۶ اسفند ۱۴۰۱، ۱۷:۴۷
کد خبرنگار: 905
کد خبر: 85040312
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

والدین شناخت نشانه‌های بیماری‌های روماتیسمی در کودکان را جدی بگیرند

اهواز - ایرنا- یک فوق تخصص روماتولوژی گفت: تشخیص صحیح و سریع بیماری‌های روماتیسمی در کودکان می‌تواند در زندگی حال و آینده آنها تأثیرگذار باشد بنابراین شناخت علائم و نشانه‌های این بیماری اهمیت زیادی دارد.

دکتر محمدرضا فتحی روز شنبه درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان‌کرد: ازجمله مهمترین بیماری‌های روماتیسمی کودکان شامل بیماری‌های التهابی مفاصل، بافت همبند ( از جمله لوپوس)، اسکولیت‌ها (التهاب عروق) و تب‌های دوره‌ای است.

وی افزود: از شایعترین بیماری‌های روماتیسمی، بیماری‌های التهاب مفاصل و در رأس آنها آرتریت ایدیوپاتیک جوانان است که در صوت تشخیص ندادن به موقع عوارض طولانی مدت و جبران ناپذیری از جمله لنگ زدن همیشگی، بدشکلی‌های مفاصل، دردهای مزمن مفاصل، مشکلات بینایی و حتی نابینایی برای بیمار را به همراه دارد.

این فوق تخصص روماتولوژی ادامه‌داد: آرتریت‌ ایدیوپاتیک جوانان، عبارت‌ است‌ از یک‌ بیماری‌ التهابی‌ بافت‌ همبند (ناشی از پاسخ غیر طبیعی سیستم ایمنی)، که عمدتاً با التهاب پایدارمفاصل مشخص می‌شود و می‌تواند یکی از علل زانو درد در سنین پایین باشد.

فتحی تصریح‌کرد: تب‌های دوره‌ای شامل آن دسته از بیماری‌هایی است که فرد مبتلا بصورت دوره‌ای و مکرر دچار تب بدون علت می‌شود، که علاوه بر اینکه باعث مستأصل شدن بیمار و خانواده وی می‌شود، به‌دلیل تجویز و مصرف مکرر آنتی بیوتیک‌های مختلف، ایجاد گونه‌های مقاوم میکروبی در فرد و تحمیل شدن هزینه های گزاف بر سیستم بهداشت و درمان، دور از انتظار نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: این دسته از بیماری‌ها (تب‌های دوره‌ای) با توجه به ازدواج‌های فامیلی و زمینه وراثتی در استان خوزستان از شیوع قابل توجهی برخوردار است که از جمله این بیماری‌ها می‌توان به تب مدیترانه‌ای (FMF) و بیماری مارشال (PFAPA) اشاره کرد.

وی در خصوص برخی علائم و نشانه‌های بیماری‌های روماتیسمی به مواردی شامل درد مفاصل (به خصوص درد پس از استراحت و دردهای صبحگاهی)، تورم مفاصل، خشکی صبحگاهی، کاهش توانایی در بالا رفتن از پله، برخی ضایعات پوستی مزمن یا حاد (از جمله ثبورات اطراف چشم، روی گونه‌ها، پشت دست و انگشتان)، تب‌های طولانی بدون علت، تب‌های دوره‌ای، گلودردهای مکرر، آفت دهانی مکرروآفت تناسلی، تغییر رنگ انگشتان در سرما، حساسیت به نور، وجود خون در ادرار مداوم یا متناوب در کنار سایر علائم، تشنج‌های مقاوم با وجود درمان و دردهای شبانه اندام‌ها از جمله درد ساق و ران اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha