۳۰ بهمن ۱۴۰۱، ۳:۲۷
کد خبرنگار: 2447
کد خبر: 85033858
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تظاهرات اتحادیه‌های کارگری تونس علیه سیاست‌های «قیس سعید»

تهران- ایرنا- منابع خبری شنبه شب گزارش دادند، اتحادیه‌های کارگری تونس در شهرهای مختلف علیه سیاست‌های «قیس سعید» رئیس جمهور این کشور تظاهرات کردند.

به گزارش ایرنا از الجزیره، اتحادیه کارگری تونس (بزرگترین سندیکای کارگری در این کشور) تظاهراتی را در چندین استان برگزار کرد.

بر اساس این گزارش، هزاران نفر از اعضای اتحادیه کارگری در شهرهای صفاقس، نابل، المنستیر، قیروان، بنزرت، جندوبه، توزر و القصرین، در اعتراض به گرانی و مشکلات معیشتی و نیز دستگیری برخی از چهره‌های سیاسی و فعالان صنفی تظاهرات کردند.

اتحادیه‌های کارگری با سردادن شعارهایی از سیاست‌های دولت و آنچه آنها گرسنگی دادن به مردم و ضربه زدن به قدرت خرید با برداشتن یارانه ها نامیدند، انتقاد کردند و خواستار حفظ حقوق و آزادی‌ها شدند.

پیش تر احمد نجیب الشابی رئیس جبهه نجات ملی تونس گفته بود: افزایش بازداشت‌ها اوضاع اقتصادی را وخیم‌ تر می‌کند و بحران را به اوج می‌رساند.

راشد الغنوشی رهبر جنبش اسلامگرای النهضه تونس نیز چهارشنبه گذشته در واکنش به بازداشت اخیر فعالان سیاسی در این کشور، قیس سعید رئیس جمهور تونس را به "ناتوانی و بیهودگی و سردرگمی در اداره کشور" متهم کرد و گفت که وی به "آدم ربایی و به بند کشیدن سیستماتیک" مخالفان روی آورده است.

رئیس جمهور تونس از ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۱ (سوم مرداد ۱۴۰۰) مجموعه‌ای از اقدام‌های فوق‌العاده را اتخاذ و با اعلام لغو اختیارات پارلمان، رفع مصونیت نمایندگان، انحلال هیات نظارت بر قانون اساسی و سپس انحلال پارلمان این کشور بن بست سیاسی شدیدی در تونس ایجاد کرد که با موجی از مخالفت‌ها و اعتراض‌های احزاب و جریان‌های سیاسی به ویژه جنبش النهضه این کشور روبرو شد.

مخالفان سعید وی را به کودتا علیه دستاوردهای دموکراتیک قیام سال ۲۰۱۱ میلادی که به برکناری «زین العابدین بن علی» دیکتاتور (رئیس جمهور وقت) تونس منجر شد متهم می‌کنند اما سعید می‌گوید که اقداماتش قانونی و برای نجات تونس از بحران سیاسی طولانی مدت ضروری است.

سعید ۱۱ بهمن ماه نیز با نه بزرگ مردم تونس و احزاب مختلف این کشور روبه رو شد، بطوری که براساس گزارش هیأت عالی مستقل انتخابات این کشور، میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی این کشور، طبق آمار رسمی، از ۱۱.۴ درصد در دور اول و ۱۱.۳ درصد در دور دوم تجاوز نکرد.

احزاب و گروه‌های سیاسی تونس با اشاره به کم رمق بودن دور دوم انتخابات در این کشور، آن را نشانه پشت کردن مردم به برنامه‌های سیاسی قیس سعید رئیس جمهور دانسته و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری شدند.

سعید اما اعلام کرد که علت مشارکت پائین مردم این است که شهروندان به این علت که نهادهای پارلمان در طول ۱۰ سال گذشته، دولت را دستکاری کرده‌اند، برایشان دیگر اهمیت ندارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha