مدال ایثار بر گردن جانبازان نهاده شده است

شهر ری - ایرنا - جانبازان یادگاران دفاع مقدس هستند که جنگ را تجربه کرده و از سختی های آن متاثر شدند ولی با این همه سختی، فرصت حضور در این رویداد، همچون مدال افتخاری است که بر گردن آنها آویخته شده است.

به گزارش ایرنا، چهارم شعبان مصادف با ولادت حضرت ابوالفضل(ع) نوشته شده که راه و رسم عاشقی و شیوه جانبازی را به جهانیان آموخت و چه زیبا این روز به نام روز جانباز نامگذاری شده است.

واژه جانباز یادآور حماسه دلاور مردانی است که با لبخند خود بر زخم‌های ناشی از اصابت تیر و ترکش، نام زیبای عباس(ع) را در کربلا زنده کردند و در عمل وفاداری، خود را به ولی زمان‌شان به اثبات رساندند.

حضرت ابوالفضل عباس (ع) علمدار کربلا در سخت‌ترین شرایط با بصیرت، مولا و امام خود را تنها نگذاشت تا اینکه به مقام جانبازی و قرب الی الله نائل گشت.ما این‌چنین صحنه‌هایی را در دوران هشت سال دفاع مقدس از شهدا، جانبازان و جوانان سرزمینمان دیده‌ایم و به چنین مردان ولایتمدار و بصیری افتخار می‌کنیم.واژه جانباز یادآور حماسه دلاور مردانی است که با لبخند خود بر زخم‌های ناشی از اصابت تیر و ترکش، نام زیبای عباس(ع) را در کربلا زنده کردند و در عمل وفاداری، خود را به ولی زمان‌شان به اثبات رساندند.

مدال ایثار بر گردن جانبازان نهاده شده است

ای جانباز ، فراتِ جان تو ، سقای خیمه های تشنگان وطن بود تا امروز ، در سایه امن ایمان ، عبّاس(ع) را در آیینه چهره تو ببینیم. جانباز ، شعله ای از جان حضرت اباالفضل (ع) است که شمع ایمان را در زمانه خود روشن نگه می دارد .جانبازان ، تمثال وفاداری و ایثار ، شکوه زخم و زیبایی و تصویرگر ایمانند . پس سلام بر تو ای جانباز که زیباترین فرصت پرواز را در بال های شکسته ات می توان یافت . آن‌ها امروز نیز با حضور در صحنه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، علمی و ورزشی، از ارزش‌ها و اهداف انقلاب اسلامی دفاع نموده و با عمل به دستورات و احکام الاهی، الگوی شایسته‌ای برای جوانان و همه مردم انقلابی به شمار می‌آیند.

قمر بنی هاشم الگوی جانبازان

به منظور گرامی داشت خاطره ایثارگری‌های جانبازان عزیز، سالروز ولادت با سعادت بزرگ جانباز کربلا، حضرت عباس علیه السلام به عنوان روز جانباز نامیده شده است. جانبازان با الهام از کردار و منش آن بزرگوار، درس فداکاری و شجاعت و وفا آموختند و در عمل نیز آن را به اثبات رسانیدند. این عزیزان در راه دفاع از اهداف مقدس اسلام، تا پای جان ایستادند و با اهدای بخشی از وجود خود، از حریم اسلام محافظت نموده، حماسه‌ای جاوید آفریدند.

آن‌ها امروز نیز با حضور در صحنه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، علمی و ورزشی، از ارزش‌ها و اهداف انقلاب اسلامی دفاع نموده و با عمل به دستورات و احکام الاهی، الگوی شایسته‌ای برای جوانان و همه مردم انقلابی به شمار می‌آیند.

ولادت حضرت ابوالفضل العباس (علیه السلام)

حضرت ابوالفضل العباس(ع) فرزند امیرالمؤمنین علی علیهما السلام، در ۴ شعبان سال ۲۶ هجری در مدینه به دنیا آمد. مادرش فاطمه کلابیه بود که بعدها با کنیه «ام البنین» شهرت یافت. آن حضرت، قامتی رشید، چهره‌ای زیبا و شجاعتی کم نظیر داشت و به خاطر سیمای جذابش او را «قمربنی هاشم» می‌گفتند. در حادثه کربلا، سمت پرچمداری سپاه امام حسین (ع) و سقایی خیمه‌های اطفال و اهل بیت امام را داشت. به خاطر فداکاری و جانبازی آن حضرت در روز عاشورا، روز میلادش به نام روز جانباز نامگذاری شده است.

به هر حال، جانباز قهرمان کربلا، همه صفاتی را که یک پیرو واقعی معصوم باید داشته باشد، دارا بود. او آموزگاری است که چگونگی پیروی از ولایت و جانبازی در راه حقیقت را به دیگران آموخته است. همین امر سبب شده است که در روز قیامت همه شهدا بر مقام و منزلت آن بزرگ مرد تاریخ غطبه بخورند. همچنانکه حضرت سجاد (ع) می‌فرماید: «عمویم عباس در پیشگاه خداوند منزلتی دارد که در روز قیامت همه شهدا غبطه اش را می‌خورند.

وفا، غیرت و شجاعت مهمترین صفات علمدار کربلا

مدال ایثار بر گردن جانبازان نهاده شده است


وفا از مهمترین صفات انسانی است و معیاری برای شناختن نیکان است. این صفت زمانی پسندیده‌تر است که انسان نسبت به میثاق خدایی وفادار باشد. وفاداری نسبت به پیشوای معصوم از مهمترین مصداق وفا به میثاق الهی است و حضرت باب الحوائج عباس بن علی (ع) تا پای جان به میثاق خویش وفادار ماند. به طوری که از آن پس در تاریخ تشیع به عنوان مظهر وفا شناخته شده و وفاداری به نام آن بزرگوار مترادف گردیده است.

حضرت باب الحوائج این صفت والا را به حد کمال دارا بودند و غیرت به وجودش سرافراز است. گرچه کربلا تجلیگاه غیرت بود و غیورترین مردان تاریخ شکوه غیرت را در آن جا به نمایش گذاشتند، ولی غیرت عباس بن علی (ع) در دفاع از حق برجستگی دیگری داشت. آن بزرگوار در دفاع از حریم ولایت آنچنان جانبازی نشان داد که تاریخ نمونه‌ای برای آن ندارد.

روز جانباز فرصت مناسبی است که نسل امروز ما علاوه بر الگوپذیری از رشادت‌ها و جانبازی‌های حضرت عباس (ع) در وقایع دفاع مقدّس و دلاوری‌ها و شجاعت‌های جانبازان عزیز و غیرتمند ایران اسلامی به مطالعه بپردازند و درس‌ها و پیام‌های زندگی ساز را از متن این تاریخ ماندگار استخراج نمایند.

حاج محمود ژولیده جانباز و شاعر اهل بیت

مدال ایثار بر گردن جانبازان نهاده شده است

چهره‌اش هنوز هم ما را به یاد روزهای جنگ می‌اندازد، روزهای باشکوهی که فرزندان خمینی کبیر(ره) تاریخ سازان این کشور شدند. حاج محمود ژولیده برای بچه هیئتی‌ها چهره شناخته شده‌ای است، شاعری که در هیات گوشه‌ای می‌نشیند و روی صندلی چرخدارش مردانه سینه می‌زند و اشک می‌ریزد. حاج محمود هم شاعر است و هم مداح. هر چند که در مدیریت مجالس بزرگی چون هیئت حسین جان و موج‌الحسین از افراد موثر است، اما سال‌هاست که هیئت کوچکی به نام غریب مدینه راه‌اندازی کرده که قرار هفتگی بسیاری از عاشقان اهل بیت است. در این مجلس باصفا، علی اصغر ژولیده پسر حاج محمود نیز مداحی می‌کند. مداح جوانی که در سال‌های اخیر خوش درخشیده است. شهید ورامینی فرمانده ستاد حضرت رسول(ص) در چندین عملیات بود و از فرماندهان بسیار موفق و شجاع و دلاور بود و همین طور از فاتحان لانه جاسوسی بود. شهید همت ایشان را برای ستاد لشکر انتخاب می کند و ایشان بس بی قراری می کند که من تا کی باید از صف دور باشم و به ستاد بپردازم، و در هر عملیات بهانه رفتن به خط را می گیرد و شهید همت اجازه نمی دهد ولی بالاخره در عملیات والفجر ۴ آنجا خودش را به خط می رساند البته با اجازه فرمانده اش و به درجه رفیع شهادت می رسد.

حاج محمود ژولیده برای بچه هیئتی‌ها چهره شناخته شده‌ای است

حاج محمود ژولیده درباره کارکردهای هیئت در زمان انقلاب و جنگ هم به مواردی اشاره کرد و گفت : خوب است به عنوان خاطره از شهید عباس ورامینی یاد کنم که حق اولایی نسبت به دیگر شهدا به گردن من و هیئتی های محله ما و جامعه دارد.

مدال ایثار بر گردن جانبازان نهاده شده است

شهید ورامینی فرمانده ستاد حضرت رسول(ص) در چندین عملیات بود و از فرماندهان بسیار موفق و شجاع و دلاور بود و همین طور از فاتحان لانه جاسوسی بود. شهید همت ایشان را برای ستاد لشکر انتخاب می کند و ایشان بس بی قراری می کند که من تا کی باید از صف دور باشم و به ستاد بپردازم، و در هر عملیات بهانه رفتن به خط را می گیرد و شهید همت اجازه نمی دهد ولی بالاخره در عملیات والفجر ۴ آنجا خودش را به خط می رساند البته با اجازه فرمانده اش و به درجه رفیع شهادت می رسد. ایشان از بچه محل های ماست. من ایشان را از هفت هشت سالگی به یاد دارم. ایشان تیم های فوتبال در محله راه می انداخت و یک هیئتی درست کرده بود و بچه هایی که علاقه به فوتبال داشتند را از کانال فوتبال به هیئت می آورد.

هم به بعد سیاسی می پرداخت و هم به تحصیلات تشویق می کرد

در هیئت هم فقط به بحث جشن و سینه زنی نمی پرداخت. در آن زمان بحث سیاسی مانند الان علنی نبود و ایشان سعی می کرد از این بچه ها برای پخش اعلامیه های امام، مباحث سیاسی مخفی و این قبیل مسائل استفاده کند. گرچه در محله ما همسن و سالان ایشان زیاد بودند و متدین هم بودند ولی هیچ کدام مانند ایشان نبودند. می خواهم کارکرد فردی که کار هیئتی می کند را عرض کنم. ایشان هم تیم فوتبال داشت و هم بچه ها را به تفریحات سالم می برد و هم هیئت راه اندازی کرد و هم به بعد سیاسی می پرداخت و هم به تحصیلات تشویق می کرد. بعد ها من خودم متوجه شدم که ایشان از کارکرد هیئت به شایسته ترین وجهی استفاده کرده است. یعنی قالب ورزش و فوتبال و تفریح و تحصیل را یک قالب زیربنایی برای جذب بچه ها قرار داده بود و بعد قالب روی آن را هیئت قرار داده، سطح فوقانی را سیاست قرار داده و بعد اخلاق و همین طوری به طرف بالا. اخلاق و بخش عمده سیاست، مدیون هیئت ها هستند. چون هیئت ها در ولایت پذیری از همه جلوتر بودند.

سالروز ولادت جانباز سترگ کربلا را که مظهر غیرت و شجاعت است به همه پیروان ولایت بویژه جانبازان رشید و دلاور میهنمان تبریک می‌گوییم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha