۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۵۰
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85035028
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

۶۵ میلیاردتومان اعتبار سفر رئیس جمهور به گیلان در بخش کشاورزی جذب شد

رشت - ایرنا - معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: تاکنون ۶۵ میلیارد تومان از مصوبات دور اول سفر رئیس‌جمهور به گیلان در بهمن ماه سال گذشته توسط بخش کشاورزی استان جذب شد.

بهمن علیزاده روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: علاوه بر ۶۵ میلیارد تومان اعتبار جذب شده از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان، ۵۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان نیز از اعتبارات داخلی و وزارت جهاد کشاورزی برای پروژه‌های سفر رئیس جمهور هزینه شده‌است.

وی عنوان کرد : در سفر رئیس‌جمهور به استان در مجموع یک هزار و ۷۱۲ میلیارد تومان اعتبار برای ۱۷ پروژه بخش کشاورزی مصوب و مقرر شد این رقم اعتباری تا سال ۱۴۰۳ تکمیل و به طور کامل اختصاص یابد.

وی اضافه کرد: مقرر شد تا سازمان برنامه و بودجه ۸۹۷ میلیارد تومان، جهاد کشاورزی از محل فروش اموال ۶۴۰ میلیارد تومان، وزارت نفت ۱۵ میلیارد تومان و شورای برنامه‌ریزی استان نیز ۱۶۰ میلیارد تومان را تامین کنند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطر نشان کرد: ۱۲ پروژه به مبلغ یک هزار و ۴۶۲ میلیارد تومان مربوط به سازمان جهاد کشاورزی، سه طرح به اعتبار ۱۶۰ میلیارد تومان در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری، یک مورد به مبلغ ۵۰ میلیارد تومان در حوزه شیلاب و یک طرح به مبلغ ۴۰ میلیارد تومان در شهرک کشاورزی جهاد کشاورزی استان است.

وی در ارتباط با مبلغ یک هزار و ۴۶۲ میلیارد تومان مربوط به ۱۲ پروژه در حوزه سازمان جهاد کشاورزی توضیح داد: هفت مورد از پروژه های جهاد کشاورزی در حوزه آب و خاک، ۲ طرح در حوزه باغبانی، ۲ پروژه در حوزه حفظ نباتات و یک طرح در سایر موارد در قالب کمک‌های فنی و اعتباری در نظر گرفته شد که با توجه به تنوع پروژه‌ها، همه حوزه‌های تاثیرگذار در بخش کشاورزی از آن بهره‌مند می‌شوند.

علیزاده اظهار کرد: لایروبی و احیاء آبندان‌ها، تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری، ایجاد سامانه‌های نوین آبیاری، احداث و تکمیل ایستگاه‌های پمپاژ از جمله پروژه‌های مصوب سفر رئیس جمهور در حوزه آب و خاک است.

وی تجهیز و راه‌اندازی ایستگاه تحقیقات فندوق و کیوی، تجهیز پست قرنطینه نباتی، مبارزه با آفات و مگس زیتون و فندوق، توسعه باغات دیم در اراضی شیب‌دار را از پروژه‌های جهاد کشاورزی در حوزه باغبانی عنوان کرد و افزود: تجهیز یگان حفاظت جنگل‌ها، تکمیل طرح‌های آبخیزداری حوزه آبخیز تالاب انزلی و رودخانه‌های رشت و سایر رودخانه‌ها از پروژه‌های مصوب شده در حوزه منابع طبیعی است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان خاطر نشان کرد: تجهیز مزرعه ماهیان خاویاری پروژه مصوب در حوزه شیلات و تکمیل زیرساخت‌های کشاورزی نیز در حوزه شهرک کشاورزی است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی گیلان درباره پروژه‌های مد نظر جهادکشاورزی برای دور دوم سفر رئیس‌جمهور به استان گیلان بیان کرد: برخی از پروژه‌های دور اول سفر رئیس جمهور به استان قابل توسعه است.

وی توسعه نوغانداری و پرورش ابریشم را از جمله این مباحث عنوان کرد و افزود: در این ارتباط توسعه نوغانداری و پرورش ابریشم مدنظر است که برای انجام بازسازی و به روزرسانی زیرساخت‌های تولید تخم نوغان و نهال اصلاح شده انتظارست تا در سفر بعدی ۲۰ میلیارد تومان در نظرگرفته شود.

علیزاده با اشاره به احیاء و بازسازی چهار ایستگاه حوزه دام و طیور به عنوان دیگر مصوبه پیشنهادی خاطرنشان کرد: افزایش سرمایه صندوق حمایت و توسعه بخش کشاورزی (با توجه به اینکه دولت موظف است ۴۹ درصد از کل سرمایه صندوق را برای تشکل‌های مردم نهاد تامین کند و ۵۱ درصد سهم بخش خصوصی است) پیگیری می شود تا در دور دوم سفر برای افزایش سرمایه این صندوق، اعتباری در نظرگرفته شود.

وی اختصاص اعتبار برای طرح تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی را از دیگر پیشنهادات عنوان کرد و افزود: تاکنون ۸۸ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان تحت پوشش طرح تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی قرار گرفت با توجه به ظرفیت اجرای این طرح در کل استان در حدود ۱۸۰ هزار هکتار هنوز به تعهدات خود نرسیده‌ایم که باید در سفر بعدی این مهم مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه احیاء و بازسازی آبندان‌ها از دیگر موارد قابل توجه در سفر بعدی هیات دولت به گیلان است، اظهار کرد: تاکنون ۲ هزار هکتار از آبندان‌های استان لایروبی و بازساری شد، برنامه این است که برای کل آبندان‌های نیازمند به منابع، اعتباری تعریف شود تا کار بازسازی و لایروبی انجام شود، در زمان حاضر کار مطالعاتی ۳ هزار هکتار انجام شده که نیاز است تا اعتبار را ادامه‌دار داشته باشیم.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان خاطر نشان کرد: شبکه‌های زهکشی و آبیاری که جز مصوبات دور اول بوده و تاکنون ۵۱۰ کیلومتر احیا و بازسازی شده نیز ظرفیت توسعه را دارد.

وی در موضوع طرح راهبردی چای، اصلاح و احیای باغات چای و بهسازی‌ کارخانجات چایسازی مد نظر است، اظهار کرد: ۷۵ میلیارد تومان در این بخش نیاز است تا در برنامه هفتم پیش بینی شود از این‌رو لازم است تا در دور دوم سفر رئیس‌جمهور به صورت ویژه جز مصوبات حوزه کشاورزی باشد.

گیلان دارای ۳۱۴هزار هکتار اراضی کشاورزی است و ۳۱۷هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند. برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات عمده ترین محصولات کشاورزی گیلان هستند. گیلان همچنین یکی از تولید کنندگان مهم طیور در کشور است.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌ های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

شهرستان‌های رشت و صومعه‌سرا بیشترین سهم را از مساحت اراضی شالیکاری گیلان در اختیار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha