۲۶ بهمن ۱۴۰۱، ۱۲:۱۶
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85031138
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وزیر خارجه اردن پس از ۱۲ سال به سوریه سفر می‌کند

تهران - ایرنا - شبکه تلویزیونی المملکه اردن از سفر وزیر امور خارجه و مهاجران این کشور به سوریه و ترکیه خبرداد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، «أیمن الصفدی» امروز برای اعلام همبستگی با زلزله زدگان سوریه و ترکیه ابتدا به دمشق و سپس به آنکارا سفر می‌کند.

وزیر خارجه اردن قرار است در این سفر، ضمن دیدار با مقامات سوریه و ترکیه، در راستای اجرای دستورات «عبدالله دوم» شاه اردن برای ارسال کمک‌ به زلزله زدگان دو کشور، کمک های بشردوستانه و مورد نیاز زلزله زدگان را بررسی کند.

این اولین سفر رئیس دستگاه دیپلماسی اردن به سوریه طی ۱۲ سال گذشته است زیرا اردن از جمله کشورهای عربی بود که در سال ۲۰۱۱ به عنوان بخشی از تصمیم اتحادیه عرب پس از نشست اضطراری در قاهره، سوریه را تحریم و علیه این کشور موضع گرفت.

با این حال، روابط بین اردن و سوریه در سال‌های اخیر در چندین سطح به حالت عادی بازگشته زیرا «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه در سال ۲۰۲۱ با «عبدالله دوم» شاه اردن تماس تلفنی برقرار کرد و دیدارهایی بین وزرای خارجه دمشق و امان برای بازگشایی مرزهای دو کشور و همچنین بازگشت مبادلات اقتصادی انجام شد.

به ادعای المملکه، اردن در بحبوحه کمپین بین المللی همدردی با زلزله زدگان سوریه و ترکیه، اولین کشوری بود که محموله‌های بزرگ کمک به هر دو کشور را ارسال کرد.

در این پیوند، ریاست جمهوری سوریه در روزهای گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از زلزله اخیر، «عبدالله دوم» شاه اردن در تماس تلفنی با رئیس جمهوری سوریه ضمن تسلیت به زلزله زدگان، همبستگی خود را با ملت سوریه اعلام کرد.

۶ فوریه برابر با ۱۷بهمن ماه زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۷ ریشتر بخش‌هایی از ترکیه و شمال سوریه را لرزاند و به دنبال آن پس‌لرزه‌های شدیدی رخ داد که تاکنون ۳۵ هزار و ۴۱۸ نفر هزار نفر در ترکیه جان باخته اند.

در همین حال وزیر بهداشت سوریه آمار نهایی جانباختگان زلزله در مناطق تحت کنترل دولت در شمال این کشور را یک هزار و ۴۱۴ نفر و تعداد مجروحان این بلای طبیعی را ۲ هزار و ۳۵۷ نفر اعلام کرد.

سازمان ملل متحد نیز در مورخ ۲۵ بهمن ماه اعلام کرد که نزدیک به ۹ میلیون نفر در سوریه تحت تأثیر زمین لرزه‌های ویرانگر هفته گذشته قرار گرفته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha