به گزارش خبرنگار ایرنا، محمود امانی بنی روز جمعه در حاشیه بازدید از فرودگاه گناباد طی گفت و گو با خبرنگاران افزود: این مبلغ برای تکمیل دیوارهای حفاظتی و سایر زیرساختهای مورد نیاز اداری و جانبی هزینه می شود.
وی ادامه داد: ۶۰۰ میلیارد ریال از این مبلغ طی سالجاری برای تکمیل دیوار حفاظتی فرودگاه گناباد با پیمانکار قرارداد منعقد شده است و بقیه این اعتبار طی سال آینده به تدریج اختصاص می یابد.
مدیر کل فرودگاه استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه مرحله نخست فرودگاه گناباد آماده افتتاح است، تصریح کرد: از سال ۱۳۹۲ که اقدامات اولیه برای ساخت این فرودگاه آغاز شده، تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل آن هزینه شده است که با توجه به تورم و نرخ روز این میزان ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال برآورد میشود.
وی اظهار داشت: مطالبه گری خوب بین مردم و مسوولان گنابادی برای احداث و تکمیل فرودگاه این شهرستان موجب سرعت بخشی در روند تخصیص اعتبارات و اجرای سطوح پروازی دستگاه کمک ناوبری و کمک بازرسی و کارهای زیربنایی و زیرساختی این فرودگاه شد.
وی گفت: تاکنون مطالبه گری مردم و مسوولان گنابادی موجب سرعت بخشی در روند احداث فرودگاه این شهرستان شد ولی استمرار پروازها بعد از بهره برداری بر اساس نیاز و تقاضا است و جابجایی مسافر برای شرکتهای هواپیمایی در صورتی دارای صرفه اقتصادی است که حداقل ۷۰ درصد از ظرفیت هواپیما مسافر داشته باشد.
امانی بنی اضافه کرد: ترمینال و سطوح پروازی فعلی فرودگاه گناباد آمادگی انجام ۲ پرواز در روز را دارد، این فرودگاه گناباد تنها برای جابجایی مسافر مورد استفاده قرار نمی گیرد بلکه با توجه به ظرفیتهای موجود خود در موارد خاص و مسائل بحرانی احتمالی برای منطقه و شرق کشور به عنوان باند امداد و نجات کارآیی لازم را دارد.
وی در خصوص تامین نیروهای انسانی مورد نیاز فرودگاه گناباد هم گفت: یک سری از این نیروهای تخصصی در آینده نزدیک از طریق آزمون جذب می شوند و تا آنجا که ضوابط اجازه دهد اولویت در تامین نیروهای فوق از محل افراد بومی خواهد بود.
مدیر کل فرودگاههای خراسان رضوی برخی مطالب مطرح شده در خصوص اینکه چندی قبل هواپیمایی از یک کشور خارجی به دلیل پر بودن ظرفیت پارکینگ فرودگاه مشهد در فرودگاه سبزوار به زمین نشسته است را تکذیب کرد و گفت: هیچ کمبودی در پارکینگ فرودگاه مشهد وجود ندارد.
امانی بنی گفت: اگر شرایط جوی و وجود مه امکان نشستن هواپیما در یک فرودگاه را ندهد آن هواپیما در نزدیک ترین فرودگاه فرود می آید.
وی بیان کرد: فرودگاه مشهد بعد از فرودگاههای مهرآباد و امام خمینی (ره) تهران از نظر تعداد پروازهای داخلی و خارجی دومین فرودگاه کشور است و توسعه ۲۲ هزار متری ترمینال فرودگاه مشهد در دست انجام است.
فرماندار گناباد هم گفت: راه اندازی این فرودگاه علاوه بر گردشگری و اقتصاد، در رشد و شکوفایی و توسعه بین بخشی حوزه های علمی، فرهنگی و دانشگاهی، فناوری، تبادل علمی مراکز آموزش عالی منطقه با دانشگاهها و مراکز آموزش عالی سایر نقاط کشور نقش زیادی دارد و بستر سفر اساتید و صاحبنظران علمی و دانشگاهی را به این منطقه فراهم می کند.
رضا نصیری افزود: برای استمرار برقراری پروازهای فرودگاه گناباد بعد از بهره برداری باید با هم افزایی بین بخشی، از ظرفیتهای مختلف رسانه ها و بخشهای فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی شهرستان گناباد و ۱۲ شهرستان همجوار جنوب خراسان رضوی و استان خراسان جنوبی استفاده کرد.
وی گفت: پیگیریهایی برای راه اندازی شرکت هواپیمایی اختصاصی گناباد و خرید ۲ تا سه هواپیما با مشارکت سرمایه گذاران گنابادی برای این فرودگاه در دست انجام است و یک هواپیما تاکنون خریداری شده است.
فرودگاه شهدای گناباد با وسعت ۳۸۰ هکتار با ۲ هزار و ۷۰۰ متر باند دارای عرض ۴۵ متر است و تا فرودگاه مشهد ۲۷۰ کیلومتر، تا فرودگاه سبزوار ۳۰۰ کیلومتر و تا فرودگاه بیرجند ۲۱۸ کیلومتر فاصله دارد و پس از راه اندازی، سومین فرودگاه خراسان رضوی بعد از مشهد و سبزوار خواهد بود.
برای ساخت و تکمیل فرودگاه گناباد که عملیات اجرایی آن از ۲۷ سال گذشته آغاز شده، ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.
مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
نظر شما