احیای مقطع تحصیلی دکترای علوم آزمایشگاهی تسریع شود

شهرکرد-ایرنا- ‏دبیر جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور با اشاره به نیاز کشور به مقطع تحصیلی دکترای علوم آزمایشگاهی گفت: باتوجه به حُسن نظر و نیت مسوولان، امید است به زودی شاهد احیای این مقطع باشیم و انتظار است این احیا تسریع شود.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، حبیب الله فاضلیان با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) مرکز چهارمحال و بختیاری افزود: حذف مقطع دکترای علوم آزمایشگاهی در سال ۷۴ پیامدهای منفی برای این رشته علمی، نظام آزمایشگاه تشخیص طبی، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته داشت ولی در آستانه احیای این دوره در دولت سیزدهم قرار داریم.

وی تصریح کرد: متاسفانه در دولت‌های گذشته با توصیه برخی افراد، بر خلاف ضوابط قانونی، رشته دکترای علوم آزمایشگاهی در کشور تعطیل شد که این مساله پیامدهای منفی برای این رشته علمی، نظام آزمایشگاه تشخیص طبی کشور، دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته داشت.

‏دبیر جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور ادامه داد:در همه این سال‌ها، تعداد زیادی از دانش‌آموختگان علوم آزمایشگاهی کشور به دلایل متعدد، به دنبال احیای مجدد دکترای حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی بودند و با مذاکراتی که با دکتر باقری معاون آموزشی وزارت بهداشت،درمان و خدمات پزشکی دولت سیزدهم صورت گرفته است و با حسُن نیت، دید و افق علمی وی به‌نظر می رسد در آستانه احیای دوره دکترای حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی در کشور هستیم و بزودی شاهد بازگشایی این رشته در دانشگاه های علوم پزشکی خواهیم بود.

فاضلیان یادآو شد:متاسفانه این رشته هم‌اکنون تک مقطعی و تنها در مقطع کارشناسی پذیرش دانشجو دارد، در حالی که در گذشته در مقاطع کاردانی و دکترای حرفه‌ای شاهد پذیرش دانشجویان مستعد و علاقه‌مند بودیم و در آن زمان رشته علوم آزمایشگاهی پس از رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی ،از انتخاب‌های مهم دانشجویان مستعد و برتر بود.

‏دبیر جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور تاکید کرد: این رشته پیش از حذف مقطع دکترا، بسیار پر مخاطب بود، زیرا از یک طرف رشته‌ای بود که بسیاری از رتبه‌های برتر آزمون سراسری در آن پذیرش می‌شدند و هم این رشته تاثیرگذاری بالایی در روند درمان داشت و تا مقطع دکترا نیز ادامه مسیر تحصیل برای آن فراهم بود.

فاضلیان گفت: مهمترین دلیل بازگشت مقطع دکترا رشته علوم آزمایشگاهی، احیای هویت این رشته است و در حال حاضر که این مقطع وجود ندارد، متاسفانه ادامه تحصیل در این رشته برای کسی مقدور نیست مگر آنکه دانش‌آموختگان کارشناسی این رشته به صورت تک بعدی، یکی از زیر شاخه‌های آزمایشگاه را به عنوان مثال در یکی از رشته‌های میکروب شناسی،ایمونولوژی یا هماتولوژی، انتخاب و در آن ادامه تحصیل دهند.

وی یاد آور شد:در جریان پیگیری‌ها برای بازگشایی مقطع دکترای حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی، سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرده است که مصوبه تاسیس رشته دکترای حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و از نظر قانونی نمی‌توان، با تصویب گروهی در حد مشاوران کمیته یکی از معاونین وزارتخانه، برای یک رشته مصوب تصمیم‌گیری کرد و تصمیم به حذف انجام داد.

فاضلیان تاکید کرد:دانش‌آموختگان علوم آزمایشگاهی کشور از طریق دیوان عدالت اداری نیز پیگیر احیای دکترای این رشته بوده‌اند و دیوان نیز پس از بررسی‌ها در این موضوع حکم صریح به ابطال آن مصوبه‌ای که موجب حذف این مقطع شده است را صادر کرده است.

وی افزود: دوستانی که همپای ما برای احیای مقطع دکترا می‌آمدند، امروز افراد با تجربه‌ای شده‌اند که آخرین روزهایشان را در آزمایشگاه سپری می‌کنند، هرچند امروزه دانشجویان علوم آزمایشگاهی با شدت و حدت پیگیر احیای مقطع دکتری رشته علوم آزمایشگاهی هستند و مٌصر هستند که این رشته بازگشایی شود.

به گزارش ایرنا،علوم آزمایشگاهی یکی از شاخه‌های علوم پزشکی است که بیشتر با آنالیز آزمایشگاهی خون، مایعات و بافت‌های بدن انسان با هدف تشخیص بیماری، پیگیری درمان و حفظ سلامت افراد جامعه سر و کار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha