشنهاد دفتر آمار، توسعه سامانه گزارش گیری در دستور کار قرار گرفت و با توجه به تغییر رویکرد سازمان در خصوص تولید و انتشار آمار رویدادهای حیاتی سامانه دیگری طراحی و مورد بهره برداری قرار گرفت که در آن اقلام رویدادها توسط فرم های واسط در استان ها تهیه و در محل استان ها داده آمایی و توسط «فلاپی» به دفتر آمار ارسال و در این دفتر در سامانه اصلی بارگزاری می شد.

ثبت برخط رویدادهای ولادت و فوت

رییس سازمان ثبت احوال گفت: این موضوع تا سال ۱۳۸۷ ادامه داشت، اقلام ثبتی از رویدادهای حیاتی که توسط این سامانه تولید شد عبارت بودند از : جنس، شهری و روستایی، سن مادر در ولادت ها، سن متوفی در وفات و توزیع سنی زوجین در ازدواج و طلاق که از سال ۱۳۸۷ ثبت برخط رویدادهای ولادت و فوت در سازمان محقق شد.

وی تصریح کرد: با توجه با کندی سرعت سیستم گزارش گیری بین سال های ۸۲ تا ۸۷ (به دلیل تجمیع شدن رکوردهای هر سال، گاهی اوقات برای دریافت یک گزارش ساده ولادت و یا فوت ۲ تا ۳ ساعت وقت لازم بود) تکنولوژی سامانه تولیدگزارش های آماری به اولپ (پردازش تحلیلی برخط یا سیستم OLAP)تغییر پیدا کرد که در آن سرعت انجام کار و گزارش گیری بسیار بیشتر از سامانه قبلی بود و به طور مستقیم از اطلاعات پایگاه جمعیت کشور تغذیه می کند و تاکنون نیز از آن استفاده می شود.

کارگر ادامه داد: لازم به یادآوری است که ثبت به هنگام رویداد های ولادت و فوت توسط سازمان از سال ۱۳۸۷ ظرفیت تازه ای برای تولید سیستم گزارش گیری جدید ایجاد کرد و علاوه بر اقلام قبلی، اقلامی مانند گزارشات بر حسب تک سن مادر و پدر در ولادت ها، میانگین سن والدین در ولادت، میانگین سن متوفی، گزارشات بر حسب تک سن زوجین، توزیع سنی زوجین به صورت تک سن، میانگین سن زوجین در ازدواج و طلاق و ... اضافه شد.

پیشرفت نظام آمار رویدادهای حیاتی از نسخ کاغذی به پردازش برخط

مدیریت نشانی اشخاص حقیقی

رییس سازمان ثبت احوال گفت : در سال های گذشته، نیازی به اعلام تغییر نشانی در سازمان ثبت احوال نبود، اما در حال حاضر، با توجه به قانون الزام تخصیص شماره ملی و کد پستی و آیین نامه آن، مصوبه پنجم جلسه یازدهم شورای اجرایی فناوری اطلاعات و نیز ماده ۶۳ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تمامی افرادی که نشانی محل سکونتشان تغییر می کند، باید به سایت اعلام اینترنتی تغییر نشانی در سازمان ثبت احوال وارد شوند و مراحل مربوط به تغییر نشانی خود را در این سایت، انجام دهند.

وی افزود: سازمان ثبت احوال کشور متولی مدیریت نشانی اشخاص حقیقی و ارائه آمار و گزارش‌های جابه جایی و مهاجرت مبتنی بر اطلاعات پایگاه نشانی ایرانیان است و با توجه به آثار مهم ثبت نشانی در سامانه سازمان ثبت احوال کشور، به منظور تسریع و تسهیل این امر برای شهروندان شرایط مدنظر قرارگرفته شده است.

پیشرفت نظام آمار رویدادهای حیاتی از نسخ کاغذی به پردازش برخط

تمامی افرادی که نشانی محل سکونتشان تغییر می کند، باید به سایت اعلام اینترنتی تغییر نشانی در سازمان ثبت احوال وارد شوند و مراحل مربوط به تغییر نشانی خود را در این سایت، انجام دهند.

استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان/استفاده از روش‌ها و ابزارهای نوین احراز هویت

کارگر اعلام کرد: سازمان ثبت احوال کشور در نظر دارد برای ارتقای کیفیت و تنوع خدمات به شهروندان در خصوص استفاده از روش‌ها و ابزارهای نوین احراز هویت، تولید بدنه و تراشه کارت هوشمند ملی، ارتقا و هوشمندسازی تجهیزات صدور شناسنامه، تولید اسکنرهای اثرانگشت و عنبیه، ابزارهای تصویربرداری و پردازش تصویر برای شناسایی و کشف جعل، تجهیزات امنیتی و ذخیره‌ساز و تولید کلید و گواهی الکترونیک از ظرفیت و توان شرکت‌های دانش‌بنیان نیز استفاده کند.

وی ادامه داد: انجام مطالعه در این خصوص به منظور افزایش سطح اتقان اسناد و مدارک هویتی صورت پذیرفته است و در این رابطه تولید برخی نرم افزارهای مورد نیاز این سازمان از طریق شرکت‌های دانش بنیان انجام می‌پذیرد و همچنین در تجهیز فناورانه مرکز داده و ادارات تابعه از توان تولیدی شرکت دانش بنیان استفاده می‌شود.

ایجاد اداره کل امنیت فناوری و فضای مجازی

رییس سازمان ثبت احوال گفت :در راستای ارتقاء امنیت فناوری اطلاعات در سازمان ثبت احوال کشور، اداره کل امنیت به عنوان بازوی اجرایی موضوع در معاونت فناوری اطلاعات ایجاد شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha