فقدان نیروی متخصص چالش دستگاه‌ها در حوزه نقشه برداری است

زنجان - ایرنا - رییس سازمان نقشه برداری کشور گفت: فقدان نیروی متخصص کافی در جی آی اس(نقشه برداری اطلاعات مکانی) چالش اصلی دستگاه‌های اجرایی در این حوزه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی جاویدانه روز پنجشنبه در جلسه شورای برنامه ریزی استان زنجان، افزود: هیچ دستگاهی بی نیاز از کارشناسان مرتبط با این حوزه نیست و دستگاه ها باید متخصصان مورد نیاز در حوزه جی آی اس را جذب کنند و ساختارهای موجود را ارتقا دهند.

جی آی اس (Geographic information system) سیستمی است که با بهره‌گیری از آن، کلیه اطلاعات جمع‌آوری و به صورت لایه لایه تهیه شده و پس از تفکیک و کنترل داده‌ها، کلیه اطلاعات توصیفی و مکانی مورد نیاز وارد سیستم می‌شود.

به وسیله این سیستم علاوه بر دسترسی صحیح و سریع به داده‌های مورد نیاز در یک حجم وسیع، امکان ارائه و به تصویر کشیدن اطلاعات مکانی و موضوعی در قالب نقشه، جدول و نمودار، ویرایش و به هنگام سازی داده‌ها و نیز امکان استفاده از داده‌های موجود در جهت اهداف مختلف و براساس نیازهای گوناگون کاربران فراهم می شود.

وی در ادامه تاکید کرد: وجود کارشناسان و متخصصان در حوزه نقشه برداری و جی آی اس اثرات غیرقابل انکاری دارد و دستگاه هایی که از حضور این متخصصان بهره مند هستند داده های آنها با کیفیت‌تر و نتایج قابل اعتمادتری دارد.

جاویدانه در خصوص سند اس دی آی (پایگاه اطلاعات مکانی) نیز گفت: مصوبه الزام دستگاه ها به مشارکت در تهیه این پایگاه و به اشتراک گذاری داده های آن در سطح ملی و استانی اخذ شده است.

وی یادآور شد: در شاخص های ارزیابی برای سال جاری و سال بعد که از سوی سازمان امور اداری و استخدامی ابلاغ شد، میزان مشارکت دستگاه ها در این حوزه (تهیه زیرساخت داده مکانی) یکی از شاخص های مهم و اصلی تلقی شده است.

جاویدانه با بیان اینکه داده های موجود در این بستر باید به اشتراک گذاشته شود، تاکید کرد: گام بعدی پس از ایجاد این بستر، ارتقای کیفیت و به روز رسانی داده های موجود است که این امر بسیار مهم

خواهد بود همچنین برای اشتراک گذاری باید منابع اطلاعات مکانی به پایگاه داده تبدیل شود و در اختیار جامعه هدف قرار گیرد.

جانشین مرکز مدیریت راهبردی افتای کشور نیز در این جلسه گفت: قدرت، به معنی دسترسی سریع به اطلاعات و توانایی پردازش آنها است.

محمود روزبهانی گفت: اطلاعات اگر در دسترس نباشد به معنی نبود آن است و ارزش واقعی آن زمانی مشخص می شود که اطلاعات سالم و بدون خدشه در دسترس قرار گیرد.

وی تاکید کرد: تهیه اسناد مدیریت مخاطرات، کار بزرگی است و همه دستگاه ها به سند مدیریت مخاطرات نیاز دارند و رسیدن به آنها گام اول است که مهمتر از ایجاد آن به روز رسانی و فعال و پویا نگه داشتن سامانه مربوط محسوب می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha