شاعران استان اردبیل مقام نظامی گنجوی را گرامی داشتند

اردبیل - ایرنا - هفته حکیم نظامی گنجوی شاعر پارسی‌گوی ایرانی با حضور مسئولان و جمعی از شعرای استان اردبیل و برگزاری محفل شعر و رونمایی از چهار جلد کتاب ادبی گرامی داشته شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل عصر یکشنبه در آئین گرامیداشت هفته حکیم نظامی گنجوی، شاعر و داستان‌سرای ایرانی و پارسی گوی قرن ششم هجری در فرمانداری شهرستان نمین گفت: این شاعر بلند آوازه از بزرگان شعر و ادب ایران زمین است اشعار او از آثار فاخر زبان و ادبیات فارسی محسوب می‌شود.

امیر رجبی از برگزاری این محفل ادبی و فرهنگی و رونمایی چهار جلد کتاب در فرمانداری نمین استقبال کرد و افزود: دو جلد از این کتاب‌ها مرتبط با عصر صفوی و نشانگر پیشینه فرهنگی و مذهبی غنی استان اردبیل است.

او انجمن شعر ادواری اردبیل را در حوزه شعر و ادبیات، پویا و فعال توصیف کرد و افزود: این انجمن، فرصتی برای دورهمی و هم اندیشی ادبی شاعران شهرستان‌های استان فراهم آورده و در کنار آن، انجمن شعر ختایی نیز در حوزه ادبیات منشا خیر و برکت است.

شهاب‌الدین وطن‌دوست شاعر صاحب اثر، داور جشنواره‌های ادبی و از استادان دانشگاه محقق اردبیلی نیز با اعلام اینکه همه سروده‌های حکیم نظامی گنجوی به زبان فارسی است، اظهار کرد: این شاعر ایرانی در شهر گنجه متولد و در همان شهر به خاک سپرده شده است و در بررسی جایگاه و تاثیرات زبانی و ادبی او در حوزه ادبیات، باید گستره ایران قرن ششم هجری مدنظر باشد.

طیب امینی فرماندار شهرستان نمین نیز در این برنامه با اشاره به شهرت فرهنگی این شهرستان، حضور شاعرانی از انجمن‌های ادبی شهرستان‌های استان اردبیل در نمین را به فال نیک گرفت و اظهار امیدواری کرد با استمرار چنین جلساتی، جریان ادبی استان به حرکت بالنده و پرافتخار خود ادامه دهد.

محرم یوسفی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار نمین نیز با عنایت به رونق این نشست ادبی، قول داد یکی از محافل ادبی شعرای استان با همت فرمانداری نمین در اردیبهشت ماه در منطقه گردشگری و جنگلی فندقلو برگزار شود.

شاعران استان اردبیل مقام نظامی گنجوی را گرامی داشتند

احد پیشگر شاعر، محقق، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه‌های استان اردبیل و رئیس انجمن شعر و ادب شهرستان نمین نیز درباره کتاب‌های آماده شده برای رونمایی اظهار کرد: کتاب مثنوی مرآت‌العرفا از ندیم صابر خلخالی و کتاب شعر شاهزاده ابراهیم میرزای صفوی متخلص به جاهی را طی مدت‌ها تحقیق و گردآوری به چاپ و نشر رسانده است.

وی ادامه داد: کتاب‌های روش‌های تدریس در آموزش و پرورش و کلید موفقیت در جغرافیا را نیز آقای محرم یوسفی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری نمین که از شخصیت‌های فرهنگی و ادبی این شهرستان است، تالیف کرده و ماحصل سال‌ها تجربه علمی و عملی خود را در آنها آورده است.

در ادامه این هم نشینی ادبی که زحمت اجرا و مدیریت آن را استاد پیشگر عهده دار بود، به شعرخوانی پرداخته شد و خانم‌ها و آقایان شاعر، سروده هایی در موضوعات مختلف ارایه کردند.

حکیم ابومحمد الیاس بن یوسف بن زکی ابن مؤید نظامی شاعر معروف ایرانی قرن ششم هجری قمری، در سال ۵۳۵ هجری قمری از پدر و مادری ایرانی در شهر گنجه متولد شده و از فنون حکمت و علوم عقلی و نقلی و طب و ریاضی و موسیقی بهره‌ کامل داشته و از عالمان فلسفه و حکمت بوده است.

مهمترین اثر نظامی گنجوی "پنج گنج" یا "خمسه نظامی" نام دارد و دیوان اشعار او مشتمل بر قصاید، غزلیات، قطعات و رباعیات است؛ وی در سال ۶۱۴ هجری قمری وفات یافته است.

از سال ۱۳۹۵ روز ۲۱ اسفند روز بزرگداشت نظامی گنجوی اعلام و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و در تقویم ایران جای گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha