اجرای رایگان پروژه‌ای دانش‌بنیان در یکی از شهیدپرورترین روستاهای ایران

مراغه- ایرنا- شرکتی دانش‌بنیان که تاکنون نیز با تکیه برتوان دانشمندان داخلی چندین تکنولوژی پیشرفته در زمینه تصفیه آب، پساب و فاضلاب را به دنیا معرفی کرده، برای اجرای پروژه‌ای به صورت رایگان در روستای «ورجوی» این شهرستان به عنوان یکی از شهیدپرورترین روستاهای ایران پیشقدم شده است.

به گزارش ایرنا این شرکت دانش‌بنیان احداث تصفیه‌خانه فاضلاب با مکانیزم «رزونانس مولکولی» را برای اولین‌بار در سطح کشور از این روستا آغاز می‌کند تا بخشی از دین شهدا بر گردن متخصصان و دانشمندان داخلی ادا شود و اهالی هم به حرمت ۷۱ شهید این روستا، شاهد ارتقای روزافزون آسایش و بهداشت باشند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مراغه می‌گوید: دستگاهی که در این شرکت دانش‌بنیان تولید شده آماده نصب است که به زودی در مکان مناسبی جانمایی می‌شود تا پیشرفته‌‍‌ترین و مدرن‌ترین تصفیه‌خانه فاضلاب کشور در این روستا احداث شود.

به گفته «ابراهیم سلیمانی» علاوه بر ارتقای آسایش و سطح بهداشت اهالی، استفاده مجدد از پساب تصفیه‌شده، جلوگیری از بوی نامطبوع فاضلاب و حفاظت از محیط زیست جزو اهداف اجرای این طرح به شمار می‌رود.

وی به سفر اخیر مدیر توسعه فناوری این شرکت دانش‌بنیان به مراغه نیز اشاره کرد و افزود: عملیات اجرایی این تصفیه‌خانه پس از دریافت تاییدیه از دفتر فنی شرکت آب و فاضلاب آغاز می‌شود.

مدیر توسعه فناوری این شرکت دانش‌بنیان با عنوان «پتروکیمیا شریف کیش» مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف نیز در مورد دلیل سرمایه‌گذاری در روستای ورجوی مراغه به خبرنگار ایرنا گفت: حفاظت از محیط زیست بکر مراغه و پاسداشت شهیدانی که پیشرفت‌های علمی و امنیت کنونی کشورمان مرهون خون آنان و همرزمانشان است، ما را بر آن داشت تا این تصفیه‌خانه را به صورت پایلوت کشوری در روستای «ورجوی» اجرا کنیم.

«باقر بیرالوند» با تاکید بر اینکه اکنون زمان خدمت‌رسانی به ملت شریف ایران است، اضافه کرد: این شرکت دانش‌بنیان که تکنولوژی تصفیه انواع آب‌ها، پساب‌ها و فاضلاب را در حجم فوق‌سنگین به دست آورده است، می‌خواهد خدمت‌رسانی را از «ورجوی» به عنوان شهیدپرورترین روستای ایران آغاز کند.

وی با بیان اینکه این تصفیه‌خانه با ظرفیت هزار مترمکعب در روز، یکهزار و ۲۰۰ خانوار این روستا را تحت پوشش قرار می‌دهد، بیان کرد: این تصفیه‌خانه با دو روش نوین و در مدت زمان خیلی کوتاه احداث و بهره‌برداری می‌شود.

وی اضافه کرد: برای نصب و راه‌اندازی این تصفیه‌خانه زمینی به مساحت ۲ هزار مترمربع مورد نیاز بوده که نسبت به مساحت تصفیه‌خانه‌های احداث شده در کشور از ابعاد بسیار کوچکی برخوردار است.

مدیر توسعه و فناوری این شرکت دانش‌بنیان به ویژگی‌های این دستگاه پیشرفته نیز اشاره و بیان کرد: بازدهی ۹۵ درصدی آب شیرین، تک مرحله‌ای و پیوستی بدون زمان ماند، پسماند بسیار کمتر نسبت به سایر روش‌ها، نداشتن نیاز به سیستم فیلتراسیون و غشایی، استفاده از رزونانس مولکولی جهت شیرین‌سازی، هزینه تمام شده پایین‌ نسبت به سایر روش‌های مرسوم و بی‌صدا و مقاوم بودن در برابر خوردگی جزو این ویژگی‌هاست.

به گفته «بیرالوند» این شرکت دانش‌بنیان با بهره‌گیری از ۲۶ دانشمند نخبه کشوری در مقاطع دکتری و فوق‌دکتری نسبت به طراحی و ساخت این دستگاه پیشرفته اقدام کرده است.

به گزارش ایرنا اگر این سئوال ذهن شما را هم مشغول کرده که شهیدپرورترین روستای ایران به نسبت جمعیت آن در دوران دفاع مقدس کجاست، باید بیش از پیش با روستا «ورجوی» مراغه در جنوب آذربایجان‌شرقی آشنا شوید.

این روستای سه‌هزار و ۳۰۰ نفری که در پنج کیلومتری شهر قرار دارد، هنوز هم پس از گذشت بیش از سه دهه از پایان هشت سال دفاع مقدس، به بوی عطر شهدا معطر است و همه‌چیز آن رنگ‌وبوی ایثار و شهادت دارد.

روستای ورجوی مراغه طی هشت سال دفاع مقدس تنها حدود ۲ هزار نفر جمعیت داشت و طی ماه‌های اخیر یادواره ۷۱ شهید گلگون کفن این روستا برگزار شد.

مدیر شرکت «کیما کیش» نیز پیش از این گفته بود که «تیم تحقیق و توسعه این شرکت پس از سال‌ها تلاش در حوزه‌های علوم مختلف به یک تکلونوژی دست پیدا کرده که از تلاقی رشته‌هایی چون الکترونیک، نانوتکنولوژی، پلیمر، مواد، فیزیک و شیمی ترکیب شده است.

این تلاقی باعث شد انقلابی جدید در صنعت شیرین کردن آب دریا ایجاد شود و از آنجایی که طبق آمارهای موجود حدود ۷۵ درصد منابع آب زیر زمینی کشور تحلیل رفته است، این تلاقی می‌تواند آب مورد نیاز کشور را از آب دریا تامین کند؛ همچنین می‌توان با توسعه سامانه شیرین‌سازی آب بر اساس رزونانس مولکولی بدون غشاء در کنار استراحت دادن به منابع زیرزمینی، سطح آنها را نیز افزایش داد».

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha