ماندگاری نیروی کار در خراسان رضوی به کمتر از ۶ ماه رسید+فیلم

مشهد-ایرنا- مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: ماندگاری نیروی کار در این استان بنا بر اعلام کارفرمایان به کمتر از ۶ ماه و حتی در برخی مشاغل به کمتر از ۲ ماه رسیده است.

محمد امین بابایی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: کارفرمایان اعلام می کنند که نیروی کار برای مدتی کار می کند و وقتی شرایط کار را می بیند، دیگر ادامه نمی دهد و آن را ترک می کند، در واقع واقعیت غیرقابل انکاری است که نیروی بیکار یا متقاضی کار در استان زیاد است اما متقاضی کاری که اهل کار باشد، کم است.

وی با بیان اینکه با ۲ چالش در حوزه کار و کارگری مواجه هستیم، گفت: از یک سو تعداد نیروهای کارگر ماهر برای کارگاه ها اندک است، از سوی دیگر با توجه به تورم و افزایش هزینه، به رغم افزایش حقوقی که برای کارگران در ابتدای سال جاری انجام گرفت، کارگر بودن در کارگاه ها کفاف هزینه های زندگی آنان را نمی دهند لذا آنان تمایل به رفتن به کارگاه ها و کارخانه ها را نداشته و ترجیح می دهند با کار کردن در شرایط آسان و فعالیت در مشاغل غیررسمی معادل حقوق قانون کار و حتی بیشتر از آن را بدست آورند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی بیان کرد: به دلیل چالشهای موجود در حوزه کار و کارگری، برنامه ریزی برای برپایی نمایشگاه توسعه کسب و کار از چهارم تا هفتم اسفندماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی مشهد انجام گرفته است، که در حاشیه آن بخشی به عنوان "کار یا اشتغال آفرینی" ایجاد شود تا به نوعی متقاضیان کار را جذب کرده تا بسته به مهارت یا دانش آنان، زمینه جذبشان را در مشاغل مختلف فراهم کرد.

وی افزود: نمایشگاه مزبور با هدف معرفی فرصتهای شغلی در مشهد برپا و از همه کارفرمایان و کارآفرینان دعوت می شود تا فرصتهای شغلی که امکان جذب نیروی کار در آن وجود دارد را به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی معرفی کنند تا بتوان نسبت به فراخوان عمومی مشاغل در نمایشگاه اقدام کرد.

بابایی اظهار داشت: از کارفرمایان درخواست می شود که ارایه آموزشهای لازم برای نیروی کار خود را در نظر بگیرند، این آموزشها از طریق مراکز فنی و حرفه ای قابل ارایه است، در این راستا می توان هم از کارگاه های آموزشی که در مراکز فنی و حرفه ای وجود دارد و هم از آموزشگاه های بخش خصوصی بهره گرفت.

وی گفت: یک دغدغه جدی برای خراسان رضوی، متناسب نبودن آموزشهای فنی و حرفه ای با نیاز بازار کار بود که در این راستا با اجرای طرح "مهارت آموزی در محیط واقعی کار" مشکل برطرف و خلا کمبود مراکز آموزشی به صفر رسیده است، زیرا هر بنگاه اقتصادی می تواند یک مرکز آموزش باشد و با بهره گیری از استادکاران این بنگاه ها، نیروهای کار را آموزش داد بدون آنکه مشمول قانون کار باشند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی اضافه کرد: هر بنگاه اقتصادی که توانایی ارایه آموزش داشته باشد می تواند با مراجعه به مرکز فنی و حرفه ای و درخواست مشارکت در طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار، نیازش را اعلام کند، جوینده کار به وی معرفی شود و بعد از دریافت آموزشها، در همان بنگاه اقتصادی مشغول به کار شود.

بابایی اظهار داشت: هم اکنون ۱۳۷ مرکز کاریابی در خراسان رضوی وجود دارد که از این تعداد ۵۰ مرکز در شهرستانها و باقی در مشهد قرار دارند، تعداد مراکز کاریابی در استان افزایش یافته به طوریکه پارسال این تعداد ۸۳ مورد بود.

وی گفت: تا پایان دیماه امسال ۲۰ مجوز برای ایجاد مرکز مشاوره کارآفرینی، هفت مجوز برای ایجاد مرکز شتاب دهنده، دو مجوز برای ایجاد کافه کارآفرینی، ۴۱ مجوز برای مراکز کاریابی فیزیکی و مجازی در خراسان رضوی صادر شده است.

برای دریافت مطالب بیشتر به لینکهای زیر مراجعه کنید:

کمترین نرخ بیکاری کشور در پاییز متعلق به خراسان رضوی است

فیلم/خراسان رضوی به پایین ترین نرخ بیکاری کشور دست یافت

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha