امسال شاهد احیای تالاب‌های اقماری دریاچه خواهیم بود

ارومیه - ایرنا - دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده امسال شاهد احیای تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدصادق معتمدیان روز جمعه در مراسم افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه که با حضور رییس جمهور برگزار شد، افزود: سفر اواخر اردیبهشت آقای رییس جمهور به آذربایجان غربی و بازدید از دریاچه ارومیه منشا خیر و برکات زیادی شد.

وی اظهار کرد: بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار با دستور رییس جمهور در هفت ماه گذشته به پروژه تخصیص داده شد تا کارها به سرعت اجرایی و طرح تکمیل شود.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه در سال آینده هر سه ماه یک پروژه ستاد احیا به بهره برداری می‌رسد، ادامه داد: با افتتاح این سامانه سالانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب از طریق تونل ۳۶ کیلومتری، کانال ۱۱ کیلومتری و رودخانه ۲۸ کیلومتری گدار آب سد کانی سیب وارد پیکره دریاچه ارومیه می‌شود.

معتمدیان از آغاز فاز دوم و سوم انتقال آب به دریاچه بلافاصله پس از سفر امروز رئیس جمهور به استان نیز خبر داد و افزود: ترمیم ۸۰۰ متر از تونل انتقال آب کانی سیب به دریاچه ارومیه با تلاش شبانه روزی قرارگاه خاتم الانبیا انجام شد.

وی به برنامه ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه برای افتتاح هر سه ماه یک پروژه در سال آینده اشاره کرد و گفت: با تامین اعتبارات و اتمام پروژه های تصفیه فاضلاب استان های آذربایجان شرقی و غربی، شاهد انتقال ۲۰۷ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه خواهیم بود.

وی در ادامه به انتقال ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب از طریق بادین آباد در فاز دوم پروژه اشاره کرد و افزود: با تخصیص اعتبارات لازم، پروژه سیلوه به چپرآباد نیز احتمالاً در ۴ ماه آینده به بهره برداری رسیده و ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب نیز از طریق رهاسازی آب از سدها تامین خواهد شد.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با اشاره به مدیریت پروژه های نرم افزاری دامه داد: در اجرای پروژه های نرم افزاری، معیشت مردم منطقه، صرفه جویی در مصرف آب، افزایش درآمد کشاورزان و اشتغال زایی مد نظر ستاد احیای دریاچه ارومیه خواهد بود.

معتمدیان با ابراز امیدواری برای رسیدن به مرحله تثبیت ۶ میلیارد مترمکعب آب ورودی به دریاچه ارومیه در بلندمدت، افزود: با تخصیص حقابه تالاب ها، شاهد احیای تمامی تالاب های اقماری دریاچه ارومیه در سال جاری بودیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha