مازندران آماده سرمایه‌گذاری مشترک با کشور قزاقستان است

ساری- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران گفت: این استان آماده سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه‌های مختلف اقتصادی، زیرساختی و عمرانی با کشور قزاقستان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن خیریانپور روز یکشنبه در دیدار با "کولژانوف کانات ژانبیر اولی" معاون اول استان مانگیستائو کشور قزاقستان در ساری افزود: مازندران ظرفیت های خوبی در حوزه صادرات محصولات مواد غذایی و کشاورزی از جمله برنج، مرکبات، کیوی، لبنیات، شیلات و دیگر کالاهای راهبردی و اساسی دارد که کشور قزاقستان می تواند از این ظرفیت برای واردات استفاده کند.
وی خاطر نشان کرد: برقراری ارتباط با کشورهای همسایه جزو برنامه های اصلی مسوولان استان برای توسعه و رشد نرخ اقتصادی است که با مذاکرات دوجانبه و چند جانبه از این دست به دنبال تحقق این مهم هستیم.
معاون استاندار مازندران اضافه کرد: در سال های گذشته تفاهم نامه های تجاری خوبی بین مازندران و کشور قزاقستان به امضاء رسید که درصدد اجرای دقیق این مصوبات هستیم.
خیریانپور تصریح کرد: در کنار حمایت از جذب سرمایه گذار، تسهیل گری روند اجرای طرح های اقتصادی از سوی شرکت های داخلی و خارجی در استان در دستور کار است و مراودات بانکی خوبی بین مازندران و قزاقستان می توان برقرار کرد.
وی با بیان این که، مازندران یکی از استان های گردشگر پذیر ایران است، گفت: خواستار حذف روادید برای حضور گردشگران قزاق در مازندران هستیم.
این مقام مسوول خاطر نشان کرد: مازندران آماده همکاری های اقتصادی با کشورهای منطقه است و تمام ضوابط برای برگزاری همایش و معرفی فرصت های سرمایه گذاری این دیار آماده است.

به گزارش ایرنا، مازندران با افزون بر سه میلیون و ۲۸۳ هزار نفر جمعیت و ۲۳ هزار و ۷۵۶ کیلومتر مربع وسعت، در مجموع حدود چهار درصد تولید ناخالص ملی ایران را به خود اختصاص داده که بهره گیری از چنین ظرفیت بسیار مناسب در جهت توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری جدید برای دولت سیزدهم از اهمیت بسزایی برخوردار است.
از سوی دیگر دغدغه های اقتصادی دولت آیت‌الله رئیسی، انگاره‌های ویژه‌ای را در مناطق مختلف کشور به وجود آورده و مازندران نیز به‌دلیل برخورداری از شرایط خاص اقتصادی و زیرساختی، این روزها نقش خاصی در تحقق برنامه جهش اقتصادی دولت سیزدهم با جذب سرمایه گذار ایفا می‌کند.
این دیار با مزیت‌های فراوان اقتصادی، طبیعی، گردشگری، تجاری و صنعتی در ماه‌های گذشته با اراده مسوولان ارشد استان و با پهن کردن فرش قرمز زیرپای سرمایه گذاران به عنوان محور رایزنی های فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری جدید تبدیل شده و برگزاری ۶ همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری استان باحضور جمع زیادی از فعالان اقتصادی استانی و ملی نمونه عینی تکاپوی مدیران و بخش خصوصی برای توسعه اقتصادی این دیار است که تاکنون بیش از یک هزار سرمایه گذار آمادگی خود برای راه اندازی یا اجرای طرح‌های توسعه ای در حوزه صنعت و تولید استان اعلام کردند.
اهمیت این سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر از این حیث مورد توجه است که با توجه به نیازمندی های کشورهای همسایه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، علمی و فناوری اعم از انرژی، ارتباطات و مخابرات، صنعت و بازرگانی، کشاورزی و دانشگاهی به ایران، مازندران به لحاظ نزدیکی جغرافیایی با کشورهای همسایه و وجود اشتراکات فراوان فرهنگی، قومی و دینی بین مردمان دو طرف، باید بیش از گذشته در تعیین سرنوشت اقتصادی و سیاسی کشور تاثیرگذار باشد.
همچنین قرار گرفتن در مسیر راهبردی، موقعیت ویژه‌ای به مازندران داده و بر اهمیت و جایگاه آن در توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه افزوده است که استفاده بهینه از چنین موقعیت جغرافیایی ایده آل در کنار مزیت های بالای تجاری، بازرگانی و صنعتی می‌تواند در تحکیم روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اطراف هم نقش آفرین باشد
به باور صاحبنظران سبقه رایزنی و دیپلماسی فعال اقتصادی امسال مازندران در افتتاحیه رویداد بین‌المللی ساری ۲۰۲۲ در ۲۰ اردیبهشت ماه امسال با حضور سفرای ۹ کشور عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو شامل سفرای کشورهای پاکستان، افغانستان، آذربایجان، ترکیه، ترکمنستان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و مدیران این سازمان بین‌المللی در هتل بادله ساری خودنمایی می کند که فصل جدیدی از توسعه اقتصادی مازندران با کشورهای عضو اکو را آغاز کرد که اجرای این برنامه نقش غیرقابل انکاری در افزایش سرمایه گذاری ارزی در این استان داشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha