۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۱۰
کد خبرنگار: 914
کد خبر: 85035049
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

ایجاد پارک فناوری سلامت در تبریز ضرورت توسعه علمی است

تبریز-ایرنا- معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: ایجاد پارک فناوری سلامت در تبریز به عنوان قطب علمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور ضرورت توسعه علمی و پژوهشی منطقه است.

پرویز شهابی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، از ایجاد تمهیدات لازم برای راه اندازی پارک فناوری سلامت در تبریز خبر داد و افزود: مقدمات این کار با جانمایی زمینی به مساحت ۷۷ هزار مترمربع در منطقه "ساری زمی" تبریز به انجام رسیده است و اگر اعتبارات و بودجه لازم برای آن در موعد مقرر تخصیص یابد، ظرف چهار سال آماده بهره برداری می شود.

وی نقش پارک فناوری سلامت برای توسعه و گسترش شرکت های دانش بنیان را مهم خواند و اظهار کرد: با توجه به اینکه طبق مفاد قانونی شرکت هایی که در این پارک ها مستقر شوند به مدت پنج سال از پرداخت هر گونه مالیات معاف می شوند، فعال شدن آن می تواند منجر به پیشرفت های علمی و پژوهشی استان و منطقه شود.

شهابی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد ۳۵ شرکت تولیدی در زمینه های مختلف علوم پزشکی فعال در آذربایجان شرقی متقاضی استقرار در دانشگاه هستند، یادآور شد: با راه اندازی پارک سلامت این تعداد از شرکت ها که روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود، در این محل مستقر شده و با تمرکز کافی به فعالیت های خود ادامه خواهند داد.

وی ظرفیت های علمی و تحقیقاتی آذربایجان شرقی در علوم پزشکی را بسیار وسیع و مهم برشمرد و با تاکید بر اینکه از چنین مزیت هایی باید برای توسعه کشور و منطقه بهره برد، ادامه داد: هم اکنون شرکت های بسیار توانمند و منحصر به فردی در استان فعال هستند که تولیدات آنها در کشور و حتی منطقه غرب آسیا بی همتاست.

شهابی با اشاره به اینکه هم اکنون پارک سلامت دانشگاه علوم پزشکی تبریز در منطقه توانیر تبریز فعال است، ساختمان های این مرکز را فرسوده و مربوط به چندین دهه قبل دانست و گفت: البته ساختمان های این مرکز نیز در دست بازسازی است که تا پایان امسال به اتمام می رسد.

وی مساحت کلی مجموعه کنونی پارک سلامت تبریز را ۱۰ هزار مترمربع اعلام کرد.

شهابی مساعدت به مراکز رشد و فعال سازی شرکت های دانش بنیان را از اهداف اصلی و محوری معاونت علمی و تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیان و اضافه کرد: در حال حاضر چهار مرکز رشد شامل واحد فناوری و نوآوری دارویی، واحد تجهیزات پزشکی، واحد رشد بیوتکنولوژی دارویی و واحد نواوری شتاب دهنده سلامت فعال هستند.

وی نیروی انسانی را بزرگترین و مهمترین سرمایه دانشگاه علوم پزشکی تبریز دانست و با بیان اینکه باید قدردان وجود چنین نیروهایی در بخش بهداشت و سلامت بود، ادامه داد: باید توجه داشت که رشد و توسعه پایدار کشور تنها از طریق تحقیق و پژوهش های کاربردی محقق می شود.

شهابی برخورداری از نیروی انسانی متخصص و عاشق را یکی از مزیت های بسیار مهم علوم پزشکی در آذربایجان شرقی دانست و با تاکید بر اینکه می توان با بهره مندی از این توان بسیاری از کمبودها در بخش دارو و تجهیزات را رفع کرد، یادآور شد: هم اکنون تعداد ۸۵ شرکت تولیدی در زمینه های دارو و تجهیزات مختلف پزشکی با معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز همکاری می کنند که هر یک از آنها دارای توانمندی های بسیار بالایی می باشند.

به گفته وی در حال حاضر تعداد ۲۰ شرکت دانش بنیان در دانشگاه علوم پزشکی فعال بوده و حتی تعدادی از محصولات آنها به خارج از کشور نیز صادر می شود.

پارک های علم و فناوری سلامت، در زمینه هایی همچون صنایع غذایی و تبدیلی، فناوری های دارویی، آرایشی و بهداشتی، مواد و تجهیزات پزشکی، سلامت دیجیتال (Digital health)، فناوریهای نوین زیستی و گردشگری سلامت (Health tourism ) فعالیت می کنند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز با داشتن حدود ۹ هزار دانشجو در ۲۰۰ رشته تحصیلی و ۳۳ واحد آموزشی جزو دانشگاه های برتر کشور به شمار می رود و در حال حاضر ۱۹۰ دانشجوی خارجی نیز در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.

دانشگاه علوم پزشکی تبریز ۸۷۵ عضو هیات علمی دارد و با برخورداری از ۳۰ مرکز تحقیقاتی تاکنون حدود ۱۰ هزار طرح تحقیقاتی را به جامعه علمی ارایه کرده است.

۱۳ مرکز آموزشی و درمانی، ۳۰ مرکز تحقیقاتی، توسعه و رشد فناوری و تعداد ۱۹ شبکه بهداشت از جمله امکانات دانشگاه علوم پزشکی تبریز می باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha