تلاش دولت برای جبران عقب‌ماندگی‌های ۱۰ ساله اقتصادی

تهران- ایرنا- توجه ویژه رئیس‌جمهور و هیأت دولت این هفته بیشتر بر موضوعات اقتصادی به ویژه کاهش نوسانات ارزی بود و همچنان تلاش کردند با بهبود وضعیت اقتصادی، عقب‌ماندگی‌های دهه ۹۰ را جبران کنند.

به گزارش روز جمعه خبرنگار حوزه دولت ایرنا، فعالیت‌های هفتگی رئیس‌جمهور و هیأت دولت، این بار به تلاش‌ها برای ایجاد گشایش‌های اقتصادی مربوط می‌شد و بیشتر با محوریت کاهش نرخ ارز همراه بود.

تاکید رئیس‌جمهور بر کنترل تورم

شنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۱؛ رئیس‌جمهور در سخنان خود در دیدار مسئولان نظام، نمایندگان و سفیران کشورهای اسلامی و مهمانان و شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن با رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن قدردانی مجدد از حماسه‌سازی اخیر مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، به مردم و رهبر معظم انقلاب قول داد که وضع تورمی فعلی را کنترل خواهند کرد.

تلاش دولت برای جبران عقب‌ماندگی‌های ۱۰ ساله اقتصادی

حضور رئیس‌جمهور در مرکز ارتباطات و شنیدن دغدغه‌های مردم

یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱؛ رئیس‌جمهور در بازدیدی سرزده، به مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری رفت و در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین «احمد صالحی» رئیس و مدیران این مرکز، در جریان مهم‌ترین مسائل و درخواست‌های مردمی رسیده و همچنین نحوه پاسخگویی به این مطالبات قرار گرفت.

رئیس‌جمهور به همراه محسن منصوری معاون اجرایی در گفت‌وگو با مسئولان ارتباطات مردمی از روند پاسخگویی اعضای کابینه‌اش به تماسهای مردمی مطلع شد و در ادامه به تماس‌های تلفنی تعدادی از شهروندان پاسخ داد.

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر ضرورت پیگیری جدی و بدون وقفه مسائل و مطالبات مردم، نسبت به عادی شدن شنیدن مشکلات مردم برای کارکنان مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری هشدار داد و افزود: اگر در جریان رسیدگی‌های خود به یک سوجریان و عمل خلاف قانون، کم‌کاری و فساد رسیدید، حتما موضوع را بدون توجه به جایگاه اداری شخص و مجموعه متحلف، به مراجع نظارتی ذیربط گزارش کنید.

تلاش دولت برای جبران عقب‌ماندگی‌های ۱۰ ساله اقتصادی

ابلاغ حمایت از نخبگان غیرایرانی و اعطای سهام عدالت به اقشار آسیب پذیر

در همان روز محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور هم آیین‌نامه «حمایت از نخبگان غیرایرانی» را ابلاغ کرد. بر اساس این آیین‌نامه به منظور بهره مندی از دانش و تخصص نخبگان غیرایرانی که در راستای آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و تأمین منافع ملی خدمات و اقدامات شایانی انجام داده یا می‌دهند، در صورت دارا بودن شرایط نخبگی از امتیازات شهروندی به استثنای تابعیت و تصدی مناصب مذکور در ماده (۹۸۲) قانون مدنی برخوردار می‌شوند.

ابلاغ مصوبه اعطای سهام عدالت به اقشار آسیب‌پذیر به منظور عملیاتی شدن این طرح، از دیگر اقدامات مهم دولت در سی‌ام بهمن‌ماه بود.

تاکید رئیس جمهور بر ایجاد ثبات در بازار و کنترل قیمت‌ها

رئیس‌جمهور روز یکشنبه در هیأت دولت در آستانه نوروز، درباره افزایش غیرمنطقی قیمت کالاها اخطار داد و گفت: هر تصمیمی که به افزایش غیرمنطقی قیمت کالا و خدمات و بالا رفتن تورم منجر شود پذیرفته نیست و ستاد زیر نظر معاون اول رئیس جمهور موظف است تورم و بازار ارز و قیمت کالاهای اساسی را روزانه رصد و کنترل کند.

آیت‌الله رئیسی همچنین تلاش بیش از پیش وزیران و مدیران دستگاه‌ها را برای ایجاد ثبات در بازار و کنترل قیمت‌ها ضروری دانست.

اجرای آزمایشی طرح توزیع کالا برگ الکترونیک

دوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱؛ در این روز، جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برگزار شد و اعضای این ستاد ضمن استماع گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اجرای آزمایشی طرح توزیع کالا برگ الکترونیک در شماری از استان‌های کشور، پیشنهادها و راهکارهای گسترش اجرا و تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز برای اجرای کامل این طرح در سراسر کشور را مورد بررسی قرار دادند.

تلاش دولت برای جبران عقب‌ماندگی‌های ۱۰ ساله اقتصادی

ایران‌چکِ جدید رونمایی می‌شود

از سوی دیگر احمد وحیدی وزیر کشور هم در گردهمایی استانداران با توجه به نزدیکی ایام نوروز، گفت که عملکرد سال گذشته در ایام نوروز برای کنترل ترافیک و کاهش تلفات جاده‌ای را خوب بود و در نوروز پیش رو نیز با تمام ظرفیت در میدان برای خدمات رسانی به مردم حاضر خواهیم بود.

سه‌شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱؛ سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری درباره دستاوردهای هفته گذشته سفر رئیس‌جمهور به چین، گفت که غیر از مساله تسهیل مبادلات ارزی و بانکی کشور و نیز نقش‌آفرینی بیشتر ایران در تأمین امنیت انرژی چین، در مورد ۸ پروژه سرمایه‌گذاری توافق قطعی و با جزئیات توافق صورت گرفت که با توجه به تأکید طرف چین بر حفظ محرمانگی توافقات، جزئیات آن اعلام نمی‌شود که در ماه‌های آینده در زمین اقتصاد ایران اجرایی می‌شود و شاهد اثر آن بر اقتصاد خواهیم بود.

خاندوزی در این نشست در ارائه آمارهای اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۱، از رشد ۶۰ درصدی درآمدهای دولت و عزم جدی دولت بر مهار تورم خبر داد و گفت که رئیس‌جمهور در جلسات بر حفظ قدرت خرید مردم تأکید می‌کند.

سخنگوی اقتصادی دولت از رونمایی ایران‌چکِ جدید در نیمه اول اسفند هم خبر داد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی درباره اصلاح شیوه حکمرانی گفت: واقعیت اقتصاد ایران این است که ایرادات ساختاری با سرپوش درآمدهای نفتی دیده نشود. از سال ۱۳۹۱ این ایرادات مکشوف شده است و در دهه ۹۰ فرصت خوبی را برای اصلاح اقتصادی از دست دادیم. به عزم جدی برای جبران عقب ماندگی نیازمندیم.

تلاش دولت برای جبران عقب‌ماندگی‌های ۱۰ ساله اقتصادی

مخبر هم روز سه‌شنبه با حضور در همایش پیشران‌های اقتصادی فرصتی برای توسعه ملی، گفت که امروز در محاسبات، تصمیمات و معادلات مهم جهانی و منطقه‌ای به مرحله‌ای رسیده‌ایم که قدرت‌ها و کشورهای جهان نمی‌توانند جمهوری اسلامی ایران را نادیده بگیرند؛ اما در بخش اقتصادی نتوانسته‌ایم سهم مطلوب خود را از اقتصاد جهانی به خوبی بگیریم در حالی که امکانات و ظرفیت‌های مالی و اقتصادی در ایران به گونه‌ای است که باید ایران پرچم‌دار اقتصاد منطقه‌ای باشد.

وی افزود: باید اقتدار اقتصادی در کنار اقتدار و ساحت نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و جهان شناخته شود.

افتتاح مرکز مبادله ارز

مرکز مبادله ارز و طلا هم که محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در دومین روز مسئولیتش در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری از ایجاد آن خبر داده بود سه‌شنبه ۲ اسفندماه افتتاح شد.

منابع لازم ارزی از محل صادرات شرکت‌های صنایع پتروشیمی، مس، معادن، فولاد، پالایش نفت، قیر و سایر صادرکنندگان در تالار حواله ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران تامین و جهت فروش به واردکنندگان عرضه می شود.

تلاش دولت برای جبران عقب‌ماندگی‌های ۱۰ ساله اقتصادی

آرایش جدید ارزی دولت

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت هم در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا، به بسته جدید ارزی بانک مرکزی، گفت که دولت از امروز آرایش جدیدی در حوزه ارزی به خود می‌گیرد و هر گونه نیاز واقعی ارزی در مسیر قانونی و مشخص پاسخ می‌گیرد و خرید و فروش خارج از مرکز مبادله یا بانک‌ها و کارگزاری‌های رسمی در حکم قاچاق ارز و طلا بوده و با آن برخورد جدی شکل خواهد گرفت.

بهادری جهرمی به اقدامات دولت در حوزه دیپلماسی پولی و بانکی اشاره کرد و گفت: با مذاکرات خوبی که با کشورهای دیگر به ویژه قدرت‌های اقتصادی جهانی در آسیا صورت گرفته، توافق‌های اقتصادی و بانکی خوبی حاصل شده است که به ثبات اقتصادی در سال آینده کمک می‌کند.

وی اضافه کرد: دولت به توسعه مسیرهای تجاری با کشورهای دیگر به ویژه هم پیمانان منطقه‌ای ادامه خواهد داد و این روند از سال گذشته آغاز شد که تجارت خارجی ما ۴۰ درصد نسبت به سال ۹۹ افزایش داشته است. بر اساس آمارهای رسمی امسال نیز صادرات غیرنفتی ما تاکنون به حدود ۵۰ میلیارد دلار رسیده و نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد رشد داشته است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ما همچنین با شرکای تجاری خود از جمله روسیه و چین مسیرهای متنوعی را برای مبادلات تجاری فراهم کرده‌ایم و روبل و یوآن را به جای دلار و یورو وارد مبادلات خود کرده‌ایم که به مدیریت بهتر بازار ارز نیز کمک خواهد کرد.

تلاش دولت برای جبران عقب‌ماندگی‌های ۱۰ ساله اقتصادی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha