۱۴ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۴۶
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85495693
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

۲ هزار میلیارد ریال اعتبار به بخش کشاورزی گیلان تزریق شد

رشت - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: ۲ هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال از اعتبارات سفر استانی شهیدجمهور آیت الله رئیسی به گیلان در بخش کشاورزی جذب شده‌است.

صالح محمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در سفر بهمن ماه سال ۱۴۰۰ دولت مردمی و انقلابی شهید آیت الله رئیسی به گیلان ۱۷ هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای ۱۷ پروژه بخش کشاورزی مصوب و مقرر شد که این رقم تا سال ۱۴۰۳ به طور کامل اختصاص یابد.

وی بیان کرد: در دور نخست سفر هیات دولت به گیلان ۱۲ پروژه در حوزه سازمان جهاد کشاورزی، سه مورد در منابع طبیعی، یک پروژه در حوزه شیلات و احداث شهرک گلخانه‌ای مصوب شد.

وی عنوان کرد: پنج مورد از این پروژه‌ها نقطه محور بوده که شامل؛ ایستگاه ملی قرنطینه نباتی در شهرستان مرزی آستارا، ایستگاه پمپاژ آب علی‌آباد رودبار، ایستگاه تحقیقات کیوی، ذخیره آب کشاورزی شهرستان‌های رودبار و املش و ایستگاه پمپاژ رودبار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان بیان کرد: بقیه پروژه‌ها در سطح استانی بوده که طرح تجهیز و یکپارچه‌سازی اراضی، لایروبی آبندان‌ها، ارتقاء بهره وری آب با اجرای خطوط انتقال و آبیاری تحت فشار و لاینینگ از جمله آنهاست.

لاینینگ ها پوشش های مقاوم شیمیایی با ساختار ژئوسنتتیکی هستند که به منظور جلوگیری از خوردگی سطوح بتنی و فلزی، جهت افزایش طول عمر سازه کانال یا مخازن و جلوگیری از نفوذ سیالات به سطوح زیرین مخازن و یا واکنش سیالات با سطوح بتنی و جلوگیری از آلودگی های محیط زیستی به کار می روند.

وی با بیان اینکه طرح تجهیز و یکپارچه‌سازی اراضی در هزار و ۲۹۵ هکتار از مزارع شهرستان‌های لاهیجان، لنگرود، آستانه‌اشرفیه و رشت اجرا شده است، ادامه داد: لایروبی ۲۰۰ هکتار از آبندان‌ها، اجرای آبیاری تحت فشار در ۲ هزار و ۹۳۲ هکتار و لاینینگ در ۴۰۰ متر از اراضی شالیزاری با بهره‌گیری از این منابع انجام شده‌است.

گیلان دارای ۴۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است و ۳۱۷ هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند، برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات عمده ترین محصولات کشاورزی گیلان هستند. گیلان همچنین یکی از تولید کنندگان مهم طیور در کشور است.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌ های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

شهرستان‌های رشت و صومعه‌سرا بیشترین سهم را از مساحت اراضی شالیکاری گیلان در اختیار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha