نظام پیشنهادها مشارکت کارکنان و احساس تعلق آن‌ها به سازمان را افزایش می‌دهد

تهران- ایرنا- معاون پشتیبانی و مدیریت منابع سازمان جهاد دانشگاهی گفت: نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها ضمن افزایش زمینه مشارکت کارکنان و احساس تعلق آن‌ها به سازمان، رضایت مشتریان و ارباب رجوع را نیز بدنبال خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سیدرضی آقا سیدی روز چهارشنبه در آیین افتتاحیه "هفدهمین همایش ملی و یازدهمین جشنواره نظام پیشنهادها" که با هدف "بازنگری و توسعه اثربخشی رویکرد نظام پیشنهادها در کشور برگزار شد، با تاکید بر اینکه تأثیر همدلی و مفاهمه مشترک در فرهنگ سازمانی موثر است، اظهار داشت: بهبود فرهنگ سازمانی با پیاده‌سازی و نهادینه کردن نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها ارتقای مزایای اقتصادی و تاب‌آوری سازمان‌ها را در تکانه‌های محیطی در پی دارد.

وی تمرکز روی بهره‌وری را هدف اصلی نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها برشمرد و افزود: باید مربیان و مروجینی در این‌باره(افزایش بهره‌وری) تربیت شوند؛ به‌عبارتی و از یک منظر می‌توان بهره‌وری و افزایش آن‌را از دستاوردهای نظام پیشنهادها دانست، یعنی انجام درست کارهای صحیح.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی با بیان این‌که نظام پیشنهادها مسیر ایجاد بهره‌وری و افزایش آن‌را تسهیل می‌کند، گفت: در نظام پیشنهادها در ابتدا کار درست تعریف می‌شود؛ سپس با روش‌های تعاملی این کار به‌درستی انجام می‌شود.

آقا سیدی با تأکید مجدد بر این‌که در نظام پیشنهادها اثربخشی و کارآیی تسهیل می‌شود، خاطرنشان کرد: نتیجه آن بهره‌وری و افزایش آن است.

وی با استناد به نتایج گزارش‌های بازخورد سال‌های ۹۶ و ۹۷ از ۲۶ سازمان گفت: از چالش‌ها در سازمان‌ها محرمانه‌انگاری داده‌های سازمانی است. براین اساس از ۲۶ سازمان ۱۰ سازمان صلاح ندانستند داده‌ها را به اشتراک بگذارند، اما براساس داده‌های بقیه سازمان‌ها، استقرار نظام پیشنهادها به لحاظ کمیت سبب صرفه‌جویی ریالی شد. صرفه‌جویی در حد ۱۲ هزار میلیارد ریال که برای آن زمان هم رقم قابل توجهی بود.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی ادامه داد: براساس اعلام مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۵ برای حل مسایل پیچیده به ۱۰ مهارت برتر نیاز است؛ از آن جمله مشارکت هم‌افزایی در حل مسایل، هماهنگی با دیگران و... و. است.

آقاسیدی با تأکید بر ضرورت توجه به تفکر و خلاقیت(نوآوری) گفت: مدیران در سطوح مختلف نیازمند تفکراتی هستند؛ به‌عنوان مثال مدیران میانی نیازمند تفکر خلاق و مدیران در سطح عملیاتی نیازمند مهارت تفکر انتقادی هستند.

وی با تأکید بر این‌که نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها می‌تواند راهگشای بن‌بستی در نظام فعلی باشد، تصریح کرد: به کمک نظام پیشنهادها می‌توان یک رویداد یا ایده‌ای را به‌درستی مستقر کرد. در کشوری که دستخوش هیجانات است؛ افرادی که برای حل مسایل می‌ایستند شایسته تقدیر و تشویق هستند.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی با بیان این‌که از آثار مدیریت تعارض سیستمی پیاده‌سازی مسیری است که باید دنبال شود، افزود: برای توسعه شایستگی‌ها و ارزیابی سیستماتیک آن فعالیت است که امروز جهاد دانشگاهی این وظیفه را در قبال نظام پیشنهادها دارد.

آقا سیدی با بیان این‌که نظام‌سازی جرأت می‌خواهد، ادامه داد: این جرأت از تئوری دانش مدیریتی ناشی می‌شود و در این‌صورت است که با همدلی زحمات به بار می‌نشیند.

وی از چالش‌های موجود را نبود تاکسونومی از ایدئولوژی تا تاکتیک و روش برشمرد و افزود: نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها الگویی برگرفته از فرمایش های حضرت علی(ع) تا آموزه‌های قرآنی و دینی است. به لحاظ منشور ایدئولوژی راهبرد خوبی داریم اما در مسیر تاکسونومی دچار خلأهایی هستیم.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی با بیان این‌که نظام پیشنهادها باید در سطوح بالادستی تاکسونومی و نهادینه شود، گفت: تاکنون در نظام‌سازی اتفاقات خوبی نیفتاده است؛ به عنوان مثال پس از ۲ سال استقرار دولت مردمی، هنوز سند تحول دولت مردمی چنین نشده است.

آقا سیدی با تأکید بر این‌که نظام‌ها در متدولوژی علمی سیستماتیک نشده و این یک چالش است، خاطرنشان کرد: این مکانیزم و سیستم‌سازی به رصد ورودی و خروجی‌ها کمک می‌کند و مانع از بروز سرخوردگی ناشی از تکرار مداوم مطالب علمی می‌شود.

وی نظام‌سازی‌ها را در پیاده‌سازی و نهادینه شدن ملموس و عینی مفاهیم موثر برشمرد و افزود: نظام پیشنهادها مربوط به مدلی با سابقه ۳۰۰ سال پیش در ژاپن است. با نهادینه شدن این نظام مفاهیم قابل نقد هستند و از حالت انتزاع خارج و قابل ارزیابی می‌شوند.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی با بیان این‌که ژاپن مبدع سیستماتیک کردن در دنیا حدود ۳۰۰ سال پیش بود، گفت: این‌کار برای مشارکت دادن کنشگران برای موضوعات مختلف به منظور افزایش بهره‌وری انجام شد.

"هفدهمین همایش ملی و یازدهمین جشنواره نظام پیشنهادها" توسط پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران با هدف "بازنگری و توسعه اثربخشی رویکرد نظام پیشنهادها در کشور" و با همکاری وزارت نفت، سازمان محیط زیست کشور، شرکت پالایش نفت اصفهان و سایر دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی، سازمان ها و دستگاه های اجرایی دولتی و خصوصی برگزار شد.

این همایش به همت پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران در پارک طبیعت پردیسان سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

پایداری نظام پیشنهادها و توسعه سازمان، تأثیر سیاست ها، رویه ها و قوانین در اثربخشی نظام پیشنهادها، تأثیر شایستگی کارکنان در بهبود اثربخشی نظام پیشنهادها و تأثیر سبک های تفکر در ارتقای اثربخشی نظام پیشنهادها، نظام پیشنهادها و تاثیر مدیریت استعداد در توسعه آن، استراتژی توسعه نظام پیشنهادها و کارکرد آن در توسعه سازمان و نظام پیشنهادها و الگوی حل مسئله از محورهای اصلی این همایش بود.

در ادامه، براساس بررسی و ارزیابی دبیرخانه ملی نظام پیشنهادها مستقر در پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران، شرکت پالایش نفت اصفهان حائز دریافت تندیس سیمین و شرکت فولاد هرمزگان شایسته دریافت تندیس بلورین، شناخته شدند.

همچنین شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گواهینامه چهار ستاره تعهد به تعالی نظام پیشنهادها و شرکت فولاد سبزوار گواهینامه سه ستاره تعهد به تعالی نظام پیشنهادها را دریافت کردند.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha