۴ اسفند ۱۴۰۱، ۱۶:۵۶
کد خبرنگار: 1179
کد خبر: 85038746
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هویت ایرانی حکیم نظامی غیر قابل انکار است

اهواز - ایرنا - رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور گفت: هویت ایرانی حکیم نظامی به‌عنوان یکی از مفاخر با ارزش کشورمان غیر قابل انکار است؛ بنابراین باید بیش از پیش به آثار این شاعر برجسته ایرانی توجه شود.

به گزارش ایرنا محمود شالویی روز پنجشنبه در مراسم گرامیداشت حکیم نظامی که در دانشگاه آزاد اسلامی اهواز برگزار شد اظهارکرد: برخی از کشورهای دنیا به دنبال آن هستند که هویت حکیم نظامی گنجوی را تغییر دهند به همین دلیل در ۲ سال اخیر برنامه های گرامیداشت این شاعر برجسته را جدی تر دنبال می‌کنیم.

وی افزود: در بسیاری از کشورهای دنیا بنیادی با نام نظامی گنجوی تاسیس شده و مجسمه او سال های قبل در برخی از کشورها همچون ایتالیا نصب و به عنوان یک شاعر غیرایرانی معرفی شده است در حالی که حکیم نظامی از مفاخر کشور ما است.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور گفت: ما در حوزه ادب پارسی سه حکیم به نام های سنایی، فردوسی و نظامی داریم. نظامی شاعری است که جز با حکایت‌های خسرو شیرین یا لیلی و مجنون شناخته نشده است و در میان پارسی زبانان نیز آنچنان که باید مورد عنایت نیست.

وی با اشاره به راه اندازی ستاد بزرگداشت نظامی افزود: علت اینکه ستاد بزرگداشت حکیم نظامی نیز تشکیل شد این است که در ایران و جهان او را بهتر بشناسانیم.

شالویی گفت: حکیم نظامی در قلمرو فرهنگی تمدن ایران بزرگ، زیست کرده و زیباترین اشعار خویش را به زبان فارسی سروده لذا ضروری است، این حکیم پارسی زبان بیشتر و بهتر مورد توجه و تقدیر قرار بگیرد و شعر و اندیشه او در سطح وسیع‌تری معرفی شود.

حکیم جمال الدین ابومحمد الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤید نظامی گنجوی شاعر معروف ایرانی در قرن ششم هجری قمری در سال ۵۳۰ هجری در گنجه دیده به جهان گشود. نظامی را بی شک باید در شمار استادان مسلم زبان فارسی دانست.اگر چه داستان سرایی در زبان فارسی به وسیله نظامی شروع نشده است، لیکن تنها شاعری است که تا پایان قرن ششم هجری توانست شعر تمثیلی را در زبان فارسی به حد اعلای تکامل برساند، نظامی است.

او در انتخاب الفاظ و کلمات مناسب و ایجاد ترکیبات خاص تازه و ابداع و اختراع معانی و مضامین نو و دلپسند و توصیف طبیعت و اشخاص و احوال آن ها در شمار کسانی است که بعد از خود نظیری نیافته است. نظامی علاوه بر پنج گنج دیوان قصاید و غزلیاتی هم دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha