شادیانه‌های آذری در تالار وحدت/ نی‌انبان‌نوازی بوشهری‌ها در باغ هنر

تهران- ایرنا- دومین شب سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر میزبان بخش‌های مختلف از جمله موسیقی‌های آذربایجان، اصفهان و بوشهر در حوزه نواحی و دونوازی پیانو صربستان و قوالی افغانستان در بخش‌ بین‌الملل بود.

به گزارش ایرنا، موسیقی آذربایجان در دومین شب سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر با هنرنمایی گروه موسیقی وحید اسداللهی روی صحنه رفت. این اجرا از ساعت ۱۸:۳۰ در تالار وحدت برگزار شد؛ اجرایی با شادیانه‌های موسیقی آذربایجان که موجب شور و شادی حاضران در سالن شد و علاقه‌مندان، تقریبا در همه قطعات با گروه موسیقی همراهی داشتند و پی در پی تشویق می‌کردند. موسیقی مهیجی که بعد از مدت‌ها تعطیلی کنسرت‌های موسیقی سبب شد بار دیگر فضای شاد و شادمانی به مردم بازگردد.

بخشی از این برنامه با موسیقی بی‌کلام همراه بود و بخشی دیگر با حضور خوانندگان آذری‌زبان یونس برومند و بهاالدین خراسانی اجرا شد که در بخش‌ها و قطعات تعیین شده به روی صحنه آمده و هنرنمایی کردند.

قطعه اول با تکنوازی «ناغارا» و سازهای پرکاشن آغاز شد و در ادامه گروه‌نوازی با هنرنمایی وحید اسداللهی سرپرست گروه و نوازنده ساز «ناغارا»، محمد اسدالهی نیاری نوازنده ساز «گارمون»، رضا اسدالهی نیاری نوازنده سازهای «پرکاشن»، پیام بنابی نوازنده ساز«تار»، فرامرز گلزارفرد نوازنده ساز «بالابان» و غلامرضا فرساد نوازنده «باس کیبورد» همراه شد تا قطعاتی شاد و ریتمیک و خاطره انگیز از موسیقی فولکلور را برای مخاطبان و علاقه‌مندان موسیقی آذری به نمایش بگذارند.

قطعات این اجرا شامل «سن گلمزاولدوم» در دستگاه چهارگاه، «قوی گو لوم گلسین آی ننه» در دستگاه همایون، سولو گروه اسدالهی با اجرای قطعه «من سنی آذری وحدتم»، «فایتونچی- اوزون دره»، کوچه لر (آنسامبل)، داشلی گالا- قاشاقاباغ در دستگاه سه‌گاه ( اثر استاد نامور)، «گوناخ گلجک» سولو گارمون (ترکنه) اثر استاد خراسانی، سولو تار (اثر استاد نامور)، سولو گارمون قطعه «سیمین بری در گیسویت ای جان»، فریده، سه گاه یاریخ کرم، تزگل بود.

در بخش‌هایی از این برنامه هنرنمایی پدر (وحید اسدالهی) و پسر (رضا اسدالهی) با ساز ناغارا همراه بود که با استقبال بسیار مخاطبان همراه شد.

عرض ارادت موسیقی به پیامبر مهربانی

ارکستر پیامبر مهربانی ویژه برنامه مبعث حضرت محمد مصطفی(ص) شامگاه ۲۹ بهمن در دومین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر با رهبری آرش امینی و با آهنگسازی میلاد آقایی در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

این اجرا با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسرو‏پناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمد هاشمی معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیداحسان قاضی زاده هاشمی نماینده مجلس شورای اسلامی، محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی، سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی و بهزاد عبدی دبیر هنری جشنواره برگزار شد.

قطعه ابتدایی این برنامه به موسیقی فیلم «محمد رسول‌الله» اثر موریس ژار آهنگساز فرانسوی اختصاص داشت که با تنظیم و بازآفرینی میلاد آقایی برای ارکستر زهی با سازهای ضربی همراه بود. این موسیقی یکی از آثار ماندگاری است که به خوبی در حافظه شنیداری مسلمانان جهان ثبت شده است.

بر این اساس، دو تم اصلی در این اثر انتخاب شده مورد بسط و گسترش قرار گرفته و برای ارکستر زهی تنظیم شده بود. اجرای ارکستر «پیامبر مهربانی» در دو موومان و در فرم «کانتات» نوشته شده است. فرمی موسیقایی و مذهبی که معمولا با گروه کُر و ارکستری کامل یا ارکستر زهی و یا ارکستر بادی اجرا می‌شود و این اثربرای ارکستر زهی و تیمپانی و گروه کُر نوشته شده است.

موومان اول با عنوان کانتات «طلوع»، بر اساس شعری از نظامی گنجوی تصنیف شد. مقدمه این اثر روایتگر جهل و تاریکی پیش از بعثت پیامبراکرم(ص) بود. ادامه این موومان از دو بخش تشکیل که بخش اول وصف و مدح پیامبر(ص) و بخش دوم نیایشی به درگاه خداوند که در دستگاه‌های موسیقی ایرانی نگاشته شده بود؛ با شعری با این مضمون: «محمد کافرینش هست خاکش هزاران آفرین برجان پاکش...»

شادیانه‌های آذری در تالار وحدت/ نی‌انبان‌نوازی بوشهری‌ها در باغ هنر

موومان دوم براساس شعری از شاعر معاصر، میثم آقایی ساخته شده بود. مقدمه این اثر راوی رخدادی مهم یعنی بعثت پیامبر(ص) است. در ادامه این موومان از سه بخش اصلی تشکیل می‌شد. بخش اول بیانگر ورود پیامبر(ص) به غار حرا و مناجات با خداوند بود که این بخش بدون همراهی ارکستر و تنها توسط گروه کُر اجرا شد.

در ادامه بخش دوم بازتابی از حیرت پیامبر اکرم(ص) در لحظه وحی و راوی فرود فرشته وحی بر ایشان بود. در نهایت بخش سوم، با ایجاد فضایی روشن و امیدبخش، روایتگر پیام رسالت پیامبر(ص) یعنی صلح و رحمت برای جهانیان بود. شعر این بخش با این مضمون اجرا شد: «دوباره وقت مناجات وقت وصل رسید؛ دوباره ولوله در آسمان فکند ندایش...»

آرش امینی رهبر ارکستر «پیامبر مهربانی» درباره این اجرا اظهارداشت: این کار در سبک موسیقی آتونال است (سبک موسیقی که به مفهوم هارمونیک سنتی، به یک گام یا مد موسیقی پایبند نیست.) به علاوه در بخش بخش آن بسیار هوشمندانه و به‌جا حضور موسیقی ایرانی کاملاً مشهود است؛ یعنی با آنکه فرم کار، کاملا کلاسیک است مثلاً در بخش‌هایی از اثر «ساقی‌نامه» در مایه بیات اصفهان به گوش می‌رسد. بخش‌های مهم دیگری نیز در مایه چهارگاه تصنیف شده است. نکته دیگر اینکه، اجرای این کار به دلیل لایه‌لایه بودن و تنوع ریتمیک بسیار سخت است و خوشبختانه ارکستر و گروه کُر به خوبی از پس اجرای کار بر آمدند.

شب هنرستان موسیقی دختران کشور

گروه هنرستان موسیقی دختران کشور در دومین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در تالار رودکی به صحنه رفت؛ اجرایی در بخش غیررقابتی جشنواره که نویدبخش آینده‌ای روشن برای موسیقی کشور است. در بخش اول ‌هنرجویان هنرستان موسیقی دختران قزوین قطعات خود را به صورت گروه‌نوازی اجرا کردند.

نرگس وفایی‌ مدیر هنرستان موسیقی دختران قزوین درباره این گروه و اجرای آنها در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر گفت: این نخستین اجرای هنرجویان ما در جشنواره موسیقی فجر بود، اجرای صحنه‌ای در رویدادی مثل فجر و در تالار رودکی تجربه بسیار ارزشمندی برای هنرجویان موسیقی است و امکان دیده‌شدن آنان را فراهم می‌کند.

وی درباره اینکه آیا اجراهای جشنواره فجر باعث روحیه نشاط و امید و همبستگی در جامعه می‌شود، افزود: قطعا برگزاری جشنواره موسیقی فجر باعث شور و نشاط اجتماعی و باعث افزایش روحیه همدلی در جامعه می‌شود.

در بخش دوم اجرای هنرستان‌های دختران کشور در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر هنرجویان هنرستان موسیقی دختران تهران به صحنه آمدند و قطعات خود را اجرا کردند.

شادیانه‌های آذری در تالار وحدت/ نی‌انبان‌نوازی بوشهری‌ها در باغ هنر

پریسا زهتابیان مدیر هنرستان موسیقی دختران تهران درباره این گروه و اجرای آنها در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر اظهارداشت: هنرجویان هنرستان موسیقی دختران تهران پنج سال است که در جشنواره موسیقی فجر در بخش غیررقابتی شرکت دارند، حضور و اجرا در جشنواره فجر انگیزه خوبی برای کار کردن و تلاش بیشتر هنرجویان می‌شود؛ ما هر سال گروه‌های بیشتری برای اجرا در جشنواره داشتیم متاسفانه در سه سال اخیر به دلیل پاندمی کرونا امکان گروه‌نوازی هنرجویان در جشنواره نبود چون تعدادی از آنان نمی‌توانستند به اجرا بروند؛ هنرجویان ما در واقع پس از سه سال امشب برای گروه‌نوازی به صحنه فجر آمدند.

وی گفت: حضور هنرجویان موسیقی در جشنواره فجر و اجرای صحنه‌ای باعث روحیه نشاط و افزایش همدلی در جامعه می‌شود و در شرایط فعلی برگزاری جشنواره موسیقی یک ضرورت اجتماعی بود.

«پیش درآمد اصفهان»، «درآمد»، «دونوازی سنتور و تار»، «بهار دلنشین»، سولو کمانچه و رنگ اصفهان قطعاتی بود که هنرجویان هنرستان موسیقی کشور در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر اجرا کردند.

شب مکتب موسیقی اصفهان/رونمایی از «کرشمه»

در شب مکتب موسیقی اصفهان در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر علاوه بر رونمایی آلبوم موسیقی «کرشمه» هنرمندان پیشکسوت اصفهانی گوشه‌هایی از موسیقی اصفهان را در تالار رودکی اجرا کردند؛ اجراهایی با ساز و آواز از موسیقی ردیف‌دستگاهی اصفهان که حال و هوای خاصی را به فجر سی و هشت آورد.

در ابتدای شب مکتب موسیقی اصفهان اسماعیل آذر به عنوان مجری این شب با اشاره به ویژگی‌های مکتب موسیقی اصفهان اظهارداشت: ما چند مکتب موسیقی همانند سبک شعری در کشور داریم؛ یکی از برجسته‌ترین مکاتب، مکتب اصفهان است. اگر از شیراز شعر برخاسته از اصفهان هم موسیقی برخاسته است. مهمترین ویژگی مکتب اصفهان درست خواندن شعر است؛ در این مکتب هیچ‌وقت خواننده‌ای هنر خودش را به گونه‌ای ارائه نکرد که شعر از بین برود؛ خوانندگان اصفهان شعر را درست ادا می‌کردند. تفاوت خوانندگان اصفهان با دیگر خوانندگان این بود که خوانندگان اصفهان مفهوم شعر را می‌فهمیدند و می‌خواندند.

آذر در ادامه از «استاد قناعت» دعوت کرد که به صحنه بیاید و قطعه خود را اجرا کند. این نوازنده پیشکسوت به صحنه آمد و با تکنوازی «قره‌نی» حال و هوای خاصی را به سالن رودکی آورد و مخاطبان را به وجد آورد.

مجری این شب سپس از سعید مزدک پیشکسوت موسیقی اصفهان و از شاگردان استاد جلیل شهناز و آقا رضاخان طباطبایی خواننده ۸۰ ساله اصفهانی دعوت کرد تا به صحنه بیایند. این دو پیشکسوت موسیقی قطعات را با ساز و آواز اجرا کردند.

شادیانه‌های آذری در تالار وحدت/ نی‌انبان‌نوازی بوشهری‌ها در باغ هنر

در ادامه این شب هنرمندان اصفهانی منصور اعظمی‌کیا و پریسا ابوالقاسمی به صحنه آمدند و با دونوازی نی و دف موسیقی ناب مکتب اصفهان را به سمع و نظر مخاطبان رساندند.

همچنین در این برنامه آلبوم موسیقی ردیف آوازی اصفهان با نام‌ «کرشمه» با تدوین استاد منصور اعظمی‌کیا رونمایی شد.

منصور اعظمی‌کیا درباره تدوین این آلبوم گفت: این آلبوم ‌نتیجه چهل سال فعالیت من است؛ موسیقی ردیفی را هم مانند پازل کنار هم می‌چینند. در جای جای کشورمان و در جغرافیای ایران هر منطقه موسیقی خاص خود را دارد. بزرگان ما اینها را با منطق علمی، فیزیکی و موسیقیایی کنار هم چیدند و ردیف را شکل دادند. در این آلبوم ردیفی که من در زنجیره ردیف ایجاد کردم، یک مجموعه است که از ۱۰ ردیف گلچین کردم که به برای آواز ایران مفید باشد.

علی عطریان سرپرست گروه موسیقی مکتب اصفهان درباره حضور موسیقی اصفهان در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر و قابلیت‌های مکتب موسیقی اصفهان گفت: موسیقی اصیل در اصفهان دارای تاریخی رشید و هزاران ساله در ایران مرکزی است؛ اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی ایران موسیقی در آن پایه و مبنای ردیف موسیقی ایران مرکزی است و ریشه‌های موسیقی امروز ما در این شهر نهفته است.

افسانه‌ها در شب صربستان

فرهنگسرای نیاوران در دومین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر شامگاه ۲۹ بهمن میزبان کنسرت دونوازی پیانو از کشور صربستان در بخش بین‌الملل بود. این کنسرت به هنرنمایی گروه «بی جی دو» مخفف نام دراگومیر براتیچ و همسرش ماریا گودِواچ دو هنرمند موسیقی صربستان اختصاص داشت که با عنوان «دوئت پیانو» یا «چهار دست به روی پیانو» حدود سه سال است در سراسر دنیا اجرا می‌شود.

اجرای دونوازی پیانو گروه «بی جی دو» در ابتدا با نواختن ۲ قطعه از باخ آغاز شد. دراگومیر براتیچ پس از پایان این دو قطعه ابتدایی این کنسرت ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران گفت: تهران جهان متفاوت‌تری نسبت به اروپا دارد و از تجربه حضور در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر خرسندیم.

وی با معرفی قطعات دیگر این برنامه افزود: نام قطعه دوم ما «رقص مردگان» خواهد بود که در ابتدا ۱۲ صدای زنگ خواهید شنید و بعد از آن به افسانه‌ها می‌پردازیم. همه قطعات این کنسرت از افسانه‌های کشورهای مختلف الهام گرفته شده است.

این هنرمند افزود: چند سال پیش من کتابی درباره افسانه‌های ایرانی خریداری کردم و با مطالعه آن به شباهت افسانه‌های ایرانی با افسانه‌ای صربستانی که مادربزرگم برای من تعریف می کرد، پی بردم.

براتیچ درباره دیگر قطعات این کنسرت بیان کرد: بعد از این قطعه‌ای الهام گرفته از افسانه‌های روسیه را خواهیم نواخت. این قطعه داستان ساعتی است که در زمان‌های گذشته با سرزندگی حرکت می‌کرده و با گذشت زمان دیگر به خوبی سابق نیست و از ادامه حرکت خسته شده است. سپس با نواختن چهار قطعه کوتاه دیگر همراه شما خواهیم بود. «افسانه ارفئوس» و «راپسودی مجارستانی» آخرین قطعات این دونوازی هستند.

شادیانه‌های آذری در تالار وحدت/ نی‌انبان‌نوازی بوشهری‌ها در باغ هنر

وی در پایان مراسم درباره تجربه حضور در ایران و سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر اظهارداشت: مدت زمان کوتاهی در ایران حضور داشتیم اما در همین مدت هم از دیدن تهران لذت بردیم. ایرانیان بسیار خونگرم هستند و احساس می‌کنم به یکدیگر شباهت‌های زیادی داریم و جشنواره موسیقی فجر گنجینه گرانبهای ایرانیان است که برگزاری آن باید ادامه‌دار باشد.

براتیچ با بیان اینکه برگزاری جشنواره باعث شناخت هنری کشورها از یکدیگر می‌شود، افزود: امروز موسیقی ایرانی را شنیدیم که در آن ربع پرده وجود داشت و این برای ما بسیار عجیب بود چراکه ما در موسیقی صربستان تنها نیم‌پرده داریم. قطعا این شناخت به واسطه حضور و شنیدن موسیقی ایرانی اتفاق افتاده است و دلیلی است بر اینکه موسیقی زبان مشترک بین کشورهاست و همه مردم جهان می‌توانند بدون اینکه زبان مادری یکدیگر را بدانند با شنیدن موسیقی از هنر یکدیگر لذت ببرنند و به شناخت از هنر یکدیگر دست پیدا کنند.

سفیر کشور صربستان، کنسول آلمان و رایزن نظامی کشور صربستان به همراه چند نفر دیگر از کارکنان و هنرمندان کشورهای آلمان صربستان میهمانان ویژه این کنسرت بودند.

نوازندگان گروه دونوازی پیانو کشور صربستان استادان کنسرواتوار بلگراد صربستان هستند که دریافت جایزه اول مسابقات بین‌المللی نوازندگی پیانوی بتهوون اتریش در سال ۲۰۱۹، دریافت جایزه جشنواره بین‌المللی مسکو در سال ۲۰۲۰، دریافت عنوان بهترین نوازندگان جوان در سطح اروپا در مسابقات بین‌المللی مجارستان ۲۰۲۰ بخشی از افتخارات این زوج هنرمند به شمار می‌آید. این گروه موسیقایی تاکنون ۵۰ کنسرت در نقاط مختلف جهان روی صحنه اجرا کرده‌اند.

جشنواره موسیقی فجر یگانه امید هنرمندان است

همچنین فرهنگسرای نیاوران در دومین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر میزبان کنسرت «قوال» افغانستان بود؛ گروه موسیقی «سلام» به سرپرستی حمید ساعد، عبدالستار رسولی (آوازخوان و هارمونی‌نواز)، محمد حبیبی (آوازخوان و هارمونی نواز)، میراحمد علیزاده (رباب نواز)، عابدین محمدی (دوتار نواز) در این فرهنگسرا به روی صحنه رفتند.

این گروه موسیقی با اجرای قطعات «پیر من و مراد من»، «ای قوم به حج رفته کجایید»، «شاد کن جان من که غمگین است»، «در جان چه کرده منزل، جانان من محمد»، «نمی دانم چه محفل بود»، «از ناله دل من..»، «عالم گرفتاری» میزبان علاقه‌مندان و مخاطبان بودند. استقبال مخاطبان از کنسرت «قوالی» افغانستان باعث شد تا علاوه بر قطعات نامبرده، به درخواست مخاطبان قطعات «هرات»، «ملاممد جان» و «قدح» نیز به عنوان حسن ختام کار این گروه هنری نواخته شود.

حمید ساعد سرپرست گروه «سلام» درباره اجرای کنسرت «قوالی» گفت: موسیقی کشورهای افغانستان، هندوستان، بنگلادش و تاجیکستان یک فرهنگ آمیخته با یکدیگر دارد و قوالی نیز شاخه‌ای از موسیقی افغانستان است که در دیگر کشورها نیز رواج پیدا کرده است.

شادیانه‌های آذری در تالار وحدت/ نی‌انبان‌نوازی بوشهری‌ها در باغ هنر

وی افزود: موسیقی «قوالی» شامل اشعار عارفانه و صوفیانه است و این سبک موسیقی در مرز بین موسیقی فولکلور و آماتوری در جریان است. اشعار این موسیقی شاد و معانی والایی دارد. تمام موسیقیدانان افغانستان در هر دوره و مرحله‌ای از کار هنری‌شان قرار دارند باید با این سبک آشنایی داشته باشند به گونه‌ای که در بین آهنگ‌هایی که می‌نوازند حداقل یکی از آنها باید به «قوالی» بپردازد.

این هنرمند با اشاره به تاسیس گروه «سلام» بیان کرد: گروه موسیقی ما حدود ۳۰ نفر عضو دارد که از سال ۱۳۶۶ با عنوان پیشکسوتان مهاجرین افغانستان بنیاد این گروه را بنا کردیم.

سرپرست گروه «سلام» افغانستان درباره برگزاری جشنواره موسیقی فجر اظهارداشت: این جشنواره یگانه امید هنرمندان است. جشنواره‌ها باعث می‌شود تا ما دیده شویم، مردم ایران و سایر کشورها ما را بشناسند و نتیجه مثبت خوبی دارد.

ساعد گفت: برگزاری جشنواره‌های موسیقی باعث تبادلات گسترده فرهنگی بین هنرمندان کشورها با یکدیگر می‌شود. ما در جریان همین رویدادهای هنری به اشتراکات فرهنگی زیادی دست پیدا کردیم و تاکنون با هنرمندان ایرانی نیز به صورت تلفیقی به تولید آثار موسیقایی پرداخته‌ایم. ما همه آریایی هستیم و موسیقی این مرزهای بین ما را حذف کرده است.

بزرگداشت هادی آرزم در ارسباران

اجراهای منسجم، تمرین ‌شده و با کیفیت قطعه‌های «من انقلابی‌ام»، «فرمانده دل‌ها» و «هوای تازه» توسط گروه‌های سرود «مصباح‌الهدی» و «شمیم ولایت» که تشویق‌های مکرر علاقه‌مندان و حاضران در سالن را در پی داشت، دومین روز سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای ارسباران را به یکی از روزهای فراموش نشدنی این جشنواره تبدیل کرد.

گروه‌های سرود «مصباح الهدی» از استان فارس و «شمیم ولایت» از استان یزد، در دومین روز برگزاری سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر در بخش سرود به میزبانی فرهنگسرای ارسباران،۶ قطعه را برای علاقه‌مندان و حاضران در سالن اجرا کردند.

گروه سرود «مصباح الهدی» با سرپرستی میلاد یزدان‌پناه به عنوان نخستین گروه کار خود را با اجرای قطعه «فرمانده دل‌ها» آغاز کردند. بعد از اجرای منسجم و تمرین شده‌ قطعه «فرمانده دل‌ها» که مورد توجه حاضران در سالن نیز قرار گرفت، نوبت به اجرای دو قطعه «من انقلابی‌ام» و «پرچم عشق» رسید که این قطعات نیز با اجرای منسجم و قابل قبول این گروه تقدیم حاضران در سالن شد.

میلاد یزدان‌پناه سرپرست گروه سرود «مصباح الهدی» که از شهرستان لارستان استان فارس به جشنواره موسیقی فجر آمده‌اند، در سخنانی با بیان اینکه این گروه از سال ۱۳۹۸ فعالیت جدی و حرفه‌ای‌ خود در زمینه سرود را آغاز کرده‌اند، اظهارداشت: در حال حاضر حدود ۲۰۰ نفر در رده‌های مختلف سنی عضو گروه سرود «مصباح الهدی» هستند و میانگین سنی گروهی که امسال در جشنواره حاضر هستند، زیر ۲۰ سال است.

وی با تشکر و قدردانی از مسئولان دفتر سرود و برگزارکنندگان جشنواره موسیقی فجر، افزود: جای سرود در جشنواره موسیقی فجر خالی بود و امیدوارم با استمرار این اتفاق، در سال‌های آینده شاهد حضور تعداد بیشتری گروه‌ سرود از سراسر کشور در این جشنواره باشیم.

یزدان‌پناه بیان کرد: تولید سرود در کنار سختی‌های زیادی که دارد، بسیار لذت‌بخش و انرژی‌زا است، برای ما مهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه، محتوا و مفاهیمی است که قصد داریم در سرودهایمان مطرح کنیم و انتخاب شعر، صداسازی، آهنگسازی و سایر موارد در درجات بعدی قرار دارند.

پس از سخنان سرپرست گروه سرود «مصباح‌الهدی» نوبت به گروه سرود «شمیم ولایت» ار استان یزد رسید و این گروه ۱۱ نفره با سرپرستی علی کرمانی‌نسب، سه قطعه «سلام ایران»، «کنام شیران» و «هوای تازه» را به صورت قابل قبول و منسجمی برای حاضران در سالن اجرا کردند.

کرمانی‌نسب سرپرست گروه سرود «شمیم ولایت» نیز با حضور روی سن، ضمن قدردانی از برگزارکنندگان جشنواره موسیقی فجر برای افزودن بخش سرود به جشنواره، گفت: ما خیلی وقت بود که منتظر چنین روزی بودیم و بسیار خوشحالیم که در مهم‌ترین و بزرگترین رویداد موسیقایی کشور حضور داریم.

وی در ادامه با بیان اینکه اعضای گروه سرود «شمیم ولایت» همگی از بچه‌های مسجدی هستند، مهمترین دغدغه گروه خود را تولید آثار ماندگار عنوان کرد و افزود: امیدواریم بتوانیم در تولیداتمان حرف دل مردم را بزنیم و در راستای اهداف انقلاب اسامی گام برداریم.

آخرین بخش برنامه‌های دومین روز جشنواره موسیقی فجر در بخش سرود، به نکوداشت و تجلیل از استاد هادی آرزم آهنگساز و نوازنده پیشکسوت موسیقی کشورمان به خاطر بیش از نیم قرن فعالیت در زمینه تولید آثار ملی و مذهبی اختصاص داشت.

شادیانه‌های آذری در تالار وحدت/ نی‌انبان‌نوازی بوشهری‌ها در باغ هنر

استاد آرزم پس از دریافت لوح تقدیر و تابلو نقاشی- خطی که توسط علی مینایی همزمان با اجرای گروه‌های سرود آماده شده بود، در سخنانی با قدردانی از برگزارکنندگان جشنواره موسیقی فجر، راز مانایی آثار موسیقایی را جدی گرفتن مقوله آموزش عنوان کرد و خطاب به جوانانی که علاقه‌مند هستند در زمینه موسیقی و به خصوص سرود فعالیت کنند، گفت: علاوه بر استعداد و تلاش، باید مقوله آموزش را در کار موسیقی بسیار جدی گرفت.

این هنرمند پیشکسوت در ادامه با اشاره به وجود استعدادها فراوان برای تولید آثار ماندگار در کشورمان، افزود: من معتقدم این ظرفیت در کشور ما وجود دارد و می‌توانیم با آموزش درست و اصولی، سرودهایی را نه تنها به زبان فارسی، بلکه به سایر زبان‌ها تولید کنیم و به وسیله سرود، فرهنگ و هنر سرزمین‌مان را در خارج از مرزها نیز ارائه کنیم.

سیدمحمدهاشمی معاونت حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حامد جلیلی مسئول دفتر سرود، شهرام کرمی مدیر فرهنگسرای ارسباران از جمله چهره‌های حاضر در دومین روز برگزاری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر بودند.

شب ماندگار سیستان و بلوچستان و مازندران در جشنواره فجر

در دومین روز برگزاری سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر، فرهنگسرای ارسباران در بخش موسیقی نواحی، میزبان دو استاد موسیقی نواحی از استان‌های سیستان و بلوچستان و مازندران بود. ابتدا محمد گمشادزهی مطلق نوازنده چیره‌دست تنبورک به همراه محمد ریگی‌پناه خواننده و نوازنده قیچک به مدت ۳۰ دقیقه برنامه برای حاضران به اجرای برنامه پرداختند.

قسمت دوم بخش موسیقی نواحی نیز در دومین روز برگزاری سی‌ و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، به اجرای پرویز شکارچیان (زمان) نوازنده و خواننده پیشکسوت و شناخته شده اهل مازندران، به مدت ۳۰ دقیقه، اختصاص داشت.

پرویز شکارچیان که اهالی موسیقی او را با نام زمان شکارچیان می‌شناسند، از دوران کودکی نوازندگی دوتار و خوانندگی را به صورت همزمان زیر نظر پدرش ارزمون شکارچیان و عموی پدرش استاد نظام شکارچیان از مشهورترین راویان موسیقی مازندرانی، آغاز کرده و از ۹ سالگی همراه پدر به صورت حرفه‌ای در مراسم و مجالس به اجرای برنامه می‌پرداخته است. از آثار ماندگار پرویز شکارچیان می‌توان قطعات «درویش»، «محمد رسول خدا»، «من غریبم» و همچنین خوانندگی تیتراژ قسمت ششم سریال پایتخت اشاره کرد.

نی‌انبان‌نوازی بوشهری‌ها در باغ هنر

اولین کنسرت موسیقی اقوام از دومین شب سی‌وهشتمین جشنواره فجر در کوشک باغ هنر با هنرنمایی بوشهری‌ها برگزار شد. در این برنامه؛ احمد علی‌شرفی نی‌انبان نواز باسابقه بوشهری بر روی صحنه رفت و به مدت ۳۰ دقیقه همراه با دمام نوازی عباس علی‌شرفی؛ موسیقی بی‌کلام بوشهری نواختند.

احمد علی‌شرفی اولین کسی بود که ساز نی‌انبان را وارد موسیقی بوشهر کرد و یکی از تک‌نوازان به نام نی‌انبان در بوشهر است. او همچنین از داوران جشنواره ملی موسیقی جوان نیز بوده است.

شادیانه‌های آذری در تالار وحدت/ نی‌انبان‌نوازی بوشهری‌ها در باغ هنر

عاشیق‌ حسن اسکندری در کوشک چه کرد؟

در سانس دوم اجراهای موسیقی اقوام در کوشک باغ هنر عاشیق حسن اسکندری و عاشیق علی کریمی به روی صحنه رفتند. آنان همراه با خواندن موسیقی عاشیقی آذربایجانی نیز خودشان قوپوز می‌نواختند و در کنار این دو استاد، اسماعیل خدایی بالابان نوازی می‌کرد.

عاشیق حسن اسکندری متولد سال ۱۳۲۶ در آذربایجان است. او نزد عاشیق رسول قربانی و عزیز شهنازی قاوال نوازی و آواز خوانی را فراگرفت. بعد از مدتی سازنوازی را آغاز کرد و همزمان در رادیو تبریز به اجرای داستان‌های عاشیقی مشغول شد.

وی در سال ۱۳۷۰مقام دوم تکنوازی، مقام اول گروهی سال ۱۳۷۵، مقام اول آوازخوانی سال‌های ۱۳۶۹، ۷۸ و ۷۹ در جشنواره موسیقی فجر را کسب کرد. همچنین عنوان برگزیده در «جشنواره آوینیون فرانسه» سال ۱۳۷۰ از جمله افتخارات عاشیق اسکندری است.

وی سال ۱۳۹۴ نیز بر اساس رای شورای ارزشیابی هنرمندان کشور نشان درجه یک هنری به او اعطا شد. عاشیق اسکندری حدود ۵۵ سال است که در هنر موسیقی عاشیقی فعالیت می‌کند. او تاکنون در کشورهای مختلفی همچون جمهوری آذربایجان، ژاپن، آلمان، انگلستان، فرانسه، هلند، چین، ازبکستان، قزاقستان، اسلواکی، اتریش، اسلوونی، مجارستان، چک و ترکیه برنامه اجرا کرده‌ است.

کنسرت‌های مسعود صادقلو و مصطفی راغب

بخش پاپ سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر شامگاه گذشته در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی میزبان کنسرت‌های مسعود صادقلو و مصطفی راغب بود؛ صادقلو در کنسرت خود قطعاتی از جمله «خلوت»، «رفت»، «آخر شب»، «تو یه نفر»، «شباهنگی»، «زده بارون»، «خفگی»، «یار قدیمی»، «چتر»، «بی عاطفه»، «حالا حالاها»، «زیر بارونا»، «سه حرفی» و «هوسباز» را اجرا کرد.

اشکان دباغ (کیبورد)، اردلان کاظمی (کیبورد)، وحید عویدی (گیتار)، ایمان توسلی (گیتار)، رضا دستفال (گیتار)، پویا خمی (پرکاشن)، پیمان لطیفی (درامز)، کسری حدیدزاده (ساکسیفون) و امین واحدی (ویولن) نوازندگان این کنسرت بودند.

شادیانه‌های آذری در تالار وحدت/ نی‌انبان‌نوازی بوشهری‌ها در باغ هنر

همچنین مصطفی راغب شامگاه ۲۹ بهمن در کنسرت خود قطعات؛ «آواز زندگی»، «همینه عشق»، «تو را که دیدم»، «نرو»، «صدای باران»، «بی هوا»، دیوانگی»، «پیچک»، «دوستت دارم» و «شب» و «بیچاره فرهاد» و تصنیف‌های «بگذار سر به سینه‌ من»، «پروانه شو»، «موی سپید»، «پادشه خوبان»، «مرغ سحر» «شهزاده رویا» و «ساغی غم فردای حریفان چه خوری» را اجرا کرد.

نوید اسکندر (پیانو)، آرش ناصرالمعمار (ویولن)، امیرسام آقایی (ویولن)، مهرداد صدقی (ویولن)، غزل راکی (ویولنسل)، حسام علوی (گیتار)، مسعود مبینی (گیتار)، حسن ملکی (گیتار)، آشور مرادیان (درامز)، امین قاسمی فیروزآبادی (پرکاشن)، ارسلان مشروطه (تمبک و ضرب)، امیر احدی (تار) و آیلار زرپرور (قانون) نوازندگان این کنسرت بودند.

سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۸ بهمن به دبیری بهزاد عبدی در بخش‌های رقابتی (جایزه باربَد) و غیررقابتی (ارکسترال، کلاسیک، ردیف دستگاهی، نواحی، هنرستان‌های موسیقی، پاپ) آغاز شده و تا سوم اسفند ادامه دارد. استان‌ها، نشست‌های پژوهشی، جشنواره جشنواره‌ها، سرود و بین‌الملل، جایزه‌های ترانه و موسیقی و رسانه از دیگر بخش‌های این جشنواره است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha