دریافت مجوز تاسیس دو پژوهشکده/ساخت بنای دفتر مرکزی پارک علم‌وفناوری بین‌المللی به زودی

تهران- ایرنا- رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با اعلام خبر افتتاح بنای سازمان مرکزی پارک بین‌المللی علم‌وفناوری به‌زودی، گفت: دنبال تملک زمین هزار هکتاری برای محل پارک نزدیکی‌های فرودگاه امام خمینی (ره) هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از سال ۱۳۵۹ با هدف انجام پژوهش‌های کاربردی و با تصویب شورای انقلاب آغاز به کار کرد و به تدریج تکامل یافت. این سازمان امروز هشت پژوهشکده به نام‌های پژوهشکده مکانیک، فناوری‌های نو، مواد پیشرفته و نانو، زیست‌فناوری، کشاورزی، فناوری‌های شیمیایی، برق و فناوری اطلاعات، مواد پیشرفته و انرژی‌های نو و آزمایشگاه‌های مجهزی در اختیار دارد. پارک علم و فناوری سازمان پژوهش‌ها نیز محل استقرار ۱۴۱ شرکت است که از این تعداد ۹۰ شرکت دانش‌بنیان شده‌اند.

سازمان پژوهش‌ها متولی امور مختلفی؛ از جمله جشنواره‌های خوارزمی است که امسال در سه شاخه مختلف جشنواره بین‌المللی خوارزمی (سی‌وششمین دوره)، جشنواره جوان خوارزمی (بیست وچهارمین دوره) و جشنواره فناوری و نوآوری خوارزمی (اولین دوره) برگزار شد. این سازمان همچنین نماینده و همکار علمی سازمان‌های مختلف مانند انجمن کشورهای حاشیه اقیانوس هند (Indian Ocean Rim Association) است که به این شکل می‌تواند در دیپلماسی علمی نیز نقش مهمی ایفا کند.

ساخت پارک بین‌المللی علم و فناوری ایران نیز با عنایت به بند پ ماده چهار قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی همچنین ماده هفت قانون حمایت از تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری و با توجه به دستور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای پیشبرد اهداف دیپلماسی علمی و تعامل با دانشمندان جهان به سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران سپرده شده است. بنای سازمان مرکزی و اداری این پارک در ۶ طبقه و ۶ هزار متر بنا در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در حال تکمیل و مراحل آخر آماده‌سازی است.

قرار است شرکت‌های معتبر داخلی یا شرکت‌های متعلق به ایرانیان مقیم خارج، در این پارک مستقر شوند. همچنین مذاکراتی با برخی کشورها برای استقرار شرکت‌های آنها در این پارک انجام شده و ۲۰۰ هکتار زمین به عنوان فن بازار نیز باید در کنار پارک به مجموعه اضافه شود.

حسن زمانیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، در مورد بنای پارک محل استقرار شرکت‌ها گفت: دنبال تملک زمین حدود هزار هکتار هستیم و ترجیح می‌دهیم این زمین اطراف فرودگاه امام خمینی (ره) باشد تا برای فعالیت‌های شرکت‌ها فضای مناسبی در اختیار آنها قرار دهیم.

دریافت مجوز تاسیس دو پژوهشکده/ساخت بنای دفتر مرکزی پارک علم‌وفناوری بین‌المللی به زودی
بازدید وزیر علوم از بنای در حال ساخت پارک بین‌المللی علم و فناوری

وی در مورد بودجه این سازمان برای سال ۱۴۰۲ گفت: بودجه سازمان برای امسال افزایش حدود ۴۰ درصدی داشت و برای سال بعد هم همین طور است. البته رایزنی‌ها با نمایندگان مجلس برای تامین بودجه طرح‌های کلان ادامه دارد. همچنین سازمان برنامه و بودجه طرحی برای حمایت از پژوهش‌ها با منبع مالی خوبی دارد که قرار است بین طرح‌های تحقیقاتی توزیع شود و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران هم سهم خوبی از آن دارد.

زمانیان در مورد تخصیص بودجه سال ۱۴۰۱ نیز توضیح داد: بودجه سال ۱۴۰۱ تا کنون (اوایل اسفند ۱۴۰۱) ۷۳ درصد تخصیص داده‌ شده است؛ ولی قول داده‌اند ۱۰۰ درصد تخصیص داده شود.

رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در مورد اولویت‌های تحقیقاتی این سازمان برای سال آینده نیز گفت: شورای حکیمان را با حضور بزرگان و پیشکسوتان سازمان تاسیس کرده‌ایم که وظیفه اصلی آنها تعیین مسیر راهبردی و پژوهشی است که آنها محورهای پژوهشی را در دنیا تا سال ۲۰۵۰ احصا و تعیین کرده‌اند که دنیا تا آن سال به چه سمت و سویی حرکت می‌کند. زیرا سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به دلیل اینکه یک سازمان حاکمیتی است باید پیشرو باشد و از قافله پژوهشی دنیا جا نماند.

عمده محورهای پژوهشی امروز در دنیا با تغییرات اقلیمی مرتبط است؛ یعنی بشر باید خود را با این تغییرات تطبیق دهد و آثار این تغییرات را کاهش دهد. سازمان هم محورهای پژوهشی در مباحث انرژی، آب، منواد معدنی و نیازهای صنعتی آینده محورهای مختلفی را تعیین کرده‌ است. بر همین اساس شورای حکیمان ۲۳ طرح کلان پژوهشی را مشخص کرده که از سال آینده روی آنها کار می‌کنیم تا از مباحث پژوهشی دنیا جا نمانیم. همچنین انرژی، هوش مصنوعی، کوانتوم و ارتقای سلامت از دیگر محورهای پژوهشی سازمان است.

دریافت مجوز تاسیس دو پژوهشکده/ساخت بنای دفتر مرکزی پارک علم‌وفناوری بین‌المللی به زودی

دریافت مجوز از وزارت علوم برای تاسیس دو پژوهشکده جدید در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از دیگر فعالیت‌های این سازمان در سال گذشته است. بر همین اساس پژوهشکده شیمی دارویی و پژوهشکده مرکز اکتشاف و استحصال عناصر راهبردی به پژوهشکده‌های سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی اضافه می‌شوند.

پژوهشکده شیمی دارویی با هدف سنتز دارویی و ساخت داروهای خاص تاسیس می‌شود. انجمن شیمی هم گروه شیمی دارویی را تاسیس کرده تا به کمک این پژوهشکده و ساخت دارو داخل کشور بیاید. پژوهشکده مرکز اکتشاف و استحصال عناصر راهبردی نیز در کشور تاسیس شده است.

یکی دیگر از برنامه‌های آتی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران راه‌اندازی آزمایشگاه ایزوتوپی برای اندازه گیری ایزوتوپ است که با راه اندازی این آزمایشگاه، محققان به ارسال نمونه‌ها به خارج از کشور برای اندازه‌گیری ایزوتوپ‌ها نیازی نخواهند داشت.

ساخت ماهواره آیات برای پیش‌بینی زلزله، پیشبرد و توسعه دستگاه دیالیز تا نسل ششم و دستگاه دیالیز متحرک و طراحی و ساخت آزمایشگاه روی لوح فشرده، (disk on lab) از دیگر فعالیت‌های محققان این سازمان در سال ۱۴۰۱ بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha