بارش‌ها به بخشی از قلعه تاریخی فرادنبه چهارمحال و بختیاری آسیب زد

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به حجم بالای بارش برف سنگین در استان گفت: به‌دنبال این بارش‌ها بخشی از قلعه تاریخی فرادنبه شهرستان بروجن آسیب دیده است.

علیرضا جیلان شامگاه پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: حجم بالای برف ناشی از فعالیت سامانه بارشی اخیر باعث تخریب قسمتی از قلعه ضرغام‌السلطنه شد و اکنون با شهرداری فرادنبه برای جمع‌آوری آوار به‌منظور جلوگیری از بروز مشکل برای شهروندان هماهنگی شده است.

وی افزود: با توجه به شدت بارش‌ها و شرایط کنونی بروز آسیب جدی به بخش‌هایی از اندرونی و سردر قلعه تاریخی فرادنبه شهرستان بروجن دور از انتظار نیست.

جیلان هزینه مورد نیاز برای حفظ وضعیت کنونی و مقاوم‌سازی قلعه تاریخی ضرغام‌السلطنه فرادنبه را ۱۰ میلیارد ریال اعلام و تصریح کرد: مرمت کامل این بنای تاریخی ارزشمند حداقل ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

بارش‌ها به بخشی از قلعه تاریخی فرادنبه چهارمحال و بختیاری آسیب زد

وی یادآور شد: از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی متقاضی سرمایه‌گذاری در حوزه میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری دعوت می‌شود برای مرمت و بهره‌برداری از بناهای تاریخی واجد شرایط چهارمحال و بختیاری اعلام آمادگی کنند.

به گزارش ایرنا، قلعه فرادنبه بنا به کتیبه آجری کنار دروازه اصلی آن در سال ۱۲۷۹ هجری قمری در زمینی به وسعت ۱۱ هزار مترمربع و در ۲ طبقه برپا شد.

ارتفاع قابل‌توجه برج‌ها و حصار، ساخت تمامی فضاهای مورد نیاز همچون اتاق‌ها، آشپزخانه، حمام اختصاصی، سربازخانه، انبار در محدوده حصار و به‌کارگیری تزئینات آینه‌کاری، گچ‌بُری، نقاشی و حجاری از ویژگی‌های این بنای تاریخی ۱۶۰ ساله به‌شمار می‌رود.

قلعه تاریخی ضرغام‌السلطنه در شهر فرادنبه شهرستان بروجن واقع شده و سال ۱۳۸۷ هجری شمسی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha