مشکلات فضای آموزشی در کهگیلویه وبویراحمد با محاسبه جاری سرانه آموزشی حل نمی‌شود

یاسوج- ایرنا- استاندار کهگیلویه و بویراحمد در اعتراض به محاسبه نادرست سرانه آموزشی استان،گفت: مشکلات فراوان فضای آموزشی در کهگیلویه وبویراحمد با شیوه محاسبه جاری سرانه آموزشی حل نمی شود.

به گزارش ایرنا، علی احمدزاده روز چهارشنبه در ششمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان و با حضور اعضا و مدیرکل دفتر فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: مناطق محروم زیادی در استان وجود دارد که فضاهای آموزشی آنها در وضعیت بحرانی است که نگرش جدیدی می خواهد.

مشکلات فضای آموزشی در کهگیلویه وبویراحمد با محاسبه جاری سرانه آموزشی حل نمی‌شود

احمدزاده تاکید کرد: عقب ماندگی آموزش و پرورش در خدمت رسانی آموزشی،ناشی از همین نگاهها و شیوه های نادرست محاسبه سرانه فضای آموزشی است که مطابق با وضعیت استانی ما نیست و بهتر اینست که سرانه دانش آموزان بر اساس ضریب محرومیت، محاسبه شود.

وی یادآور شد: اگرچه در سال گذشته هدایت تحصیلی دانش آموزان به رشته های فنی و حرفه ای نسبت به سال های گذشته بیشتر بود، اما وقتی هنرستان ها و مراکز فنی و حرفه ای محروم از امکانات و تجهیزات باشند نه تنها در سال های آینده استقبالی از طرف خانواده برای آموزش فرزندان خود در این مدارس نمی شود بلکه کسانی را هم که در حال تحصیل در این رشته ها هستند معترض می شوند.

استاندارکهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: استقبال از رشته های فنی و حرفه ای منوط به فضای مناسب و تجهیزات کافی است و بودجه استان پاسخگوی رفع کمبود فضای آموزشی و تجهیزات نیست.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش باید پاسخگوی خانواده هایی را که به تحصیل در مراکز فنی و حرفه ای تشویق کردیم، باشد،و این حداقل های امکانات زیبنده استان نیست.

احمد زاده گفت : اگرچه تاکید و برنامه دولت مبنی بر تغییر نگرش نسبت به استان های محروم به خصوص استان ما است و این تغییر در همه حوزه ها مستلزم توجه وزارتخانه های مختلف است.

وی یادآور شد: کهگیلویه و بویراحمد شرایط خاصی از روستاهای پراکنده ای تا جاده های نامناسبی برخودار است که امکانات آنجا ناچیز است و تجمیع مدارس در این روستاها هم مشکل زا است.

اعتبارات بدون لحاظ موقعیت های جغرافیایی استان ها توزیع می شود

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: جاده سازی در استان به دلیل کوهستانی بودن، با بقیه استان ها متفاوت است اگر در یک استان احداث یک کیلومتر جاده حداکثر سه میلیارد تومان بشود در استان ما بیش از ۱۵ میلیارد تومان هزینه دارد.

احمدزاده گفت: اعتبارات هم بدون لحاظ موقعیت های جغرافیایی استان ها، توزیع می شود که پاسخگوی نیازها و خدمات رسانی به مردم در استان نیست که این مشکلات خدمات رسانی در همه حوزه به نوع نگرش اشتباه در کشور نسبت به استان ما برمی گردد بنابراین نیازمند توجه خاص است.

بنا به گفته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان، آمار سرانه آموزشی استان در برنامه و بودجه کشور، به اشتباه ۸.۲ متر مربع اعلام شده است چرا که استان ما هم اکنون، ۱۷۲ هزار دانش آموز دارد و فضاهای آموزشی ما مطابق با سرانه آموزشی اعلام شده، باید یک میلیون و ۳۹۴هزار متر مربع، باشد در صورتی که در استان قریب به ۸۰۰ هزار متر مربع فضای آموزشی داریم و حدود ۴۰۰ هزار مترمربع فضا کم داریم.

سید رضا حسینی نیک اضافه کرد: با این فضای موجود آموزشی در استان، سرانه آموزشی در استان ما نزدیک به پنج مترمربع است که این خطه به لحاظ استاندارد و کیفیت امکانات آموزشی جزو ۱۵ استان های آخر است.

وی تاکید کرد: اگر این سرانه اشتباه آموزشی استان، اصلاح نشود نگاه خیرین و حتی مسوولان کلان کشوری نسبت به استان، بی تفاوت خواهد بود.

کهگیلویه وبویراحمد با توجه به موقعیت توپوگرافی، دارای مناطق سردسیری و گرمیسری است و در این خطه هزارو ۶۰۰ روستا وجود دارد که بسیاری از مناطق این استان از داشتن مکان آموزشی مناسب محروم هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha