مدودف: تضمین صلح پایدار، عقب راندن مرزهای کشورهای متخاصم است

تهران-ایرنا- دیمیتری مدودف معاون شورای امنیت روسیه گفت، تنها راه مسکو برای تضمین صلح پایدار، عقب راندن مرزهای کشورهای متخاصم حتی تا مرزهای لهستان به عنوان عضو ناتو است.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، دیمیتری مدودف جمعه تصریح کرد که تنها راه مسکو برای تضمین صلح پایدار با اوکراین این است که مرزهای کشورهای متخاصم را باید تا حد امکان به عقب راند، حتی اگر این به معنای مرزهای لهستان عضو ناتو باشد.

وی این اظهارات را یک سال پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین در آنچه که آن را «عملیات نظامی ویژه» برای محافظت از روس‌ها، روسی‌تبارها و تضمین امنیت خود می‌خواند، بیان کرد.

اوکراین ادعا می‌کند که از خود در برابر یک جنگ تجاوزکارانه به سبک دوران استعماری دفاع می‌کند و متعهد شده است که تمام اراضی خود از جمله کریمه را که روسیه در سال ۲۰۱۴ ضمیمه خاک خود کرد، با قوه قهریه بازپس گیرد.

مدودف متحد نزدیک ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با پیش‌بینی اینکه این جنگ در نهایت با نوعی توافق سست پایان خواهد یافت، افزود: همه ما می‌خواهیم هر چه زودتر این اتفاق بیفتد و آن روز فرا خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه این مناقشه نظامی، مذاکرات سختی با اوکراین و غرب در پی خواهد داشت که به نوعی «به توافق» ختم خواهد شد، خاطرنشان کرد: این توافق فاقد آن چیزی است که «توافق‌های اساسی در مورد مرزهای واقعی» دارند، بنابراین به یک پیمان امنیتی فراگیر اروپایی تبدیل نمی‌شود. همین موضوع گسترش مرزهای روسیه را برای مسکو به امری حیاتی تبدیل می‌کند.

مدودف گفت: به همین دلیل است که دستیابی به تمام اهداف عملیات ویژه نظامی بسیار مهم است.

لهستان دارای مرزهای طولانی شرقی با اوکراین و بلاروس (متحد روسیه) و مرزی به طول ۲۰۰ کیلومتر در شمال شرقی خود با منطقه کالینینگراد روسیه است.

هرگونه تجاوز به مرزهای لهستان برای اولین بار روسیه را به درگیری مستقیم با ناتو می‌کشاند. جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده هفته پیش در سخنرانی خود در ورشو متعهد شد که در صورت حمله روسیه به اعضای سازمان پیمان آنتلانتیک شمالی، از هر وجب از خاک ناتو دفاع کند.

به گزارش ایرنا، پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، پوتین عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha