۱ اسفند ۱۴۰۱، ۹:۱۶
کد خبرنگار: 1021
کد خبر: 85034649
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خسارت بارندگی اخیر به آثار تاریخی تربت حیدریه جدی نیست

تربت حیدریه - ایرنا - رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه گفت که خسارت بارندگی های اخیر به آثار تاریخی این شهرستان جدی نیست و در حد نفوذ رطوبت است.

علی محمدی امروز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تعداد زیادی از آثار و بنایای تاریخی تربت حیدریه از آجر ، خشت ، چوب و مصالح مشابه ساخته شده و مستعد جذب و نفوذ رطوبت است که کار نگهداشت آن را سخت و حساس می کند.

وی با بیان این که در بارندگی های اخیر خراسان رضوی چند روز متوالی شاهد ریزش باران و برف بودیم، اضافه کرد: این بارش ها از قبل اطلاع رسانی شده بود و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه با آمادگی و برنامه ریزی قبلی و بهره مندی از کمک مالکان و بهره برداران آثار تاریخی شهرستان اقدامات صیانتی و مراقبتی لازم به منظور مهار آبگرفتگی و حفاظت از آثار را انجام داد.

وی اظهار کرد: هم اکنون کارشناسان میراث فرهنگی تربت حیدریه ضمن سرکشی از آثار تاریخی شهرستان ، در حال جمع آوری اطلاعات و داده های لازم در خصوص اثر نفوذ رطوبت هستند تا با پایش میزان مخاطرات آن، اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند.

وی با بیان اینکه حدود ۴۰۰ اثر تاریخی و جاذبه گردشگری در تربت حیدریه وجود دارد که ۹۰ مورد آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، گفت: با تشریک مساعی تشکل های مردم نهاد، بهره برداران و مالکان آثار تاریخی شهرستان مشکل جدی در حوزه نگهداشت آنها وجود ندارد.

محمدی افزود: با این وجود در بحث مرمت و استحکام سازی آثار تاریخی تربت حیدریه نیازمند مطالعات و عملیات عمرانی هستیم که در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی وجود دارد.

رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه اطلاعات دقیق طرحهای مرمتی و اعتبارات مورد نیاز آن را مستلزم بررسی مجدد و مطالعه آخرین صورت وضعیت طرحها عنوان کرد.

محمدی ادامه داد: تربت حیدریه به عنوان دروازه ورود استانهای جنوبی و جنوب شرق کشور به مشهد مقدس "معبر" گردشگری مذهبی محسوب می شود و تلاش داریم با معرفی بیشتر آثار تاریخی منطقه و نیز فراهم ساختن زیرساخت های ماندگاری مسافر و زائر این شهرستان را به "مقصد" گردشگری تبدیل کنیم.

وی گفت: همچنین برگزاری برنامه ها و جشنواره های مختلف با هدف معرفی مزیت های نسبی تربت حیدریه در دستور کار قرار گرفت که از جمله آنها جشنواره و تورهای "گردشگری زعفران" است بطوریکه پاییز امسال و در فصل برداشت زعفران بیش از ۳۵۰ گردشگر ایرانی و خارجی در قالب ۲۴ گروه از مزارع منطقه در سطح شهرها و روستاهای تربت‌حیدریه و زاوه دیدن کردند.

وی افزود: این برنامه ها به سبب تاثیر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن بویژه از حیث ایجاد ارزش افزوده مالی و درآمدی برای کشاورزان و روستانشینان تربت حیدریه ، مورد استقبال و حمایت مردم شهرستان قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا مستند به داده های هواشناسی، طی پنج روز بارندگی مستمر اخیر در تربت حیدریه اعم از برف و باران بین ۳۲ تا ۵۰ میلی متر در نقاط شهری، روستایی و ارتفاعات این شهرستان بارش ثبت شد.

تربت حیدریه در کرویدور ارتباط ترانزیتی ؛ حلقه اصلی اتصال استان‌های جنوبی و جنوب شرق کشور همچون بندرعباس، اصفهان، فارس، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی به مشهد مقدس محسوب می شود و میانگین تردد خودرو در کمربندی این شهرستان ۱۰ هزار سفر در شبانه روز است.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد مقدس قرار دارد و این شهرستان در حوزه های مختلف کشاورزی و اقتصادی دارای مزیت های نسبی و بعضا منحصر به فرد است به عنوان مثال بالاترین میزان ابریشم و زعفران ایران در این خطه از خراسان رضوی تولید می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha