چین: آمریکا اولین گام‌ مسئولانه را برای حل اختلافات با روسیه بردارد

تهران- ایرنا- چین با تاکید بر لزوم ادامه گفت‌وگوهای خلع سلاح هسته‌ای میان روسیه و آمریکا از واشنگتن خواست تا اولین گام‌های مسئولانه را برای حل اختلافات در این باره بردارد.

به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، «ژانگ جون» نماینده چین در سازمان ملل سه‌شنبه شب به خبرنگاران گفت: ما هنوز معتقدیم که طرف‌های مرتبط با این موضوع مهم باید به مذاکره برای یافتن یک راه‌حل ادامه دهند.

وی تاکید کرد: اول آمریکا از این معاهده‌ها خارج شد و این ایالات متحده است که باید اقدامات مسئولانه‌ای به منظور فعال کردن این ابزارها انجام دهد.

اشاره ژانگ به خروج آمریکا از پیمان موشک‌های ضد بالستیک و سپس پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد در سال‌های گذشته بود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه سه‌شنبه گفت که مسکو از پیمان کنترل تسلیحات هسته‌ای با آمریکا (استارت جدید) خارج نمی‌شود اما آن را به حالت تعلیق درآورد. او به غرب هشدار داد که ممکن است روسیه آزمایش‌های هسته‌ای را دوباره شروع کند.

پوتین همچنین اعلام کرد که با صدور فرمانی سازمانه‌های راهبردی زمینی جدید را به حالت آماده‌باش رزمی درآورده است.

پیمان استارت ۲ یا استارت جدید در راستای کاهش تسلیحات هسته‌ای میان مسکو و واشنگتن امضا شد. باراک اوباما رییس‌ جمهوری پیشین آمریکا و دمیتری مدودف همتای روسی وی سال ۲۰۱۰ در پراگ پایتخت جمهوری چک با هم دیدار کرده و این پیمان را برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور امضا کردند.

آمریکا و روسیه تحت این قرارداد جدید اجازه یافتند حداکثر یک هزار و ۵۵۰ کلاهک مستقر کنند یعنی حدود ۳۰ درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در پیمان استارت که سال ۲۰۰۲ امضا شد. نخستین پیمان سال ۱۹۹۱ منعقد و سال ۲۰۰۹ منقضی شد.

اعتبار استارت جدید روز پنجم ماه فوریه سال ۲۰۲۱ تمام شد. قرار بود مقام‌های دو کشور از ۲۹ نوامبر تا ۶ دسامبر (۸ تا ۱۵ آذرماه ۱۴۰۱) در پایتخت مصر دیدار کنند تا در مورد از سرگیری بازرسی‌ها بر اساس این معاهده گفت‌وگو کنند. این معاهده در ماه مارس ۲۰۲۰ به دلیل همه‌گیری کرونا متوقف شده بود.

روسیه پیش از آغاز دیدارها در قاهره اعلام کرده بود به دلیل رفتار ضد روسی واشنگتن، این مذاکرات را به صورت یکجانبه به تعویق انداخته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha