۲ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۲۷
کد خبر: 85036081
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ایتالیایی ها نگران از موج جدید خشکسالی

۲ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۲۷
کد خبر: 85036081
ایتالیایی ها نگران از موج جدید خشکسالی

تهران- ایرنا- گذراندن چندین هفته خشک زمستانی و پایین آمدن سطح آب در «ونیز»، نگرانی‌ها را درمورد احتمال وقوع یک دوره خشکسالی دیگر در ایتالیا مشابه آنچه تابستان گذشته رخ داد، به دنبال داشته است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، بر اساس اعلام گروه‌های محیط زیستی و محققان این حوزه، بارش برف در کوهستان آلپ در مقایسه با میانگین معمول به نصف کاهش پیدا کرده است.

در شهر کانال‌های آبی «ونیز» که به طور معمول دغدغه اصلی در این فصل احتمال وقوع سیل در آن است، اکنون کاهش غیر معمول سطح آب، تردد را در برخی از کانال‌های شناخته شده این شهر برای تاکسی‌های آبی و آمبولانس‌ها در عمل غیرممکن کرده است.

سطح آب دریاچه «گاردا» در شمال ایتالیا نیز به طور بی‌سابقه‌ای کاهش پیدا کرده است تا جاییکه که می‌توان مسافت تا جزیره «سن بیاجو» (San Biagio) را پیاده‌روی کرد.

ایتالیایی ها نگران از موج جدید خشکسالی
مسیر پیاده‌روی ایجاد شده در دریاچه گاردا، بزرگترین دریاچه ایتالیا

ایتالیایی ها نگران از موج جدید خشکسالی
مسیر پیاده‌روی ایجاد شده در دریاچه گاردا، بزرگترین دریاچه ایتالیا

بنابر این گزارش، سامانه پرفشار آب‌وهوایی که ۱۵ روز است نواحی غربی اروپا را تحت تاثیر قرار داده، دمایی مشابه روزهای پایانی فصل بهار را با خود به همراه آورده است.

سطح آب رودخانه «پو» به عنوان طولانی‌ترین رود ایتالیا که از کوهستان آلپ در شمال غرب این کشور سرچشمه می‌گیرد،‌ اکنون ۶۱ درصد پایین‌تر از سطح میانگین آن در این وقت از سال قرار دارد.

گروه محیط زیستی «Legambiente» در همین رابطه اعلام کرد: رودخانه‌ها و دریاچه‌های ایتالیا از کمبود شدید آب رنج می‌برند.

بر این اساس، پایین آمدن نگران‌کننده سطح آب در ونیز می‌تواند ناشی از وقوع همزمان چندین پدیده آب‌وهوایی از جمله کاهش بارندگی، سامانه آب‌وهوایی پرفشار، ماه کامل و امواج دریا، باشد.

ماسیمیلیانو پاسکی کارشناس هواشناسی در موسسه تحقیقات علمی سی‌ان‌آر ایتالیا، در این رابطه اظهار داشت: در وضعیت کمبود آب قرار داریم که از زمستان سال ۲۰۲۱ میلادی (سال ۱۳۹۹) روند افزایشی داشته است.

وی ادامه داد: ضرورت دارد در مناطق شمال غرب ایتالیا کمبود ۵۰۰ میلی‌متری بارش جبران شود. این یعنی به ۵۰ روز بارندگی نیاز داریم.

در این میان،‌آخرین پیش‌بینی‌های هواشناسی از احتمال ورود یک سامانه‌ آب‌وهوایی مطلوب خبر می‌دهد که پیش‌بینی می‌شود بارش برف در کوهستان آلپ را در پی خواهد داشت.

ایتالیایی ها نگران از موج جدید خشکسالی

همزمان با آغاز زمستان و در روزهای ابتدایی ۲۰۲۳، قاره سبز میزبان موج گرمایی بی‌سابقه بود که نگرانی بسیاری از کارشناسان و محققان آب‌وهوایی را به دنبال داشت.

زمستان گرم ۲۰۲۳ در اروپا در حالی نگرانی کارشناسان را به همراه داشته که این قاره در تابستان گذشته گرم‌ترین فصل تاریخ خود را تجربه کرد.

در ژوئیه گذشته (تیر/مرداد)، ایتالیا در مناطق اطراف رودخانه پو که حدود یک سوم تولید کشاورزی این کشور را تامین می‌کند، به ناچار وضعیت اضطراری خشکسالی اعلام کرد. تابستان ۲۰۲۲ شدیدترین خشکسالی در ۷۰ سال گذشته را برای ایتالیا رقم زد.

موج گرمای شدید تابستان ۲۰۲۲، باعث مرگ بیش از ۲۰ هزار نفر در اروپا از جمله فرانسه، آلمان، اسپانیا و انگلیس شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha