چمران: عبور و مرور در خیابان بهار عادی نیست/ ساختمان ۱۵۳ ناایمن نبود

تهران -ایرنا- رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: ساختمان ۱۵۳خیابان بهار جزء ساختمان‌های ناایمن از لحاظ آتش نشانی نبود، اما با این حادثه نگران ریزش آن هستیم و بایستی احتیاط کرد تا ساختمان فرو نریزد به همین دلیل عبور ومرور در این خیابان عادی نیست و باید تا چند روز آینده مسیر کنترل شود.

به گزارش ایرنا، مهدی چمران روز یکشنبه پیش از آغاز یکصد و سی و یکمین جلسه شورای شهر در جمع خبرنگاران، شهادت شهید رضا دارابی در آتش‌سوزی ساختمان خیابان بهار را تسلیت گفت و در پاسخ به این پرسش که آیا این ساختمان نیز از لیست ساختمان های ناایمن بود، گفت: این ساختمان جزء ساختمان های ناایمن از لحاظ آتش نشانی نبود و ربطی به آن ساختمان ها ندارد.

وی افزود: اخطارهایی که این ساختمان دریافت کرده مربوط به موارد دیگر بود، از جمله اینکه مالک لوازمی را انبار کرده که نباید انبار می شده و با حکم کمیسیون ماده ۱۰۰ پلمب شد.

چمران با بیان اینکه مالک با فک پلمب سه طبقه پارکینگ را به انبار وسایل آتش زا تبدیل کرده که اقدامی خطرناک بوده است، اظهارداشت: از این فرد به پلیس برای فک پلمب شکایت شده که به دلیل موارد آتش نشانی نبوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه آتش سوزی در طبقه سوم انبار از ساعت ۹:۳۰ صبح روز گذشته آغاز شد اما ساعت ۹:۴۵ اطلاع داده و به دلیل تخلف نمی‌خواسته اطلاع دهند، اظهارداشت: درنهایت هم چون با سیستم های معمولی قابلیت اطفاء نداشته به آتش نشانان اطلاع داده که اگر به موقع اطلاع می دادند آتش نشانان در عرض ۶ تا هفت دقیقه به محل حادثه می رسیدند.

چمران درباره انتشار لیست ساختمان های ناایمن شهر تهران نیز گفت: کاری نداریم که لیست ساختمان های ناایمن را منتشر کنند یا خیر، هر زمان قرار باشد اعلام شود آتش نشانی اعلام خواهد کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: آتش نشانان در این حادثه به خوبی کار خود را انجام دادند؛ نگران ریزش ساختمان هستیم که البته تا به حال نریخته و مشخص است که آهن آلات مقابل آتش مقاومت کرده اما بایستی مراعات و احتیاط کرد تا ساختمان فرو نریزد به همین دلیل عبور و مرور در خیابان بهار عادی نیست و شاید مجبور باشند تا چند روز مسیر را کنترل کنند.

چمران افزود: وسایل دقیق اندازه‌گیری از ستاد بحران مستقر شد تا لحظه به لحظه گزارش و قبل از حادثه و احتمال ریزش ساختمان، اطلاع داده شود.

وی تاکید کرد: شهرداری و شورا با همکاری دادستانی اقداماتی را برای ایمن سازی آغاز کرده‌اند و ساختمان‌ها یک به یک بررسی و اخطار داده می شود، تاکنون ۱۶۰ ساختمان بررسی شده است و در صورت عدم اقدام لازم برای ایمن‌سازی لیست اعلام خواهد شد.

صدور حکم جلب برای مالک ساختمان ۱۵۳ بهار

قدرت الله محمدی مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در یکصد و سی و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: قاضی برای مالک ساختمان ۱۵۳ خیابان بهار حکم جلب صادر کرده است.

وی همچنین در آغاز جلسه امروز درباره حادثه روز گذشته گزارش داد و با اشاره به حادثه آتش سوزی ساختمان ۱۵۳ خیابان بهار، اظهارداشت: دیروز ساعت ۱۰:۲۰ با تماس شهروندان با سامانه ۱۲۵، نیروهای سه ایستگاه به محل حادثه رسیدند و پس از تخلیه ساختمان، اطفای حریق را آغاز می کنند.

وی افزود: سه طبقه منفی دپوی وسایل آتش زا بوده که هر ساختمان ۳۸۰ متر مربع بوده است؛ این ساختمان در دی ماه سال قبل حکم قضایی داشته و هفته قبل حکم جلب برای مالک صادر شده بود.

محمدی تأکید کرد: درجه حرارت به ۱۵۰ درجه کاهش یافت و امروز به سه درجه رسیده است؛ نیروهای ما در این درجه یک دقیقه نیز دوام نمی آوردند و مدام گروه ها جابجا می شدند.

وی با بیان اینکه تمام ساختمان های اطراف تخلیه شدند و سریعا دستگاه های لرزه نگار مستقر شدند تا هرگونه لرزه گزارش داده شود و بتوانیم آتش نشانان را تخلیه کنیم، گفت: به همین علت، حادثه تلخ تری رخ نداد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی افزود: به محض آنکه نیروهای آتش نشانی وارد ساختمان می‌شدند حضور و غیاب آنها انجام می‌شد و در همین حین متوجه شدیم که آقای رضا دارابی بازنگشته و در آسانسور در منفی ۱ هم نبود و وی متاسفانه در چاهک آسانسوری که ۶ متر ارتفاع داشت و دارای ۳۵۰ درجه حرارت بود سقوط کرد.

محمدی گفت: روند شهادت آتش نشانان ادامه دارد اما می‌توانیم با رعایت ایمنی توسط تمام دستگاه ها این اتفاق جلوگیری کرد نمی‌توان تمامی تقصیرها را گردن شهرداری تهران انداخت جای خالی اتحادیه ها، دستگاهای بیمه گر مشخص است.

وی با بیان اینکه وقتی یک ساختمان ابتدایی ترین نکات ایمنی را ندارد نباید بیمه شود، گفت: روزانه ۱۵۰ حریق در تهران به دلیل نبود نکات ایمنی رخ می‌دهد اما این ساختمان ها همگی بیمه می شوند.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران گفت: مناطق ۱۱،۱۵،۱۲ تبدیل به انبار شدند و همگی این انبارها بیمه هستند.

تصویب ۷۵ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان بودجه شهرداری تهران

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه لایحه بودجه شهرداری تهران را در دستور کار قرار دادند و با اکثریت آرا بودجه نهایی شهر تهران را با رقم ۷۵ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان تصویب کردند.

بر اساس این گزارش از تعداد ۲۱ عضو شورای اسلامی شهر تهران ، ۲۰ عضو در صحن حاضر هستند.

انتقاد از حذف برخی ردیف‌های بودجه آتش نشانی به عنوان کالای لوکس

نرجس سلیمانی عضو شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه در زمان تذکر خود از حذف برخی ردیف های بودجه آتش نشانان، از سوی دولت انتقاد کرد و گفت: دولت برخی موارد را به عنوان کالای لوکس حذف کرده است.

انتقاد از عدم پرداخت عیدی آتش نشانان

ناصر امانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران در زمان تذکر خود، گفت: این ماه شهرداری عیدی تمام کارکنان را با حقوق آنها پرداخت کرده به جز آتش نشانان.

وی با بیان اینکه معاون منابع انسانی اعلام کرده که مشکل اداری وجود دارد، افزود: چرا باید یک میلیون ۸۰۰ هزار تومان عیدی برای آتش نشانان که به دل آتش می زنند واریز نشود؟

امانی با بیان اینکه تذکر دیگرش به افکار عمومی و دولت است، گفت: این داستان تا کجا قرار است ادامه پیدا کند که پارکینگی در ساختمان خیابان بهار به انبار تبدیل شده است و چنین مواردی در آتش سوزی ساختمان پلاسکو هم مشخص شد که باید توسط بازرسان وزارت کار بررسی شود.

امانی ادامه‌داد: بارها گفتیم شهرداری لیست ساختمان های ناایمن را به اعضای شورا ارائه دهد تا ما منتشر کنیم و مسئولیت انتشار آن را بر عهده بگیریم.

درخواست برگزاری جلسه ویژه با دادستانی 

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در زمان تذکر خود با بیان اینکه تا پایان اطفاء حریق در محل حادثه حضور داشتم و شاهد زحمات فراوان ایثارگران آتش نشان بودم، گفت: هم افزایی و تفاهم خوبی بین تمام دستگاه های شهرداری در رابطه با مدیریت صحنه وجود داشت.

پرویز سروری با تاکید براینکه باید جلسه ویژه ای برگزار شود تا به فرآیند روان تری در رفع پلمب کردن  ساختمان ها ناایمن برسیم، اظهارداشت: دادستانی مسیر مشخصی را تعیین کند که اگر کسی مانع شد دادستانی با تفاهم مقابل مشکل بایستد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران یکی از مشکلات مهم ما مبادله نامه ها و تفاهم نامه های شهرداری و شرکت ها دانست و از شهرداری خواست جلساتی را در این خصوص برگزار و تا پایان فروردین ماه تفاهم نامه ها را نتیجه برسانند.

وی با بیان اینکه عید نوروز نزدیک است، گفت: شهرداری کارهایی که در قاب ایران انجام داد به عنوان قاب تهران تکرار کند.

تجهیزات آتش‌نشانی باید مطابق با استاندارهای روز دنیا تهیه شود

سوده نجفی،‌ عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به حادثه خیابان بهار ،گفت: همه مسئولان مربوطه باید به صورت تام از این قشر زحمتکش حمایت کنند تا به حقوق قانونی خود دست پیدا کنند.

وی افزود: ضرورت دارد با انجام‌ مطالعات تطبیقی نسبت به تهیه تجهیزات اتش‌نشانی مطابق با استاندارهای روز دنیا اقدام شود.

۷۰ درصد پله های برقی در تهران فعال است 

علیرضا زاکانی شهردار تهران روز یکشنبه با حضور در  جلسه شورای اسلامی و در جریان بررسی لایحه بودجه درباره نگهداشت پل های برقی توسط سازمان زیباسازی گفت: از بیش از ۱۲ برند، پله برقی‌ها خریداری شده است و عملاً کسی نمی‌تواند پاسخگوی بازسازی و نگهداشت پله‌ها باشد.

وی افزود: در ابتدای دوره ۵۰ درصد پله‌ها خاموش و حدود ۴۲ درصد هم ناایمن بود که در حال حاضر، ۷۰ درصد پله‌های برقی فعال است و قرار است ایمن‌سازی شود.

زاکانی افزود: اگر پله برقی‌ها در اختیار سازمان زیباسازی باشد بهتر است و معاونت حمل و نقل کارهای زیادی دارد.

دستگاه قضایی نظریه رسمی درباره ساختمان بهار را امروز به شهرداری تحویل می دهد 

شهردار تهران همچنین در جمع خبرنگاران گفت: بودجه امسال حدود ۷۶ هزار میلیارد تومان بسته شد که از این میزان بیش از ۳۴ هزار میلیارد تومان هزینه ای و مابقی تملک سرمایه ای و تملک دارایی است.

وی ادامه داد: برای نخستین بار امسال حق و حقوق شهرداری مانند ارزش افزوده ها معوقات که در گذشته پرداخت نمی شد به مبلغ ۷۱۵ میلیارد تومان توسط دولت پرداخت شد.

به گفته وی، مسیر انظباط مالی و دقت در میزان خرج و مخارج ها مشخص شد و عمده بحث شهرداری تلاش است.

زاکانی با بیان اینکه امسال ۵۰ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان بودجه که مبلغ ۸۳ هزار میلیارد تومان افزایش داده شد و این یعنی تلاش شهرداری نیز باید بیشتر شود.  

شهردار تهران درباره مولدسازی در شهرداری تهران نیز اظهارداشت: برای ۴ خط بعدی اولویت ما دو طبقه کردن تونل مترو برای مولدسازی است.  

وی درباره انتشار لیست ساختمان های ناایمن نیز گفت: لیست ساختمان های ناایمن در اختیار مرجع قضایی است و مرجع قضایی نیز روی آن احکامی را صادر کرده است.  

شهردار تهران با بیان اینکه بی تردید باید مشکل را حل کنیم گفت: لیست را در اختیار آقای چمران رئیس شورای شهر تهران قرار خواهیم داد.

وی با بیان اینکه وزیر کشور اعلام کرد نباید التهاب روی التهاب بگذاریم، افزود: حدود ۱۶ هزار واحد مسکونی در مسیر رصد و پایش ۹ گانه هستند که برای اولین بار این اتفاق در حال رخ دادن است.

زاکانی با بیان اینکه در حال حاضر۲۲ تیم که شهرداری یک وجه آن است کار پایش را انجام داده و بالغ بر هزار ساختمان پایش شده است، ادامه داد: ۱۲۹ ساختمان ناایمن از حیث آتش سوزی پایش شده اما در پایش جدید همه اجزا و عناصر دست به دست یکدیگر داده اند و بر اساس چک لیست ایمنی را مورد سنجش قرار می دهند.

وی با اشاره به حادثه ساختمان شماره ۱۵۳ خیابان بهار، اظهار داشت که این ساختمان جزء ۱۲۹ ساختمان ناایمن نبود و از دستگاه قضایی درخواست پایش کرده ایم.

وی گفت: دستگاه قضایی نظریه رسمی را امروز به ما تحویل دهند که بر اساس آن را در نظر بگیریم اما برداشت آنها این است که ساختمان نیاز به بازسازی دارد نه نوسازی و برخی از ستون های طبقه منفی دو و سه آسیب دیده است.  

همچنین در این جلسه و در جریان بررسی لایحه بودجه محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: تبصره ها یک به یک در کمیسیون تلفیق بررسی شد و آنچه امروز مطرح می شود حاصل بررسی های جلسه کمیسیون است.

وی گفت: ۱۰ هزار میلیارد تومان به بودجه پیشنهادی شهرداری تهران در حمل و نقل اضافه شده که باید سه هزار میلیارد تومان از کل بودجه کم و ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز به بودجه حمل و نقل اختصاص می یافت.

آخوندی با بیان اینکه مواردی که در بودجه قابلیت صرفه جویی داشت، با کاهش مواجه شد، اظهار داشت: تلاش کردیم اولویت ها لحاظ شود و سعی کردیم در حقوق و دستمزد کارکنان و نگهداشت شهر هیچ گونه دستکاری نشود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: مبلغ تملک دارایی سرمایه ای در لایحه ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد بود که به ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت.

آخوندی ادامه داد: هم‌چنین مبلغ واگذاری دارایی های مالی نیز پنج هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان بود که به پنج هزار و ۳۴۱ میلیارد افزایش یافت.

به گفته وی،: بودجه پیشنهادی شهرداری تهران برای سال آینده ۷۸ هزار و ۴۷۵ میلیارد تومان بود که شورای شهر ۷۵ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان را پیشنهاد داد.

اقدام شورای شهر در ساماندهی غرف بوستان های شهر
مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران درباره بررسی بند ۹ ذیل تبصره ۱ بودجه شهرداری تهران، در این جلسه  اظهار داشت:

 از یکسال پیش برغم مخالفت برخی افراد پیگیر ساماندهی غرف بوستان‌های شهر تهران تحت عنوان احصا و تمرکز وجوه مال الاجاره حاصل از غرف واقع در اماکن و بوستان‌های سطح شهر تهران بودیم و در نهایت امروز در صحن شورای شهر موفق شدیم، با تبصره ای غرف و مکان های تجاری داخل بوستان ها را ساماندهی کنیم.

وی افزود: در یکسال گذشته معاونت خدمات شهری شهرداری تهران برآوردی را احصا کرده که با این تبصره لایحه بودجه تکلیف قانونی برای تسریع در انجام این فرایند و ساماندهی اتفاقا می افتد.

پیرهادی با بیان اینکه ساماندهی غرف بوستانها به شفاف سازی و ایجاد درآمد پایدار در شهر تهران کمک خواهد کرد، گفت: این غرف پیش از این متولی مشخصی نداشته و در نقاط مختلف شهر وجود داشته که مقرر گردید زیر نظر یکی از شرکتها یا سازمان های شهرداری تهران، ساماندهی شوند و بر این اساس صدها میلیارد تومان از درآمد شهر که مغفول مانده بود، اکنون به طور شفاف تر و دقیق تر به خزانه شهرداری واریز خواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در این خصوص سامانه ای برای اطلاعات دقیق این غرف و کیوسک و نحوه واگذاری و جزییات آن ایجاد و جزییات در این سامانه بارگزاری می شود.

وی متراژ حدودی این غرف را هشتصد هزار متر مربع عنوان و تاکید کرد: این موضوع قطعا به شفافیت هرچه بیشتر مسایل مالی و نحوه واگذاری غرف منجر و اقدام موثری در راستای حفظ منافع عمومی و افزایش درآمد های پایدار شهر و حذف برخی مفاسد احتمالی منجر خواهد شد .

بر اساس این گزارش؛ همچنین علیرضا زاکانی در صحن شورای شهر از این اقدام استقبال کرد و در نهایت این پیشنهاد با رأی موافق اکثریت اعضای شورا به تصویب رسید.

پیشنهاد نامگذاری دو معبر به نام شهید آتش نشان و اسماعیلی مدیر کل وزارت ورزش
همچنین در این جلسه سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد کرد که هر چه سریعتر اعضای کمیسیون نامگذاری خیابانی به نام آتش نشان دارابی که در حین خدمت در این ماه مبارک عروج کرد نامگذاری کنند.

وی افزود: همچنین پیشنهاد می‌شود خیابانی نیز به نام اسماعیل احمدی که جزو چهره‌های برجسته نظام هستند نامگذاری شود و کمیسیون نامگذاری با قید فوریت در همین روزهای آتی این مهم را انجام دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha